فاروق سخنور روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پس از بارش‌های مناسب اخیر بهاری در این شهرستان، ۷۰ تا ۸۰ درصد از مساحت ۵۰۰ هکتاری تالاب بین‌المللی «قوپی‌باباعلی» آبگیری شده و هم‌اکنون ارتفاع آب در این تالاب به طور میانگین به بیش از ۳۰ سانتی‌متر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر بخش‌های زیادی از این تالاب به خاطر کم‌آبی، خشک شده بود اضافه کرد: آبگیری تالاب بین‌المللی «قوپی‌باباعلی» خبر خوبی برای دوستداران محیط زیست در این شهرستان است و پرندگان مهاجر نیز در ادامه کوچ بهاری خود وارد این منطقه می‌شوند و در آن لانه‌سازی و جوجه‌آوری می‌کنند.

وی افزود: این تالاب با ویژگی‌های طبیعی و پرندگان خاص خود یکی از بهترین زیستگاه‌های پرندگان آبزی و کنارآبزی و از تالاب‌های مهم این منطقه محسوب می‌شود که در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: تالاب بین‌المللی «قوپی‌باباعلی» دارای دیپلم افتخار از سازمان ملل متحد «یونسکو» است و پرندگانی نظیر اردک سرسبز، حنایی، آنقوت، انواع غاز وحشی و تنجه در آن زیست می‌کنند.

«سخنور»، از اهالی روستاهای اطراف این تالاب خواست که در این فصل که پرندگان مهاجر و بومی به منظور لانه‌سازی وارد این تالاب می‌شوند از نزدیک شدن و ایجاد مزاحت برای آنها خودداری کنند و در صورت مشاهده شکارچیان متخلف مراتب را به اطلاع ماموران یگان حفاظت اطلاع دهند.

وی افزود: با افزایش تدریجی دمای هوا در مناطق جنوبی و نیز مهیا شدن شرایط مطلوب اسکان، دسته‌های چند هزارتایی از پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی همزمان با آغاز کوچ بهاره پرندگان وارد تالاب‌های این شهرستان شدند و هم‌اکنون تالاب‌های مهاباد میزبان بیش از ۵۰ هزار قطعه پرنده مهاجر هستند.

هم اکنون تالاب‌های مهاباد میزبان بیش از ۵۰ هزار قطعه پرنده مهاجر و بومی آبزی و کنارآبزی هستند

وی گفت: این پرندگان از گونه‌های آبزی و کنارآبزی شامل غاز خاکستری، اردک‌ تاج‌دار، اردک سرحنایی، اردک سرسفید و اردک بلوطی چنگر،کشیم، فلامینگو، خروس‌کولی سینه‌سیاه و دم‌سفید است.

وی اظهار داشت: مدت حضور پرندگان مهاجر در این تالاب‌ها متفاوت بوده و برخی از گونه‌ها زودتر و برخی دیگر دیرتر این تالاب را ترک کرده و بعضی از گونه‌ها نیز در تالاب کانی‌برازان و دیگر تالاب‌های منطقه لانه‌سازی و جوجه‌آوری می‌کنند.

تالاب بین‌المللی «قوپی‌باباعلی» با مساحت ۵۰۰ هکتار در ۳۰ کیلومتری شمال شهر مهاباد و در مسیر جاده مهاباد - میاندوآب و در نزدیکی روستای «قوپی‌باباعلی» قرار دارد.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی قرار دارد و در این شهرستان علاوه بر ۲ تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» و «قوپی‌باباعلی»، تالاب‌های دایمی «حسن‌خان» و تالاب‌های فصلی دیگری از جمله گروس، داشخانه و قره‌قشلاق و سد مهاباد، هر سال در این فصل پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.