نجم‌الدین احمدی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این میزان هفت هزار و ۴۱۹ هکتار مربوط به علف‌های هرز مزارع گندم و ۱۷۵ هکتار نیز مربوط به علف‌های هرز مزارع زیر کشت جو است.

وی افزود: با توجه به بارش مناسب بهاره و رطوبت زیاد موجود در هوا، احتمال شیوع بیماری‌های قارچی مانند زنگ گندم و لکه‌نواری در مزارع وجود دارد و کشاورزان باید قبل از شیوع بیماری نسبت به سمپاشی مزارع خود اقدام کنند.

وی با بیان اینکه تاکنون در ۲۲۱ هکتار جهت مبارزه با زنگ گندم و لکه‌نواری در مزارع سمپاشی انجام شده، اضافه کرد: وجود علف‌های هرز در مزارع گندم و جو باعث کاهش عملکرد و کیفیت محصول می‌شود و حتی گاهی اوقات خسارت ناشی از علف‌های هرز، از خسارت آفت‌ها و بیماری‌ها نیز بیشتر می‌گردد که این مهم بیانگر آن است که باید مبارزه به موقع و اصولی با علف‌های هرز جدی گرفته شود.

وی اضافه کرد: کشاورزان باید حین مبارزه با علف‌های هرز به مرحله رشد گیاه و علف هرز توجه داشته باشند و با هماهنگی و مشورت کارشناسان جهاد کشاورزی از سموم مناسب و موثر متناسب با نوع علف‌های هرز استفاده کنند.

سرپرست جهاد کشاورزی اشنویه با بیان‌ اینکه تاکنون بیش از ۴۵ هکتار از مزارع گندم و جو این شهرستان علیه آفت «سن مادر» سمپاشی شده، افزود: طی بازرسی‌های به عمل آمده در کانون‌های احتمالی ملخ در این شهرستان که در روستاهای «گندملاعیسی»، «صوفیان» و «گرکاگول» قرار دارد خوشبختانه هیچ‌گونه علامتی از وجود این آفت مشاهده نشد.

«احمدی» به کشاورزان توصیه کرد تا با مراجعه به مراکز جهادکشاورزی و دهستان‌ها و دریافت راهنمایی‌های فنی لازم نسبت به خرید سموم موردنیاز خود از فروشگاه‌های مجاز اقدام و مزارع خود را علیه این آفت سمپاشی کنند.

وی با بیان اینکه در سال زراعی جاری هشت هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع این شهرستان به کشت گندم اختصاص یافته، افزود: از این میزان ۲ هزار و ۲۰۰ هزار هکتار به صورت آبی و ۶ هزار و ۳۰۰ هکتار دیگر نیز به صورت دیم کشت شده است.

وی اضافه کرد: ۶ هزار و ۵۰۰ کشاورز فعال در بخش کشاورزی اشنویه مشغول به کار هستند که این نشان‌دهنده رونق اقتصاد کشاورزی در منطقه بوده و گندم، چغندرقند و نخود از جمله مهمترین محصولات زراعی این شهرستان است.

شهرستان اشنویه دارای ۳۴ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است که از این مقدار حدود ۲۳ هزار هکتار به کشت محصولات زراعی اختصاص یافته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.