حضور مسوولان عالی رتبه استان به صورت میدانی در مناطق زلزله‌زده برای دومین روز پیاپی و رسیدگی به مشکلات زلزله‌زدگان از یک سو و تداوم ارسال اقلام امدادی به منطقه از سوی دیگر، آرامش خاطر زلزله‌زدگان در روزهای آینده را نوید می‌دهد.

هرچند ممکن است در توزیع اقلام و امدادرسانی نیز نارسایی‌هایی وجود داشته باشد که در سایه پیگیری و تلاش مسوولان پایِ‌کار قابل رفع خواهد بود؛ روستای «زری» از توابع بخش قطور خوی از جمله مناطقی بود که مردمان آن در شب گذشته از اقلام امدادی محروم بودند و دهیار روستا در روز جاری به استاندار آذربایجان غربی که در منطقه حضور دارد، متوسل شد تا با دستور وی اقلام امدادی در سریع ترین زمان ممکن به این روستا ارسال شود. 

برخی از زلزله‌زدگان که خانه‌های خود را از دست داده‌اند، باید برای مدتی در داخل چادر زندگی کنند اما گرمای حضور مستمر مسوولان در منطقه، بدون‌شک دشواری زندگی زمستانی این مرزنشینان را کاهش خواهد داد.
آخرین وضعیت زلزله‌زدگان خوی 
مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان‌غربی گفت: زلزله شب گذشته زرآباد تا حدودی در همان منطقه قبلی به وقوع پیوست و از آنجا که مردم هوشیار بودند، خانه‌ها خراب شد ولی فوتی نداشتیم. 
امیرعباس جعفری افزود: سه هزار و ۵۰۰ تا چهار هزار واحدهای مسکونی در ۴۳ روستای منطقه از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد آسیب دیده و بر هین اساس تاکنون 2 هزار چادر و ۶ هزار تخته پتو در بین زلزله‌زدگان توزیع شده‌است.
وی با اشاره به اینکه عملیات امدادونجات همچنان ادامه دارد، بیان کرد: دو جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران به ریاست استاندار آذربایجان‌غربی طی روز گذشته و امروز در بخش قطور برگزار و تصمیم‌های لازم برای تسریع در امر امدادرسانی اتخاذ شد. 
کمبود اقلام و نیروی امدادی وجود ندارد
مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان‌غربی اضافه کرد: در سایه حضور میدانی مسوولان و حمایت‌های دولتی، کمبودی در تامین اقلام امدادی و نیروی عملیاتی وجود ندارد و تا ۴۸ ساعت آینده آرامش در مناطق زلزله زده برقرار می‌شود.

«جعفری» اظهار داشت: همه اعضای ستاد مدیریت بحران پای کار هستند و رسیدگی به وضعیت زلزله‌زدگان خوی در اولویت نخست مسوولان قرار دارد.

مدیرعامل هلال‌احمر آذربایجان‌غربی نیز گفت: تجهیزات و امکانات این استان برای ارسال به مناطق زلزله‌زده تامین شده‌است و کمبودی از بابت تهیه و ارسال به مناطق آسیب دیده وجود ندارد.

«سعید رهبرسوره» افزود: علاوه بر این، امکانات مورد نیاز از تهران، خراسان شمالی و تبریز نیز به مناطق زلزله‌زده قطور ارسال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۲۳۵ نفر نیروی امدادی در قالب ۵۱ تیم فعال برای امدادرسانی در منطقه زلزله‌زده قطور حضور دارند، اظهار داشت: تیم‌های اسکان اضطراری در حال برپایی کمپ اسکان در مناطق زلزله‌زده هستند.

دستور رییس‌جمهوری برای تسریع در روند امدادرسانی 
«محمود واعظی» روز گذشته با ابراز تاسف از وقوع این حوادثه غیرمترقبه و ابراز همدردی با آسیب‌دیدگان، دستور حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی را برای تسریع در روند امدادرسانی و ارائه خدمات به زلزله‌زدگان ابلاغ کرد تا پشتیبانی سایر استان‌های کشور از زلزله‌زدگان خوی شکل بگیرد.
وی به نمایندگی از رییس‌جمهوری در این تماس‌ها از دستگاه‌های ذیربط خواست تا در کوتاه‌ترین زمان نسبت به برآورد خسارت و بازسازی این منطقه اقدام کنند و امروز خبرهای خوشی از این مناطق به گوش می‌رسد و امدادرسانی با جدیت دوچندان از سوی مسوولان پیگیری می‌شود. 
تداوم حضور مسوولان تا زمان بازگشت آرامش
استاندار آذربایجان‌غربی از تداوم حضور مسوولان ذیربط تا زمان بازگشت آرامش به مناطق زلزله‌زده خبر داد و گفت: تلاش شبانه‌روزی برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان وجود دارد و همه مسوولان ذیربط در منطقه هستند. 
«محمدمهدی شهریاری» در حالی که همراه با فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمالغرب ارتش از این مناطق بازدید می‌کرد، افزود: دستور لازم از سوی رییس‌جمهوری برای تسریع در امر امدادرسانی صادر شده است و هیچ مشکلی در تامین اقلام امدادی و نیروهای عملیاتی وجود ندارد.
به گزارش ایرنا زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۷ ریشتر ساعت ۹:۲۲ صبح روز گذشته، یکشنبه حوالی شهر قطور خوی در شمال آذربایجان‌غربی را لرزاند و علاوه بر مصدومیت اهالی موجب تلف شدن صدها راس دام و تخریب ۱۰ تا ۱۰۰ درصدی منازل در ۴۳ روستای شهرستان‌های سلماس و خوی شد. 
مسوولان آذربایجان‌غربی پس از این زلزله در منطقه حضور یافتند و امدادرسانی و توزیع چادر و اقلام امدادی قبل از تاریکی هوا در بیشتر مناطق انجام شد اما در ساعت ۱۹:۳۰ زلزله‌ای به بزرگی ۵.۹ «زرآباد» خوی را لرزاند و بار دیگر امدادگران به این منطقه اعزام شدند. 
اگرچه زلزله «زرآباد» به دلیل آنکه در عمق ۲۸ کیلومتری زمین به وقوع پیوست، خسارت گسترده‌ای نداشت اما همین زمین‌لرزه نیز تعدادی از مردم را راهی بیمارستان کرد.

مسوولان و مردم زلزله‌زده خوی در این روزها دردی مشترک دارند و ۲ زلزله ساعت ۹:۲۲ و ۱۹:۳۰ به جلوه‌ای از همدردی مسوولان با مردم مناطق قطور و زرآباد این شهرستان تبدیل شده تا دشواری‌های زلزله و سرمای هوا راحت‌تر تحمل شود. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.