راه‌اندازی بخش جراحی مغز و اعصاب یکی از آرزوهای دیرینه و مطالبه اصلی مردم میاندوآب بود که با پیگیری‌های انجام گرفته و حمایت دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی برای اولین‌بار در سال ۱۳۹۷ در این شهرستان ایجاد شد تا رضایت‌مندی مردم افزایش یابد و از اعزام بیماران مغز و اعصاب به مراکز استان‌ها و سایر شهرستان‌ها جلوگیری شود.

با توجه به جمعیت این شهرستان و همچنین قرار گرفتن در شاهرگ ارتباطی سه استان کشور آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی و کردستان و نبود زیرساخت‌های ارتباطی مناسب در این شهرستان و بالا بودن آمار حوادث جاده‌ای در این منطقه راه‌اندازی مرکز مغز و اعصاب در این شهرستان از اهمیت زیادی برخوردار است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان میاندوآب می‌گوید: راه‌اندازی بخش جراحی مغز و اعصاب موجب شد تا بیمارانی که دچار عارضه مغزی ناشی از تروما یا سوانح جاده‌ای می‌شوند، فرصت طلایی برای درمان داشته باشند.

سهراب حیدری با اشاره به اینکه با راه‌اندازی این بخش در میاندوآب، بیماران شهرستان‌های جنوبی استان و حتی نزدیک آذربایجان‌شرقی از آن بهره‌مند شده‌اند، اظهار داشت: افزایش تعداد پزشکان متخصص در رشته مغز و اعصاب را به جد پیگیر هستیم که با این اقدام، گامی در جهت بهبود و ارتقای حوزه سلامت و ارایه خدمات بهتر به مردم منطقه برداشته خواهد شد.

وی افزود: علاوه بر این بخش، راه‌اندازی سایر رشته‌های پزشکی در میاندوآب ضمن اینکه مردم این شهرستان را از مراجعه به مراکز درمانی سایر شهرها بی‌نیاز کرده، موجب شده‌است میاندوآب به قطب درمان در جنوب آذربایجان‌غربی تبدیل شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان میاندوآب بیان کرد: با عنایت به اینکه این شهرستان قطب درمان در جنوب آذربایجان‌غربی محسوب می‌شود، وجود زیرساخت‌های لازم در این حوزه، زمینه را برای ارایه خدمات مطلوب به مردم شهرستان و به ویژه جنوب استان فراهم کرده‌است.

وی با اشاره به افتتاح فاز دوم بیمارستان فاطمه (س) این شهرستان، افزود: با بهره‌برداری از این فاز، ۱۱۰ تخت به مجموعه تخت‌های بیمارستانی این شهرستان افزوده شد و در کنار آن ۶ اتاق عمل مجهز به امکانات مدرن دایر شده‌است.

وی بیان کرد: بر حسب نیاز شهرستان‌های جنوبی استان، راه‌اندازی بخش جراحی قلب و عروق را نیز در میاندوآب پیگیری می‌کنیم و این در حالی است که اقدامات اولیه برای اخذ موافقت اصولی انجام گرفته‌است.

وی با بیان اینکه مکان لازم برای راه‌اندازی این بخش در میاندوآب وجود دارد، گفت: اگر بخش جراحی قلب و عروق دایر نشود، حداقل می‌توان رشته «آنژیوپلاستی» را که در جنوب استان وجود ندارد و تمامی بیماران برای درمان به مرکز استان اعزام می‌شوند در میاندوآب دایر کرد.

«حیدری» با بیان اینکه در میاندوآب هم‌اکنون ۶۴ پزشک متخصص در رشته‌های مختلف فعالیت دارند که این تعداد نسبت به پنج سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته‌است، افزود: هم‌اکنون در هر رشته حداقل ۲ نفر متخصص و در برخی رشته‌ها تا پنج نفر متخصص در این شهرستان فعالیت می‌کنند.

یکی از متخصصان جراح مغز، اعصاب و ستون فقرات این شهرستان نیز گفت: از آبان ماه پارسال که این بخش در میاندوآب راه‌اندازی شد، علاوه بر بیماران این شهرستان، بیماران منطقه نیز برای جراحی مغز و اعصاب به این شهرستان مراجعه می‌کنند.

دکتر کمال قادرزاده افزود: در این مدت حدود ۱۵۰ عمل جراحی مغز و اعصاب در میاندوآب انجام شده‌ و این آمار غیر از بیمارانی است که با مراجعه به بیمارستان این شهرستان سرپایی عمل شده‌اند.

وی با بیان اینکه طی این مدت اعمال متعددی مثل عمل اورژانسی مربوط به مغز یا نخاع و عمل‌های دیسک کمر انجام گرفته‌است، افزود: چند روز پیش عملی بر روی جوانی ۳۶ ساله که بر اثر سقوط از ارتفاع دچار خونریزی مغزی شده بود و با درصد هوشیاری ۶ به بیمارستان مراجعه کرده بود انجام گرفت که به لطف خداوند بیمار با سلامت کامل ترخیص شد.

وی اظهار داشت: هرگونه موفقیت در جراحی‌های مغز و اعصاب یا سایر عمل‌ها در میاندوآب حاصل تلاش همه همکاران در مجموعه شبکه بهداشت و درمان اعم از ستادی و کادر درمانی است.

«قادرزاده» با اشاره به اینکه دست‌یابی به موفقیت‌های بیشتر و بزرگ مرهون توجه بیشتر به امکانات و تجهیزات از سوی مسوولان است، گفت: در این صورت عمل‌هایی که تاکنون در میاندوآب انجام نگرفته‌است، می‌توان آنها را انجام داد.

وی با اشاره به مزیت‌های دایر شدن بخش جراحی مغز و اعصاب در میاندوآب گفت: زمان در جراحی مغز و اعصاب مقوله مهمی است و اگر بیمار بعد از ۲ ساعت که دچار عارضه مغزی بر اثر ضربه می‌شود تحت عمل جراحی قرار نگیرد، روند جراحی و ریکاوری بیمار سخت می‌شود به همین خاطر راه‌اندازی جراحی مغز و اعصاب در این شهرستان موجب شد که درمان بیماران مغزی به سهولت و قبل از پایان فرصت طلایی درمان انجام گیرد.

محمد عبدلی، یک بیمار بستری در بیمارستان عباسی میاندوآب نیز گفت: برای انجام عمل جراحی مغز و اعصاب پیشتر قرار بود به تبریز مراجعه کنم که خوشبختانه با دایر شدن این بخش، عمل جراحی خودم را در این شهرستان انجام دادم.

یکی دیگر از بیماران بستری در بیمارستان عباسی که از اهالی شهرستان شاهین‌دژ است، گفت: برای عمل جراحی ستون فقراتم قرار بود به تهران مراجعه کنم که با اطلاع یافتن از دایر شدن بخش مغز و اعصاب در میاندوآب این عمل را در همین بیمارستان انجام دادم.

یدالله مهرپور، گفت: انجام این عمل جراحی در میاندوآب باعث شد تا مجبور به پرداخت هزینه‌های گزاف ایاب و ذهاب نشوم و خانواده‌ام نیز بتوانند در طول عمل در کنارم باشند و به راحتی به عیادتم بیایند.

میاندوآب دارای ۲ واحد بیمارستانی عباسی و فاطمه (س) با بیش از ۴۰۰ تختخواب فعال است و اجرای طرح تحول نظام سلامت موجب شده‌است تا این شهرستان به یکی از قطب‌های درمانی در جنوب آذربایجان‌غربی تبدیل شود.

طرح تحول سلامت از اردیبهشت سال ۱۳۹۳ به اهتمام دولت تدبیر و امید در کشور اجرا شده که کاهش پرداختی مردم به مراکز درمانی به کمتر از ۱۰ درصد، بهبود هتلینگ بیمارستانی و افزایش جمعیت تحت پوشش خدمات درمانی به ویژه در مراکز کم برخوردار و حاشیه شهر و سکونتگاه‌های غیررسمی از جمله نتایج آن است.

میاندوآب با بیش از ۲۷۷ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.