علیرضا بقالی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در جریان ماموریت شبانه مأموران یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان در سواحل رودخانه زرینه‌رود، پنج رشته تور صیادی و سایر آلات و ادوات غیرمجاز جمع‌آوری شد.

وی افزود: با توجه به فصل زادآوری و تخم‌گذاری ماهیان رودخانه‌ای، هرگونه فعالیت صیادی با انواع تور از قبیل «دام»، «سالیک»، «لنسر»، «چرخ قلاب» و ادوات مشابه آن ممنوع است.

 وی بیان کرد: صیادی با وسایل مذکور مستلزم صدور پروانه از طرف اداره حفاظت محیط زیست بوده و در فصول مناسب صیادی مجاز است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست میاندوآب در ادامه با اشاره به اجرای مصوبات شورای عالی حفاظت محیط زیست مبنی بر افزایش قابل توجه خسارت در بخش صید و شکار از سال گذشته، گفت: براساس این مصوبه ضرر و زیان صید آبزیان از ۲۰۰ هزار ریال تا ۵۰۰ میلیون ریال تعیین شده است.

«بقالی» اظهار داشت: با توجه به اینکه ماهیان مهم رودخانه زرینه‌رود میاندوآب شامل «ماهی سفید»، «سیاه ماهی»، «اسپله»، «کپور ماهیان» و سایر ماهیان رودخانه‌ای است، این جرایم برای هر قطعه صید غیرمجاز این ماهیان، از مبلغ ۲۰۰ هزار ریال تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال متغیر است و در صورت وقوع هرگونه تخلف از نظر حقوقی و قانونی قابل مطالبه است.

وی از شهروندان به ویژه اهالی بومی حاشیه رودخانه‌ها، گردشگران و طبیعت‌گردان خواست که با توجه به قرار گرفتن در فصل ممنوعیت هر نوع صید و شکار، از شکار حیوانات و صید غیرمجاز آبزیان با هر وسیله به‌طور جدی خودداری کنند.

وی با بیان اینکه اگر چه بهترین روش جلوگیری از خسارت به تنوع زیستی و حفظ بقای حیات وحش رعایت ضوابط شکار، صید و جلوگیری از تخریب زیستگاه‌ها است، افزود: همچنین با مصوبه اخیر سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یک عامل بازدارنده، برای شکار و صید غیرمجاز جرایم سنگینی درنظر گرفته شده است.

رودخانه زرینه‌رود از مهم‌ترین رودخانه‌های آذربایجان‌غربی است که علاوه بر اکوسیستم آبی، تأمین‌ کننده بخش مهمی از آب شرب و کشاورزی منطقه بوده و در تأمین حقابه تالاب‌های اقماری و به ویژه دریاچه ارومیه تا بیش از ۵۰ درصد نقش مهمی ایفا می‌کند. 

این رودخانه در شکوفایی اقتصاد منطقه نیز تأثیر به‌سزایی دارد و مسیرهای مختلف آن در فصول مجاز و با توجه به ظرفیت رودخانه و با هدف توسعه معیشت بومیان به صیادان محلی واگذار می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.