همایش هم اندیشی به مناسبت روز جهانی غذا در دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با حضور دانشجویان، اساتید و برخی از صنعتگران این عرصه با رویکرد امنیت غذایی، توسعه روستایی و آینده مهاجرت برگزار شد.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، عضو شورای شهر تبریز و استاد دانشگاه تبریز در این مراسم گفت: تحقق امنیت غذایی و پایان دادن گرسنگی باید در اولویت امور قرار گیرد .
دکتر محمدباقر بهشتی،  افزود: راه حل ما باید جلوگیری از به وجود آمدن فقر باشد نه مبارزه با فقر، برای این کار هم  باید فرهنگ سازی در اولویت قرار گیرد.
وی یادآور شد: 40 درصد از جمعیت ایران حاشیه نشین هستند و رشد جمعیت روستایی منفی هست، که این امر در زمینه تامین امنیت غذایی تاثیر گذار است.

پروفسور سلطان علی محبوب، استاد دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این همایش اظهار کرد: توسعه به معنای بازسازی جامعه بر اساس اندیشه‌ها و بصیرت‌های تازه است که شامل سه اندیشه علم‌باوری، انسان‌باوری و آینده‌باوری است.
 
وی ایجاد نظام اجتماعی مبتنی بر عدالت و افزایش مشارکت مردم در امور سیاسی جاری را مهمترین عوامل توسعه یک کشور عنوان کرد و ادامه داد: زمانی یک کشور پیشرفت می کند که فقر، بیکاری و نابرابری کاهش یابد و به سمت صنعتی شدن سوق یابد.
وی عنوان کرد: امنیت غذایی عبارت است از دسترسی فیزیکی و اقتصادی تمام افراد در همه اوقات به غذای کافی و سالم که به شیوه های قابل قبول اجتماعی و فرهنگی به دست آمده تا تمامی سلول های بدن از مواد مغذی کافی برای دستیابی به یک زندگی سالم و فعال بهره مند شوند.
 
وی با اشاره به وضعیت امنیت غذایی و تغذیه در کشور متذکر شد: براساس نتایج مطالعات، از هر 10 نفر در کشور، از لحاظ بعد دریافت درشت مغذی ها دو نفر کمبود دریافت، چهار نفر اضافه دریافت و تنها چهار نفر در سطح مطلوب انرژی دریافت می کنند.
 
پروفسور محبوب با بیان اینکه ایران با چالش ناامنی غذایی در دو بعد کمی و کیفی مواجه است، عنوان کرد: همچنین از هر 10 نفر در کشور، از لحاظ دریافت ریز مغذی ها پنج نفر دچار کمبود، سه نفر اضافه دریافت و تنها دو نفر در سطح مطلوب مصرف داشته اند.
 
 
وی خشکسالی، خالی شدن روستاها از سکنه، ضایعات گسترده مواد غذایی، کارایی پایین مدیریت بخش کشاورزی، مکانیزاسیون ضعیف بخش کشاورزی و الگوی مصرف نامناسب گندم و نان از جمله عوامل تهدید کننده امنیت غذایی کشور عنوان کرد.
تغییر نگرش مردم نسبت به موضوع تغذیه
همچنین در ادامه این همایش یکی اساتید دانشکده تغذیه و علوم غذایی تبریز اظهار کرد: سالانه 4 میلیارد تن مواد غذایی در سطح کشور تولید می شود که از این مقدار حدود یک سوم آن از بین می رود که  این آمار جای نگرانی دارد که نیازمند چاره اندیشی از سوی مسئولان این عرصه است.
 
دکتر جعفری با بیان اینکه در کشور در عرصه غذا با بحران مواجه هستیم، ادامه داد: خشکسالی و ضعف ارتباطات ملی و بین المللی، اصلی ترین عامل نامناسب بودن وضعیت تغذیه در کشور است؛ بنابراین ضروری است، ضمن مشارکت و همکاری نگرش مردم نسبت به موضوع غذا نیز تغییر کند.
 
 

 
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.