پس از ثبت بازار تاریخی 27 هکتاری تبریز در فهرست میراث جهانی یونسکو در سال 1389 که یک کیلومتر مربع از آن را بازار مسقف و سرپوشیده شامل می شود، مرمت و بازسازی و اصلاح برخی از معایب این مکان دیدنی و بکر در دستور کار میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با مشارکت دستگاه های استانی و شهری همچون ادارات برق، آب و فاضلاب و شهرداری تبریز، قرار گرفت.
از ابتدای شهریور ماه امسال طرح کف سازی بخش هایی از این بازار تاریخی توسط شهرداری منطقه هشت تبریز و با همکاری آب و فاضلاب و برق شهرستان تبریز آغاز شده که راسته بازار و بازار صادقیه به عنوان کارگاه (پایلوت) این طرح انتخاب شده اند.
بازار صادقیه از گذشته های تاریخی تا به امروز محل فروش انواع قالی دست بافت تبریز و اطراف بوده است که دارای تیمچه ها و سراهای معروف از جمله حاج رحیم، دالان خونی، سراهای بزرگ و کوچک شازدا، سرای دباغی ها، سرای ایکی قاپی لار (دودری)، سرای قدیم سیدحسین است.
راسته بازار نیز جز یکی از بزرگ ترین بازارچه های بازار تاریخی تبریز است که تیمچه ها و سراهای متعدد همچون تیمچه حاج تقی، حاج شیخ، حاج صفرعلی، حاج محمدقلی، سرای حاج محمدقلی، در عباسی، شیخ کاظم، کچه چی لر، جورجی لر، میرزا مهدی و میرزا جلیل می باشد.
مدیر پایگاه میراث جهانی بازار تبریز روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه هرگونه اقدام برای مرمت، بازسازی، اصلاح و اجرای طرح در بازار تبریز نیازمند اختصاص بودجه های کلان و به موقع است، اظهار کرد: طی سال های گذشته نیز به دلیل کمبود اعتبارات دولتی، بیشتر طرح های یاد شده توسط مردم و خود بازاریان به انجام رسیده است.
حسین اسمعیلی سنگری، بر هماهنگی و همکاری سازمان ها، نهادها و ارگان های مربوطه در داخل بازار تبریز برای اجرای طرح کف سازی تاکید کرد و افزود: باید توجه داشت که هرگونه اقدام و برنامه ریزی در این زمینه ، بدون اصلاح و ساماندهی زیرساخت ها و تاسیسات زیربنائی موفق نخواهد شد.
وی ، اجرای شبکه فاضلاب بازار تاریخی تبریز را یکی از نیازهای اصلی و مبرم این مکان برشمرد و اظهار کرد: با رایزنی های مختلف با شهرداری و اداره آب و فاضلاب تبریز، آنها را متقاعد کردیم ابتدا طرح فاضلاب اجرا و سپس اقدام به کف سازی شود.
اسمعیلی با اشاره به تجربه مفید اجرای طرح فاضلاب بازارچه دوه چی در چهار سال قبل، گفت: با توجه به مشکلات نبود فاضلاب در این محل، حتی انشعاب آب مغازه داران نیز با مشکل مواجه شده بود که پس از اتمام طرح شبکه فاضلاب، به تدریج انشعابات آب نیز برای بازاریان اجرایی شد.
وی، رویداد تبریز 2018 را بهانه های جدی و اجتناب ناپذیر برای اجرای این طرح ها در بازار تاریخی تبریز بیان و اظهار کرد: بر این اساس چاره ای نداریم جز اینکه طرح شبکه فاضلاب پیش از اجرای کف سازی در راسته بازار و بازارچه صادقیه را اجرایی کنیم که خوشبختانه با مساعدت و همکاری دستگاه های مربوطه این اقدام انجام شده است.
اسمعیلی با بیان اینکه بدون تاسیسات زیربنائی، کف سازی و سنگ فرش بازار بی معنی است، یادآور شد: هم اکنون با تلاش های صورت گرفته طرح فاضلاب و کف سازی صادقیه و راسته بازار در شرف اتمام است و صدور انشعابات آب به مغازه داران را شروع کرده ایم.
به گفته وی، طرح شبکه فاضلاب راسته بازار جدید از مقابل مسجد مقبره تا دله زن و دارائی شروع شده که اگر اداره آب و فاضلاب با سرعت کنونی کارها را پیش ببرد، تا کمتر از یک سال کف سازی بازار تاریخی تبریز به پایان خواهد رسید.
مدیر پایگاه جهانی بازار تبریز درباره وضعیت نامناسب سیم کشی های برق این بازار نیز گفت: طرح ساماندهی این مقوله نیز در دستورکار قرار دارد و با دستور معاونت امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی مقرر شده این طرح به صورت زیرزمینی اجرایی شود.
اسمعیلی ادامه داد: البته شرایط سیم کشی های برق بازار تبریز به گونه ای است که اگر امکان زیرزمینی شدن آن وجود نداشته باشد، طرح غلاف گذاری را اجرایی می کنیم که در بخش هایی از بازار آن را شروع کرده ایم.
وی، نبود تخصیص اعتبارات لازم و کافی برای اجرای طرح های فوق را عمده ترین مشکل بازار تاریخی تبریز بیان و اظهار کرد: بودجه پایگاه جهانی بازار تبریز در سال جاری تنها 150 میلیون تومان است که با این رقم نمی توان نسبت به اجرای طرح های کلان ساماندهی امیدوار شد.
به گزارش ایرنا، در همین رابطه شهردار منطقه هشت فرهنگی- تاریخی تبریز نیز با بیان اینکه در راستای ارتقای کیفی معابر بازار تاریخی تبریز و پیرو سیاست های شهرداری تبریز مبنی بر آماده سازی بازار تاریخی برای رویداد ۲۰۱۸، پروژه کف سازی بازار صادقیه آغاز شده و با جدیت ادامه دارد، گفت: با توجه به تردد بالای این مسیر در طول روز و فرصت اندک تا سال 2018، کلیه عملیات عمرانی و کف سازی مسیر با حداکثر توان و به صورت شبانه روزی در حال انجام است.
محبوب تیزپاز افزود: تلاش داریم تا میزبانی تبریز در ۲۰۱۸ کلیه معابر مهم و پرتردد بازار تاریخی تبریز را کف سازی کنیم که در این راستا کف سازی بازار کفاشان را سال قبل به اتمام رسانیده و کف سازی بازار حرمخانه و بازار صادقیه را طی روزهای گذشته آغاز شده که پس از پایان آن کف سازی راسته جدید نیز در دستور کار قرار دارد.
وی ادامه داد: متاسفانه کف سازی اکثر معابر بازار تبریز با آسفالت انجام شده که علاوه بر انتقال رطوبت کف به ستون ها و طاق ها و آسیب زدن بر بافت آجری آنها، هیچ همخوانی با ارزش تاریخی این مجموعه عظیم ندارد و ارزش تاریخی بازار را کمرنگ تر کرده است.
تیزپاز یادآور شد: هم اکنون با وحدت و همدلی به وجود آمده میان مجموعه شهرداری و میراث فرهنگی، کف سازی و ساماندهی بازار تاریخی تبریز اجرائی می شود.
شهردار منطقه هشت فرهنگی - تاریخی تبریز، جنس سنگ های مورد استفاده در کف سازی بازار را از نوع سنگ اسپراخون اعلام کرد که به دلیل بومی بودن آن مقاومت بالایی در برابر سرما و گرما داشته و همخوانی عالی با بافت تاریخی بازار دارد.
بازار تبریز از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بازارهای سرپوشیده در سطح ایران و قارهٔ آسیا با مساحتی حدود یک کیلومتر مربع، بزرگ‌ترین بازار سرپوشیدهٔ جهان است که در مردادماه سال ۱۳۸۹ خورشیدی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
این بازار از بازارچه‌ها دالان‌ها، تیمچه‌ها سراها و کاروانسراهای متعددی تشکیل یافته است. پیش‌تر به جهت قرارگرفتن شهر تبریز بر سر چهارراه جادهٔ ابریشم و گذر روزانهٔ هزاران کاروان از کشورهای مختلف آسیایی، آفریقایی و اروپایی از آن، این شهر و بازار آن از رونق بسیار خوبی برخوردار بوده است.
این بازار حدود ۳ قرن پیش و پس از وقوع زمین‌لرزهٔ تاریخی تبریز در سال ۱۱۹۳ قمری توسط نجفقلی خان دنبلی حاکم وقت تبریز بازسازی و در سال ۱۳۵۴ خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. تاریخ بنای این مجموعه مشخص نیست؛ ولی بسیاری از جهان‌گردانی که از سدهٔ چهارم هجری تا دورهٔ قاجاریان از این بازار بازدید کرده‌اند، دربارهٔ آن اطلاعاتی ارائه داده‌اند.
بسیاری از گردشگران و جهانگردان نظیر ابن بطوطه، مارکو پولو، جاکسن، اولیای چلبی، یاقوت حموی، گاسپار دروویل، الکسیس سوکتیکف، ژان شاردن، اوژن فلاندن، جان کارت‌رایت، جملی کاردی، کلاویخو، رابرت گرنت واتسن، حمدالله مستوفی و مقدسی از رونق و شکوه بازار تبریز تمجید کرده‌اند.
بازار بزرگ تبریز با داشتن حدود ۵٬۵۰۰ باب حجره، مغازه و فروشگاه، ۴۰ گونه شغل، ۳۵ باب سرا، ۲۵ باب تیمچه، ۳۰ باب مسجد، ۲۰ باب راسته و راسته‌بازار، ۱۱ باب دالان، ۵ باب حمام و ۱۲ باب مدرسه، به‌عنوان اصلی‌ترین مرکز داد و ستد مردم تبریز و ایران شناخته می‌شود.
در اجلاس کارشناسان ارشد نهمین کنفرانس وزیران گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی که دی ماه سال 1394 در شهر نیامی پایتخت جمهوری نیجر برگزار شد، شهر تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 انتخاب شد.
انتخاب شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی از سال 2015 و به پیشنهاد سازمان کنفرانس اسلامی معروف به سازمان همکاری کشورهای اسلامی کلید خورد.
گزارش ، ع : سیدیحیی مرتضائی ** انتشار: رستگار
3038/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.