فاروق سخنور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کارشناسان این اداره در پایش‌ها خود در تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» هزاران جفت پرنده آبزی و کنارآبزی را مشاهده کردند که مشغول لانه‌سازی و تخم‌گذاری در نیزارهای حاشیه این تالاب بودند.

وی اضافه کرد: پرندگانی که در این فصل در تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» لانه‌سازی می‌کنند شامل انواع مرغابی، چنگر، کشیم بزرگ و کوچک، اردک سرسفید، اردک مرمری، اردک بلوطی و خروس‌کولی هستند.

وی افزود: برخی از این پرندگان پس از جوجه‌آوری و با افزایش دما در این منطقه، کوچ خود را به مناطق شمالی‌تر ادامه می‌دهند و برخی نیز تا شروع فصل سرما در این تالاب ماندگار می‌شوند.

اهالی روستاهای اطراف تالاب در این مدت از ترددهای غیرضروری در محدوده تالاب خودداری کنند و همکاری بیشتری با محیط‌بانان و کارشناسان این اداره داشته باشندوی از اهالی روستاهای اطراف این تالاب خواست در این مدت از ترددهای غیرضروری در محدوده تالاب خودداری کنند و همکاری بیشتری با محیط‌بانان و کارشناسان این اداره داشته باشند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد افزود: شمار پرندگان موجود در تالاب کانی برازان در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته و در حال حاضر هزاران قطعه از انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی در این تالاب به منظور لانه‌سازی و جوجه‌آوری حضور دارند.

سخنور اظهار داشت: تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» به دلیل وضعیت زیستی و امنیت مناسب آن به یکی از استراحتگاه‌ها و زیستگاه‌های مهم پرندگان در شمال غرب کشور تبدیل شده که همه‌ساله پذیرای شمار زیادی از انواع پرندگان مهاجری است که در مسیر پرواز خود وارد این تالاب می‌شوند.

وی گفت: هم‌اکنون در تالاب‌های این شهرستان بیش از ۳۵ گونه مختلف انواع پرندگان شناسایی شدند که اغلب شامل فلامینگو، باکلان کوچک، پلیکان سفید، چوب پا، پرستوی دریایی، کشیم بزرگ، غاز خاکستری، غاز پیشانی سفید، سیلوش، آووست، خروس کولی، حواصیل، تنجه، انواع مرغابی و اردک از جمله اردک سرسبز، ارده‌ای، سرحنایی، سرسفید و بلوطی هستند.

به گزارش ایرنا، تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» مهاباد با وسعتی افزون بر ۹۱۰ هکتار یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی در شمال‌غرب کشور به شمار می‌رود.

این تالاب که به دلیل موقعیت ویژه و شرایط زیستی منحصربفرد خود در سال ۱۳۸۵ به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد، به نخستین پناهگاه حیات وحش آذربایجان‌غربی تبدیل و به این ترتیب به عنوان یکی از مناطق چهارگانه کشور با جایگاه قانونی معرفی شده است.

براساس آخرین بررسی‌ها ۷۵ گونه پرنده‌آبزی و کنارآبزی متعلق به ۱۱ خانواده در این تالاب شناسایی شده است که در صورت اضافه کردن گونه‌های خشک‌زی، این تعداد به بیش از ۱۸۰ گونه خواهد رسید که همین امر اهمیت تالاب را بیش از پیش آشکار می‌سازد.

تاکنون ۴۵ گونه گیاهی از ۳۵ جنس و ۱۷ خانواده در «کانی‌برازان» شناسایی شده که بیشتر آنها از خانواده «اسفناج/ Chenopodiaceae» و «گندمیان/ Graminae» است؛ گونه‌های شناسایی شده در داخل تالاب نیز شامل نی، بوریا، جگن و گز است.

در مهاباد علاوه‌بر تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» و «قوپی‌باباعلی»، تالاب‌ دایمی «حسن‌خان» و تالاب‌های فصلی «گروس»، «داشخانه» و «قره‌قشلاق» نیز میزبان پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی هستند.

شهرستان مهاباد با ۲۳۷ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی و ۱۱۶ کیلومتری مرکز استان واقع شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.