غلامرضا باقری دیزج روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا با اعلام اینکه این طرح با اعتبار ۱۵ میلیون یورو در حال اجراست، گفت: با اجرای آن تولید روغن موتورهای دیزلی و بنزینی تک گریدی و چند گریدی، تولید روغن های صنعتی و ضد یخ امکان پذیر می شود.
وی با اشاره به اینکه این مواد در صنعت پالایشگاهی، پتروشیمی و کشتیرانی مورد استفاده است، گفت: تولید سالانه 40 هزار تن روغن در برنامه است ولی توان تولید 120 هزار تن هم وجود دارد.
باقری دیزج گفت: برای اجرای مرحله دوم طرح و تولید مواد اولیه اگر بخواهیم از واحدهای موجود استفاده کنیم 5 میلیون یورو و اگر واحد جدید ایجاد شود 200 میلیون یورو هزینه نیاز دارد.
وی با اشاره به اینکه در طرح جامع این مجتمع تبدیل مازوت ( نفت کوره ) به محصولات بعدی ( گاز مایع و بنزین ) پیش بینی شده است، خاطرنشان کرد: از سال 1392 تولید بنزین پاک ( یورو 4 ) در این واحد شروع شده است.
وی با اعلام اینکه در زمان حاضر بنزین یورو 4 در شهر تبریز توزیع می شود، افزود: تا اواسط سال آینده امکان توزیع به سایر شهرهای استان فراهم می شود.
باقری دیزج با اعلام اینکه در زمان حاضر 30 درصد تولیدات این واحد بنزین پاک و 35 درصد گازوئیل پاک است، گفت: با سرمایه گذاری 100 میلیون یورویی کل تولید گازوئیل مجمتع یورو 4 و 5 خواهد شد.
وی به قرارداد فاینانس 1.6 میلیارد یورویی پالایشگاه تبریز با کشور کره جنوبی در مرداد ماه امسال اشاره کرد و گفت: بر اساس این قرارداد ۴۸ ماهه نفت کوره از ۲۰ درصد ظرفیت فعلی پالایشگاه به کمتر از ۲ درصد کاهش خواهد یافت و ارتقای کیفی فرآورده های پالایشگاه نفت تبریز از جمله بنزین، گازوئیل، تاسیسات گوگردزدایی و دیگر تاسیسات این پالایشگاه وارد فاز اجرایی و عملیاتی می‌شود.
مراحل اجرایی پالایشگاه تبریز از سال ۱۳۵۳ آغاز شد و در سال ۱۳۵۶ به پایان رسید.
نفت خام مورد نیاز پالایشگاه تبریز توسط شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و از میدان نفتی اهواز، توسط یک خط لوله ۱۶ اینچ تأمین می‌شود. شرکت پالایش نفت تبریز دارای ۱۴ واحد پالایش و ۱۰ واحد سرویس‌های جانبی است.
بنزین معمولی و یورو 4 ، گاز مایع، نفت گاز، نفت کوره، نفت سفید، بنزن، گوگرد و قیر از عمده تولیدات این پالایشگاه است.
خبرنگار: پرویز انصاری ** انتشار: رستگار
3071/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.