مرتضی بانک شامگاه سه شنبه در پایان سفر یکروزه خود به منطقه آزاد ارس در گفت و گو با ایرنا، بر لزوم همسویی در مدیریت مناطق آزاد تاکید و اظهار کرد: باید درصدد یکسان سازی برداشت های متفاوت در این زمینه باشیم.
وی فعالیت های 4 سال گذشته مناطق آزاد را در راستای برنامه کلان توسعه این مناطق دانست و گفت: هر چند از اهداف ترسیم شده فاصله داریم، ولی جهت گیری ها مناسب بوده و اتفاقات مثبتی افتاده است.
مشاور رئیس جمهوری تاکید کرد: در زمینه سرمایه گذاری خارجی، صادرات و جذب گردشگر و همچنین رفع موانع و مشکلات نیاز به تلاش بیشتری در مناطق آزاد است.
بانک با اشاره به بازسازی بناهای تاریخی در منطقه آزاد ارس و خدمات رفاهی و تجاری ایجاد شده در آن، گفت: فضای مناسبی در زمینه گردشگری در این منطقه ایجاد شده و این روند باید تداوم داشته باشد.
وی با اشاره به شائبه ای که در خصوص قاچاق کالا از مناطق آزاد وجود دارد، اظهارکرد: ورود کالا تحت کلید گمرک است و هیچ اتفاقی بدون نظارت گمرک و هماهنگی وزرات صنعت، معدن و تجارت نمی افتد.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، فعالیت منطقه آزاد ارس از جهت ورود و خروج کالا را پاک عنوان کرد و گفت: تجهیزات نظارتی گمرک منطقه هم در سطح مطلوبی است.
بانک در سفر یکروزه خود به ارس از تعدادی از بناهای تاریخی و واحدهای تولیدی دیدن کرد و نشستی با اعضای هیات مدیره منطقه داشت.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی امروز پس از سفر یکروزه به منطقه آزاد ماکو، امروز سفر یکروزه ای به منطقه آزاد ارس داشت.
بانک در این سفر از برخی جاذبه های گردشگری- تاریخی و شماری از واحدهای تولیدی فعال در حوزه صنعت، کشاورزی و خدمات بازدید کرد.
منطقه آزاد تجاری - صنعتی ارس در آذربایجان شرقی (شهرستان‌های جلفا، کلیبر و خداآفرین) و شمال غرب ایران واقع شده ‌است.
بنا بر ارزیابی‌های انجام شده از سوی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ایران، منطقه آزاد ارس پس از منطقه آزاد کیش، دومین منطقه آزاد توسعه یافته و در حال رشد کشور است.
این منطقه در مجاورت دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان قرار گرفته است.
شهر جلفا به عنوان مرکز این ناحیه صنعتی-تجاری، در زمینه تجاری و گمرکی دارای پیشینه‌ای 100 ساله بوده و مرز مشترک ایران و جمهوری خودمختار نخجوان در جلفا به عنوان پرترددترین مرز مسافری ایران پس از فرودگاه‌های تهران مطرح است.
هم اکنون 117 واحد تولیدی در بخش های مختلف صنعتی، کشاورزی و خدماتی با اشتغالزایی برای 12 هزار و 600 نفر در منطقه آزاد ارس در حال فعالیت و بیش از 150 واحد نیز در حال ساخت است.
گفته می شود تاکنون بیش از 56 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری داخلی و افزون بر چهار هزار میلیادر ریال نیز سرمایه گذاری خارجی در منطقه آزاد ارس انجام شده است.
بانک و هیات همراهش در این سفر همچنین با حضور بر سر مزار شهدای گمنام دفاع مقدس و شهدای مرزی، فاتحه و گل نثار آنان کرد.
خبرنگار: پرویز انصاری**انتشار: عزیزی راد
3071/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.