به گزارش این روزنامه شهاب صفارو افزود: تبریز در سال 2018 خود را به عنوان شهر نمونه گردشگری اسلامی به جهان اسلام معرفی خواهد کرد و از آنجائی که رستوران ها نیز یکی از صنوفی خواهند بود که بیشترین مخاطب و حضور مسافران را احساس خواهند کرد، باید نقش آفرینی آنها، در تحقق و عملیاتی شدن برنامه های تبریز 2018 به طوری جدی مورد توجه قرار بگیرند.
وی با اشاره به اینکه شهرداری – سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بزرگترین متولیان این امر می باشند، تصریح کرد: با نهایت تاسف تاکنون حتی یک دقیقه از بنده به عنوان متخصص این امر دعوت جهت همفکری به عمل نیامده است، در حالی که تعامل و هم اندیشی بین اتحادیه اغذیه فروشان و این 2 ارگان ثمرات بزرگی می توانست در پی داشته باشد.
صفارو، با تاکید بر اینکه تبریز 2018 فقط یک اتفاق نیست بلکه شروع یک رویدادبزرگ است، بیان داشت: مسافرانی که به تبریز می آیند چنانچه با خاطره خوش از اینجا بروند، مشتریان آینده و تبلیغ کنندگان این شهر خواهند بود و بالعکس!
ظهور قارچ وار فست فودها توسط افراد غیرمتخصص، تهدید جدی برای صنف اغذیه فروشان و سلامت جامعه است.
رئیس اتحادیه اغذیه فروشان تبریز در ادامه در خصوص برخی مشکلات این صنف نیز، اظهارداشت: یکی از اساسی ترین مشکلات صنف اغذیه فروشان این است که خیل عظیمی از افراد غیرمتخصص به سمت عرضه و فروش انواع مواد غذایی سوق پیدا کرده اند که علی الخصوص در 2 سال گذشته این مسئله به حد بحرانی رسیده است.
صفارو، اضافه کرد: بدین لحاظ با در نظر گرفتن شرایط واحد صنفی تازه تاسیس شده، و در راستای حمایت از بحث اشتغال زایی و گذشت زمانی در حدود 6 ماه الی 1 سال از بدو تاسیس، به طوری جدی با فاقدین پروانه کسب برخورد خواهد شد، که این مسئله نیازمند حمایت شدید سازمان صنعت معدن و تجارت واتاق اصناف می باشد.
وی با اشاره به اینکه، توجه 99 درصد از این افراد غیرمتخصص در ابتدا به مسئاله دکور مغازه می باشد و از اصل موضوع که رعایت اصول فنی و بهداشتی در آشپزخانه است، غافل می باشند، تصریح کرد: بدین لحاظ اکثر این رستوران ها فاقد تایید اداره بهداشت محیط و بعضا دارای عدم صلاحیت ترافیکی هستند.
رئیس اتحادیه اغذیه فروشان تبریز با بیان اینکه، برخی از مصرف کنندگان و مشتریان محترم، صرفا به موضوع قیمت توجه دارند که در تعیین قیمت و تایید آن از طرف اتحادیه مسائل مختلفی مدنظر می باشد منجمله نوع مواد مصرفی، موقعیت مکانی رستوران از لحاظ ارزش منطقه، لوازم پخت و پز مانند وسایل سرمایشی - سرخ کن ها - فر- ظروف نگهداری مواد غذایی و ...، نوع سرویس دهی، داشتن سرویس های بهداشتی، تهویه مناسب و ... مهم می باشد و بدین لحاظ علاوه بر نوع مواد مصرفی، موارد فوق نیز در تعیین قیمت دخیل هستند؛ اضافه کرد: آنالیز مواد مصرفی از طرف واحد صنفی به اتحادیه داده می شود و ما پس از بررسی و آنالیز و در نظر گرفتن مواد فوق الذکر به تایید و ارائه نرخ مناسب به یک رستوران اقدام می نماییم و در ضمن پرداخت قانونی حق و حقوق، بیمه تامین اجتماعی و مزایای قانونی کارگران و کارمندان عزیز در رستورانها نیز، واقعا بار مالی سنگینی برای صاحبان واحدهای صنفی به همراه دارد و مشتریان محترم باید توجه ویژه ای نسبت به، تاثیرگذاری این آیتم ها، بر روی قیمت تمام شده غذا، داشته باشند.
اداره محترم دارایی فقط سیر صعودی مالیات را در پیش گرفته و متاسفانه به هیچ عنوان به توضیحات و توجیهات اصناف و اتحادیه توجه نمی شود!
صفارو، ادامه داد: مشکل بعدی مسئله مالیات است که متاسفانه بدون توجه به اینکه سال به سال شاهد نزول درآمد و بالارفتن هزینه ها هستیم، اداره محترم دارایی فقط سیر صعودی مالیات را در پیش گرفته و متاسفانه به هیچ عنوان به توضیحات و توجیهات اصناف و اتحادیه توجه نمی شود!
وی اضافه کرد: مسئله بعدی اتحادیه ضوابط اداره محترم بهداشت محیط تبریز می باشد که بارها با اینکه درخواست شده آخرین آیین نامه بهداشتی ویرایش شده به اتحادیه ارائه شود، هنوز خبری از این آیین نامه جدید از طرف اداره بهداشت محیط نیست. در تهران که پایتخت می باشد، رستوران با سقف 2 متر موفق به اخذ تاییدیه بهداشتی می گردد ولی در تبریز به ارتفاع سقف حداقل 2 متر و 70 سانتی متر اشاره می شود و واحدهای صنفی زیادی به خاطر این مساله بلاتکلیف اند و ریشه این تناقض چیست بنده نمی دانم؟!
رئیس اتحادیه اغذیه فروشان تبریز، بیان داشت: البته ناگفته نماند مسئولان محترم بهداشت محیط، در راستای انجام رسالت خود واقعا زحمت می کشند و جای تقدیر و تشکر از این آقایان واقعا خالیست و اکثر قصورات از طرف متصدیان واحدهای صنفی می باشد ولی برخی موارد اگر تعاملات فی مابین این دو ارگان انجام گیرد واقعا عالی و مشکل گشا خواهد بود.
صفارو، مشکل بعدی این صنف را تایید صلاحیت ترافیکی واحد صنفی از طرف اداره محترم اماکن و سازمان ترافیک اعلام کرده و اظهارداشت: خواهشمندم در مورد این قانون که رستوران باید حداقل 70 متر از محل تقاطع و میادین فاصله داشته باشد اصلاحات جدی صورت گیرد، متراژ واحدهای صنفی از حدود 15 متر مربع شروع شده و تا 500 متر مربع و حتی بزرگتراز این متراژ را شامل می شود . به طور مثال ما برای واحدهای صنفی با متراژ پایین تر از 30 متر مربع نباید قانون ترافیکی70 متر را اعمال کنیم، چرا که این موضوع رعایت انصاف در حق صاحبان رستوران و اغذیه فروشان نیست. واقعا به نظر شمایک سوپرمارکت در سر چهارراه مراجعه کننده بیشتری دارد یا یک رستوران 30 متری؟ قضاوت با شما. خواهشمندم در این مورد و اصلاح قانون فوق الذکر بازنگری شود.
وی افزود: توجه داشته باشیم که حدود 130 الی 150 هزار واحد صنفی در سطح شهر تبریز فعالیت می باشند و در بدترین حالت اگر از هر مغازه به طور متوسط 3 الی 4 نفر امرار معاش نمایند، یعنی 25 درصد جمعیت تبریز با فعالیت اصناف زندگی می کنند، لطفا با رعایت موازین قانونی نسبت به اصناف مهربان باشیم و ناگفته نماند که قانونمند بودن متصدی واحد صنفی نیز واقعا الزامی است.
رستوران ها نیز به عنوان محل هایی گردشگری، می توانند در تحقق و عملیاتی شدن برنامه های تبریز 2018 تقش داشته باشند.
وی در پاسخ به این سوال که « تبریز 2018 به عنوان یکی از رویدادهای مهم گردشگری برای شهر تبریز می باشد، آیا اتحادیه برای این رویداد مهم برنامه های را تدوین نموده است؟» بیان داشت: تبریز در سال 2018 خود را به عنوان شهر نمونه گردشگری اسلامی به جهان اسلام معرفی خواهد کرد و رستوران ها نیز به عنوان محل هایی که گردشگران داخلی و خارجی همیشه مراجعه می کنند، می توانند در تحقق و عملیاتی شدن برنامه های تبریز 2018 تقش داشته باشند که نیازمند تعامل سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان و شهرداری تبریز با اتحادیه جهت هماهنگی و اجرای برنامه های مشترک می باشد و البته اعضای محترم صنف اغذیه فروشان نیز در راستای تبریز 2018 به صورت خودجوش کارهایی همچون تهیه منوی انگلیس، زیبا سازی رستوران، پوشش مناسب در محیط کار و برخورد مناسب با مسافران را می توانند انجام دهند.
اتاق اصناف تبریز باید بیش از این به سمت مدیریت علمی و نوآوری حرکت کند
رئیس اتحادیه اغذیه فروشان تبریز در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص نقش اتاق اصناف در ارتقای جایگاه اصناف و حل مشکلات اصناف و اتحادیه ها بیان داشت: اتاق اصناف منتخب اتجادیه ها و حاصل شعور جمعی اصناف هست و جایگاه ویژه ای دارد، فردی که در اتاق اصناف فعالیت دارد باید به فکر خدمت و اعمال قانون باشد. بنده معتقدم اتاق اصناف باید بیش از این به سمت مدیریت علمی و نوآوری برود و با استفاده از یک روابط عمومی قوی و استفاده از جراید عمومی و فضای مجازی، بیش از این با اصناف در ارتباط باشد. بنده اعتقاد دارم اتاق اصناف باید به مشکلات صنفی ورود کرده و در جهت رفع آنها تلاش کند و اتاق اصناف باید قدرت چانه زنی برای دفاع از حق و حقوق اصناف را داشته باشد و در تیم اجرایی اتاق اصناف مشاور قوی مالی و مالیاتی باید باشد تا در جلسات فی مابین دارایی و امور مالیاتی در کنار هیئت رئیسه باشد و بتوانند راحت مذاکره و از حقوق اصناف دفاع گردد و باید مشکلات مطرح و از طریق مشاور بر اساس تخصصی و علمی با مسئولان دارایی مذاکره گردد.
صدر صد در بحث کنترل بازار نظارت داریم و تخلفات اکثرا از طرف فاقدین پروانه روی می دهد
صفارو، در پاسخ به اینکه، بحث گران فروشی که گاها برخی از مردم در مورد برخی رستوران ها بیان می کنند،آیا صحت دارد یا نه؟اعلام کرد: صاحبان محترم پروانه کسب( نه اینکه فاقدین پروانه) این اتحادیه با اخذ تاییدیه لیست قیمت، از طرف اتحادیه اقدام به فروش می نمایند و با توجه و در نظر گرفتن نوع مواد اولیه مصرفی، تجهیزات آشپزخانه، موقعیت مکانی رستوران، نوع خدمات ارائه شده به مشتری و ... درتعیین قیمت تاثیرگذارند به طور مثال قیمت انواع پنیر پیتزا از کیلویی10 هزار تومان شروع و به حدود 40 هزار تومان می رسد و در مورد سایر اقلام مصرفی باز چنین تفاوتی وجود دارد. بدین لحاظ ما صدر صد در بحث کنترل بازار نظارت داریم و تخلفات اکثرا از طرف فاقدین پروانه روی می دهد و البته ما گاها شاهد کم فروشی و تقلب در فروش هستیم که شاکیان می توانند با ارائه شکایت به دفتر اتحادیه پیگیر موضوع باشند.
عرضه فلافل به صورت غیربهداشتی در تبریز دیگر وجود ندارد
مدیر جوان و خوش فکر اتحادیه های صنفی شهرستان تبریز، در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما در این خصوص که: « حدود دو سال پیش ناگهان شاهد ظهور فراگیر غذایی بنام فلافل بودیم، گویا شما در خصوص ساماندهی این مساله تلاش بسیاریی انجام داده اید، اظهارداشت: بله دقیقا ناگهان شاهد ظهور فراگیر پدیده ای بنام فلافل فروشی در تبریز بودیم که البته فلافل یکی از غذاهای مردم جنوب کشور می باشد و بنده هیچ مخالفتی با عرضه این غذا ندارم، ولی متاسفانه عرضه کنندگان فلافل با قیمت 2500 هزار تومان به شیوه کاملا غیر بهداشتی با استفاده از سبزیجات ضد عفونی نشده و استفاده از روغن سوخته و غیر بهداشتی و با اجازه دادن به مشتری بنحوی که خود شخص ساندویچ خود را پر از فلافل نماید، اقدام به عرضه این ساندویچ می نمودند که با همکاری اداره بهداشت محیط و تنطیم آئین نامه ای از طرف اتحادیه و تعامل با اداره بهداشت، سریعا با این واحدهای صنفی متخاف برخورد نمودیم که شاهد این موضوع هستیم که عرضه این محصول با شرایط ذکر شده به حد صفر رسیده است.
هیچ برند خارجی در تبریز تاکنون فعالیت نداشته است
صفارو، درخصوص فعالیت برندهای خارجی در تبریز نیز گفت: هیچ برند خارجی در تبریز تاکنون فعالیت نداشته است و اخیرا تنها یک مورد در مرکز خرید اطلس مشاهده شده است که به زودی و سریع مجاز و غیرمجاز بودن این واحد صنفی رسیدگی خواهد شد. برندهای خارجی در صورتی که از مراجع قانونی مدرک مستدلی دال بر صحت و سقم نمایندگی به ما ارایه ننمایند، ملزم به تعطیل نمودن و جمع آوری آنها هستیم. چرا که ادعای کذب دال بر نماینده بودن یک برند خارجی، فریب اذهان عمومی است و در این راستا با اتاق اصناف و اداره اماکن عمومی هماهنگی های لازم صورت گرفته است. هر واحد صنفی موفق باید برای برندسازی یک لوگوی مشخص، رنگ سازمانی، بسته بندی سازمانی، سایت اینترنتی، رعایت اصول مشتری مداری، لباس سازمانی، نظم و نظافت در محیط کار و اصول و استاندارد مدیریت در محیط کار داشته باشند.
رستوران ها باید در کنار کیفیت غذا، به مشتری مداری نیز توجه داشته باشند
رئیس اتحادیه اغذیه فروشان تبریز در پایان، گفت: درپایان لازم می دانم براین نکته تاکید کنم، برای اطلاع رسانی بهتر وبرقراری ارتباط بیشتر با صاحبان واحدهای صنفی، باید از وسایل ارتباط جمعی مانند روزنامه، جراید خاص اصناف و فضای مجازی خیلی بیشتر استفاده کرد.
در خصوص رستورانها باید به استانداردها توجه داشت و مدیریت رستوران باید اطلاعات کافی درامور رستوران داری، بهداشت، تغذیه،کارگرداری و مسائل مدیریتی داشته باشد که متاسفانه در جامعه ما صرفا به موضوع سرمایه گذاری توجه می شود.
در راستای حفظ حق وحقوق مشتری باید کوشا بود و وضع ظاهری مناسب کارمندان ومدیریت رستوران ورعایت ادب واحترام وپاسخگویی به مشتری باید درسرلوحه کارها قرار گیرد.
بدین لحاظ در کنار کیفیت غذا به مشتری مداری باید توجه ویژه داشت و در کل رستوران داری کاری سخت و پرازاسترس می باشد و کوچکترین خطا موجب آزرده شدن مشتری خواهد شد ودر برخی موارد عکس این موضوع هم حاکم است.
دریافت کننده: پرویز بابائی ** انتشار دهنده:
8023/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.