«محرم الحرام»، ماهی است که رویدادی بس عظیم و ماندگار در میان روزهای آن به تاریخ پیوست و نهضتی بس بزرگ را در تاریخ بشریت جریان ساخت؛ این ایام در حقیقت نقطه عطف جهان تشیع بوده و شیعیان همه ساله در این ایام عزاداری کرده و یاد و خاطره و همچنین هدف شهدای عاشورا را یادآور شده و گرامی می‌دارند.

 
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، قیام عاشورا در دهمین روز از ماه محرم الحرام سال ۶۱ هجری قمری به وقوع پیوست، واقعه‌ای که هیچگاه فراموش نشده و چون چشمه‌ای جاری در میان تاریخ مسلمانان جاری شد، در این روز امام سوم شیعیان به همراه 72 تن از یاران باوفایش به شهادت رسید.
 
این واقعه‌ی جانسوز در حقیقت نقطه‌ی عطف جهان تشیع بوده و همه ساله دهه‌ی محرم که نماد «قیام علیه ظلم» است، گرامی داشته می‌شود، دسته‌های عزاداری و هیئت‌های حسینی برای این روز تدارک بسیار دیده و در حقیقت دهه‌ی محرم است که عرق و علاقه‌ی شیعیان به اهل بیت(ع) را در حد اعلای خود به نمایش می‌گذارد.

 
امام حسین(ع) محور اصلی نهضت عاشورا بوده و عارفان نیز از هر دین و مسلک و مذهبی، امام‌حسین(ع) را «قطب عرفان» دانسته‌اند؛ امام حسین(ع) خود در وصف جریان عاشورا بیان کرده است: «مَوْتٌ فی عِزٍّ خَیْرٌ مِنْ حَیاه فی ذُلٍّ، مرگ با عزّت بهتر از زندگى با ذلّت است»




نیروهای انگلیسی بین عزادارن حسینی قمه پخش می‌کردند   
حجت‌الاسلام رسول برگی، کارشناس مسائل مذهبی، در گفت‌وگو با ایسنا، در باب اهمیت زنده نگه‌داشتن ایام محرم الحرام، با تاکید بر اینکه برای درک این اهمیت باید به هدف قیام امام حسین(ع) توجه کرد، گفت: از علامه لبنانی پرسیدند که چرا بعد از هزار و 400 سال از ماجرای عاشورا، هنوز هم نه تنها در ایام محرم بلکه در طول ایام هفته برای سیدالشهداء عزاداری می‌کنید؟ وی جواب داد که اسلام را پیامبر(ص) آورد اما چیزی که آن را سرپا و زنده نگه داشته است، یاد و خاطره اباعبدالله الحسین (ع) و عزاداری برای ایشان است .
 
وی در این خصوص اضافه کرد: این پیام در کلام حضرت امام خمینی (ره) نیز مورد تاکید قرار گرفته و در این راستا فرمودند: «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است» و دشمن نیز به این نتیجه رسیده که تا نهضت عاشورا زنده است، دین و آزادی و حریت نیز بر سر زبان‌ها خواهد بود .
 
وی خاطرنشان کرد: ایام عزاداری سیدالشهداء تنها برای ذکر مصیبت حضرت سیدالشهدا نیست بلکه برای این است که تبیین شود، چرا امام حسین(ع) قیام کرد و هدف از این قیام چه بود؟ اگر از این هدف آگاه شویم در نتیجه به اهمیت زنده نگه داشتن ایام محرم نیز واقف خواهیم شد .
 
این کارشناس مسائل مذهبی با تاکید بر عزاداری توام با شناخت هدف حضرت سیدالشهداء، ادامه داد: اینکه در عزاداری بخواهند امام حسین(ع) را از سیاست جدا کرده و صرفا نهضت عاشورا در گریه و عزا خلاصه کنند، در حقیقت خواسته دشمنان است.   
 
وی با بیان اینکه روحانیون در ایام محرم به سه دسته‌ی «پاک، پلید و پوک» تقسیم می‌شوند، اضافه کرد: روحانی پاک در مسیر نهضت عاشورا و سیدالشهداء قدم برداشته و همواره در این جهت تلاش می‌کند، روحانی پلید صرفا لباسی بر تن کرده و بر خلاف مسیر سیدالشهداء عمل می کند و روحانی پوک نیز صرفا نهضت عاشورا را در گریه و عزا بدون پرداخت به اهداف آن خلاصه می‌کند .
 
وی با اشاره به اینکه به منظور شناخت اهمیت عزاداری‌های محرم، باید بدانیم که چرا حضرت سیدالشهدا قیام کرد، افزود: عزاداری‌های ما در ایام محرم باید طبق سنت‌هایمان پیش برود، سینه‌زنی، گریه، زنجیرزنی، دسته‌های عزاداری و مورادی از این دست جزو سنت‌های ما بوده اما از مواردی چون زنجیرزنی با زنجیرهای تیغ‌دار، قمه‌زنی و... که بدعت بوده و توسط دشمن به میان شیعیان کشانده شده است، باید دوری کنیم .
 
حجت‌الاسلام برگی با تاکید بر اینکه دشمن با ایجاد بدعت‌هایی در محرم سعی در کوچک نشان دادن قیام امام حسین(ع) دارد، اضافه کرد: شیعه لندنی چیزی نیست که در انگلستان باشد بلکه تمام موارد و اعمالی است که انگلستان از آن حمایت می‌کند، همانگونه که در تاریخ آمده است نیروهای انگلیسی بین عزادارن حسینی قمه پخش می‌کردند! اینان بهترین خیابان خود را مسدود کرده و در اطراف آمبولانس مستقر کردند تا شیعیان با قمه بر سر خود زده و آنان این ماجرا اعلام کنند .
 
امام حسین(ع) شهید شد تا ما انسان شویم!   
وی با تاکید بر اینکه امام حسین(ع) شهید شد تا ما انسان شویم، اضافه کرد: امام حسین قیام کرد و به شهادت رسید تا ما انسان شویم و در مسیر درست حرکت کنیم نه اینکه با قمه در صحنه‌های عزاداری حاضر شده و صدای خشن و گلاده بر گردن کنیم؛ دشمن این تصاویر را در فضای مجازی پخش کرده و مذهب شیعه را تخریب می‌کند .
 
وی با بیان اینکه نباید از بدعت‌های دشمنان پیروری کنیم، اضافه کرد: در نتیجه تبعیت از اینگونه موارد، فرد وهابی عکسی از یک جوان شیعه در حال قمه زنی در فضای مجازی نشر داده و می‌نویسد «یا اخی، این عقلک؟!» و دست به تخریب شیعه می‌زند؛ در حالی که امام حسین(ع) قیام کرد تا توحش را از بین ببرد.
 
این کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه پیام عاشورا امر به معروف و نهی از منکر است، یادآور شد: معروف یعنی عزت، سعادت، ایمان، هدایت بوده و هر چیزی که شان انسان را بالا ببرد جز معروفات است، پیام امام حسین(ع) در عاشورا «هیهات منا الذله» بود و هدف قیام نیز این بود که انسان را سوا کند از هر چیزی که از خداوند جدا می‌کند .
 
وی با اشاره به اینکه امام حسین(ع) قیام کرد تا انسان را از هر چیزی که رنگ تعلق دنیا به خود گرفته، رها کند، بیان کرد: به جوانان عزیز توصیه داریم که در کنار عزاداری‌ها به شناخت اهداف قیام عاشورا نیز مبادرت ورزیده و تلاش کنند تا در کنار شور حسینی، شعور حسینی را نیز داشته باشند .
 
وی با تاکید بر اینکه خروجی هیئت‌های عزاداری، شهدای مدافع حرم است، اضافه کرد: امروز خروجی هیئت‌های عزاداری ما شهید حججی، شهید بیضایی، شهید جوانی، شهید نومی‌گلزار و ... است، این دلاوران خروجی هیئت‌های عزاداری سیدالشهداء هستند که شجاعانه در جبهه‌های دفاع ایستادگی کردند .
 
اعزام بیش از دو هزار و 200 روحانی مبلغ به نقاط مختلف استان در دهه اول محرم   
مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی نیز با تاکید بر اینکه باید از عزاداری‌های زود هنگام پرهیز شود، تشریح کرد: بهتر است، عزاداری‌های شبانه بعد از نماز مغرب و عشاء شروع شود و به موقع خاتمه یابد؛ در غیر این صورت عوامل نیروی انتظامی وظیفه نظارت بر این امر را برعهده دارند .
 
حجت‌الاسلام سید شهاب الدین حسینی با اشاره به فعالیت 200 هیئت شاه حسین گویان در ایام محرم، اظهار کرد: ساماندهی هیئت‌های حسینی و دسته‌جات عزاداری از جمله وظایف اداره‌کل تبلیغات اسلامی بوده که در این راستا تمامی دست اندرکاران برای برگزاری هرچه بهتر عزاداری های محرم کمر همت بسته‌اند.
 
وی با بیان اینکه بیش از دو هزار و 200 روحانی به منظور تبلیغ در دهه اول محرم به نقاط مختلف استان اعزام می‌شوند، بیان کرد: مهر ماه سال گذشته 51 روحانی در استان مستقر بودند که این تعداد در سال جاری به 110 نفر رسیده است و نیز در کنار آن 145 روحانی در قالب طرح هجرت در روستاهای پرجمعت فعالیت می‌کنند .
 
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان از برگزاری همایش بزرگ هیئت‌های مذهبی در سالن همایش‌ مصلی خبرداد و گفت: سازمان تبلیغات اسلامی استان در راستای مقابله و خودداری از ترویج خرافات عزاداری اقداماتی را انجام داده است .
 
وی با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی در راستای نذورات و احسان های فرهنگی، بیان کرد: ضروری است در کنار توزیع نذورات و احسان های متعدد، احسان های فرهنگی همانند کتاب، س دی و ... را نیز در اولویت قرار دهیم .
          
وی با اشاره به لزوم رعایت حریم خانواده و آداب شرعی از سوی هیئت‌ها خاطرنشان کرد: استفاده از طبل‌های نامتعارف ممنوع بوده و تلاش می‌کنیم تا حد ممکن این موضوعات در عزاداری‌ها کاهش یابد .
   
حجت‌الاسلام حسینی خاطرنشان کرد: در سطح شهر مرکز تجمع آیین مناسبی وجود ندارد؛ بنابراین مسئولان باید در این راستا کوشا باشند تا برای آیین های ملی و مذهبی مرکز تجمع آیینی راه اندازی کنند .
 
رعایت اصول ایمنی و مدیریت مصرف در ایام عزاداری   
روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق تبریز نیز طی اطلاعیه‌ای از عزاداران حسینی(ع) خواست تا اصول ایمنی و مدیریت مصرف را در ایام عزاداری رعایت کنند و برای جلوگیری از بروز حوادث ناگوار، قبل از برگزاری مراسم، شبکه برق، لوازم الکتریکی و وسایل گرمازا توسط افراد متخصص مورد بازرسی قرار دهند .
 
در این اطلاعیه با اشاره به تاکید دین مبین اسلام بر رعایت اعتدال در مصرف، آمده است: مساجد و تکایا نقش مهمی در فرهنگ سازی مدیریت مصرف در جامعه دارند و باید الگوی مناسبی برای آحاد جامعه در زمینه اصلاح الگوی مصرف انرژی برق باشند.
 
همکاری همیاران پلیس در راستای برقراری امنیت ایام محرم   
معاون عملیاتی نیروی انتظامی استان نیز درگفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به فرارسیدن ایام محرم، گفت: همکاری همیاران پلیس در راستای ساماندهی بحث ترافیک موثر است و این اقدام امنیت کامل را در سطح شهر برقرار می کند .   
 
سرهنگ محمد خشت‌گری با اشاره به برنامه های نیروی انتظامی در رابطه با کنترل ترافیک شهری تبریز در ایام محرم، اظهار کرد: با تمامی هیئت ها هماهنگ های لازم انجام شده و در راستای روان سازی ترافیک  نهایت تلاش خود را به عمل می آوریم تا امنیت به صورت کامل در سطح شهر برقرار شود .   
 
وی با اشاره به این که آذربایجان شرقی از لحاظ برقراری امنیت هر ساله بهتر از سایر استان ها عمل می کند، افزود: همه دستگاه های امنیتی و انتظامی در کنار مردم با همکاری سایر نهادها و سازمان ها برای امنیت و آرامش در استان تلاش می کنند .   
 
معاون عملیاتی نیروی انتظامی استان با اشاره به سایر اقدامات انجام شده در راستای کنترل ترافیک سطح شهر در ایام محرم  گفت: با هماهنگی انجام شده با هیئت سطح شهر، چند نفر برای برقراری امنیت هیئت ها تعیین و آموزش های لازم ارائه شده تا شاهد برگزاری باشکوه تر مراسم عزاداری حسینی در ایام محرم باشیم .   
 
وی خاطرنشان کرد: در تمام خیابان ها و کوچه ها در کنار دسته جات افرادی به عنوان همیار پلیس مستقر هستند تا از بروز مشکلات ترافیکی همانند مشکل راه بندان در زمان برگزاری مراسم عزاداری خیابانی جلوگیری شود .
 
جریمه 30 هزار تومانی برای پشت نویسی ماشین‌ها در ایام محرم   
معاون اجتماعی نیروی انتظامی آذربایجان شرقی نیز در گفت‌وگو با ایسنا‌ گفت: نصب هرگونه نوشته از جمله شعر، استیکر و... پشت ماشین ها در ایام محرم جریمه‌ی 30 هزار تومانی دارد .   
 
سرهنگ علی اسمعیل پور در این خصوص اظهار کرد: این روز ها به ویژه در ایام محرم برچسب هایی با نماد مختلف در پشت خودرو ها نصب می شود که نگاه سایر رانندگان خودرو های عبوری را به خود جلب می کند .   
 
وی ادامه داد: گاهی این نوشته‌ها در قالب یک جمله پشت خودرو نصب می شود و رانندگان خودرو‌های عبوری برای خواندن آن چند ثانیه‌ای محو آن جمله می شوند؛ بنابراین همین امر افزایش تصادفات را در پی دارد .   
 
اسمعیل پور در خصوص نصب هرگونه نوشته در پشت ماشین ها در ایام محرم عنوان کرد: نقاشی و دست نوشته‌های غیر اخلاقی و خشونت آمیز که روی شیشه‌ و بدنه خودرو در ایام محرم انجام می‌شود، ممنوع است چرا که دید راننده را مختل می‌کند .
 
گفتنی است ، عزاداری برای سیدالشهداء در روایات و احادیث بسیار مورد تاکید بوده و در این راستا پیامبر اکرم (ص) فرمود: «برای شهادت حسین علیه السلام، حرارت و گرمایی در دل‌های مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی‌شود» همچنین در حدیثی از امام صادق(ع) نیز آمده است «هیچ کس نیست که درباره حسین علیه السلام شعری بسراید و بگرید و با آن بگریاند مگر آن که خداوند، بهشت را بر او واجب می‌کند و او را می‌آمرزد».
 
بر اساس این گزارش، ذکر مصیبت حضرت امام حسین(ع) تکلیفی بر دوش پیروان مکتب اهل بیت(ع) بوده و این یادآوری باید توام با شناخت اهداف و دلایل قیام عاشورا باشد، چرا که امام حسین(ع) نه برای آب بلکه در مقابل زورگویی‌های آن زمان ایستاد تا پیام حق را در دنیا به اوج رسانده و فریاد «هیهات منا الذله» را تا همیشه‌ی تاریخ بر زبان شیعیان حقیقی جاری کند.  

گزارش از: مهری هاشم زاده، خبرنگار ایسنا در آذربایجان شرقی

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.