رسول جلیلی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال بر اساس قراردادهای منعقدشده با چغندرکاران، ۳۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی زراعی استان زیر کشت محصول چغندرقند می‌رود.

وی ادامه داد: در سال جهش تولید، طرح توسعه کشت چغندرقند با رعایت محدودیت توسعه کشت داخل حوضه آبریز دریاچه ارومیه و با اولویت افزایش تولید در شمال استان اجرا می‌شود.

وی از افزایش بیش از ۵۰ درصدی قیمت تضمینی خرید چغندر از کشاورزان طی سال زراعی جاری خبر داد و اضافه کرد: با تصویب دولت امسال چغندرقند از چغندرکاران با نرخ تضمینی کیلویی ۶۵۲ تومان با عیار ۱۶ درصد با احتساب کمک هزینه حمل و نقل خریداری خواهد شد که نسبت به رقم ۴۲۳ تومان پارسال نزدیک به ۵۳ درصد افزایش دارد.

وی بیان کرد: کشت این محصول از ۲۷ اسفند در آذربایجان غربی آغاز شده و تا نیمه اردیبهشت ماه ادامه دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به اهمیت توسعه کشت نشایی چغندرقند در جهت کاهش مصرف آب در مزارع اظهار کرد: برنامه‌ریزی برای کشت ۱۵۰ هکتار نیز به صورت نشایی انجام شده و یک‌هزار هکتار نیز به منظور صرفه‌جویی در مصرف آب به صورت متراکم، کشت می‌شود.

آذربایجان غربی به علت برخورداری از آب و خاک مناسب و دارا بودن پنج کارخانه قند در شهرستان‌های ارومیه، خوی، پیرانشهر، میاندوآب و نقده همواره در تولید چغندرقند و شکر در کشور در جایگاه برتری قرار داشته و یکی از قطب‌های مهم تولید چغندرقند در کشور است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.