حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدعلی آل‌ هاشم روز چهارشنبه در دیدار با اعضای ستاد مشترک برگزاری مراسم و مناسبت ‌های مذهبی تبریز، با ابراز تاسف از اینکه در بعضی از هیات‌های مذهبی هنگام قرآن ‌خوانی افراد کمی حضور دارند، بر توجه به جایگاه قرآن در محافل عزاداری تاکید و اظهار کرد: باید پر ازدحام ترین زمان در مجالس عزاداری هنگام قرائت قرآن باشد.
وی ادامه داد: اگر این قرائت به نحو احسن و با حضور خیل عظیم مردم انجام شود به تدریج قرائت و درک مفاهیم قرآنی به سمت عمل سوق داده خواهد شد.
آل‌ هاشم، رعایت مسایل فقهی و شرعی توسط مداحان اهل‌ بیت (ع) را لازم دانست و اضافه کرد: باید دقت کنیم روضه‌های مستند در این محافل خوانده شود و به روضه‌هایی که شبهه انگیزند، دامن نزنیم.
وی اضافه کرد: در مجالس عزاداری از تحریف‌ها و بدعت‌ها جلوگیری کنیم که خوشبختانه در مورد قمه ‌زنی موفق شده‌ ایم، اما در اطراف تبریز نیز چنین محافلی وجود دارد که قمه ‌زنی انجام می ‌گیرد که امیدواریم با زبان خوش نیز مانع از این کار شویم.
آل هاشم یکی از اقدامات دشمنان برای بدبین سازی نسبت به شیعیان را تبلیغات ناگوار و ترسناک نشان‌ دادن محافل عزاداری بیان کرد که ترویج قفل زدن به بدن، سینه‌خیز روی زمین راه رفتن و برخی اعمال نادرست در همین راستاست که باید به جد از آنها پرهیز شود.
وی به تغییر سبک نوحه‌ خوانی در مراسم های عزاداری اشاره کرد و گفت: تعبیرات نادرست، مدح و تمجیدهای بیجا و بی‌ معنی، آهنگ‌های مبتذل، به‌ کارگیری شیوه‌های غلط برای گرم کردن مجلس، کینه ‌ورزی برای اختلافات قومی و محلی از جمله اقداماتی است که باید در محافل عزاداری به شدت از آنها پرهیز شود، اما در عین حال خواندن شعرهای حماسی و ترویج فرهنگ شهادت، ترویج آرمان‌های امام و رهبری از جمله اقداماتی است که می ‌تواند موجب گسترش فرهنگ انقلابی و اسلامی شود.
امام جمعه تبریز خواستار همدلی افراد در هیات‌‌های مذهبی شد و بر لزوم حضور پرشور عزاداران در آئین های محرم تاکید کرد و یادآور شد: خداوند متعال در قرآن کریم می‌ فرماید: هرکس شعائر خداوند متعال و شعائر مذهبی را بزرگ کند، کار وی از کارهای پرهیزگاران است.
خبرنگار: سیدیحیی مرتضائی ** انتشار: رستگار
3038/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.