به گزارش ایرنا، محمد محمدپور روز دوشنبه در نشست هماهنگی برگزاری آیین های ویژه روز ملی شعر و ادب در تبریز افزود: شاهکار آفرینی شهریار در دو زبان فارسی و ترکی نیازمند پرداخت بیشتر به شاخصه‌های شعری و شخصیتی این شاعر شهیر است.
وی اظهار کرد: استاد شهریار از سخن‌سرایان برخاسته از دیار ادب‌پرور آذربایجان بوده که روز ملی شعر و ادب به نام او زینت یافته و پژوهش در وادی سخن شهریار و شناساندن وجوه مختلف اشعار کم نظیر وی، بخشی از ادای دین اهالی فرهنگ و ادب نسبت به وی است.
محمدپور، استاد شهریار را حلقه واصل شعر ترکی،‌ فارسی و عربی عنوان و اظهار کرد: 27 شهریور روز ملی شعر و ادب فارسی را همواره به یاد استاد شهریار و دیگر ادیبان ایران زمین پاس خواهیم داشت زیرا اشعار آن شاعر بزرگ ایران زمین در موضوعات مختلف هر یک شاهکاری در گنجینه ادبی ایران و ادبیات معاصر شناخته می شود.
ابوالفضل علی محمدی، مدیرعامل بنیاد فرهنگ، ‌هنر و ادب آذربایجان نیز در این آئین خواستار برگزاری آئین‌های این روز در شان استاد شهریار شد و گفت: این استاد شاعری مردمی بود که با مردم می زیست و برای آنان و از زبان آنان می‌سرود بنابراین آئین های بزرگداشت این شاعر شهیر نیز باید جنبه مردمی داشته باشد.
مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان نیز در این نشست گفت: با تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر لزوم تمرکز زادیی و برگزاری آیین بزرگداشت روز ملی شعر و ادب در تبریز، این بنیاد در نظر دارد آیین گرامیداشت روز ملی شعر و ادب را بیست و هفتم شهریور جاری با حضور بزرگان عرصه ادبیات و علاقمندان در تبریز برگزار کند.
مهدی قزلی، افزود: آیین‌های بزرگداشت روز ملی شعر و ادب با گلباران مقبره استاد شهریار در تبریز آغاز می شود.
سیدمحمد حسین بهجت تبریزی در سال ١٢٨٥ هجری شمسی در تبریز متولد شد و نخستین شعر خود را در چهار سالگی به زبان ترکی آذربایجانی سرود.
طبع توانای شهریار توانست در ابتدای دهه 30 شمسی و در دوران میانسالی اثر بدیع و عظیم 'حیدربابایه سلام' را به زبان مادری خود بیافریند.
منظومه حیدربابا تجلی شور و خروش جوشیده از عشق شهریار به مردم آذربایجان بوده که از جمله بهترین آثار ادبی در زبان ترکی آذری است.
شهریور سال ١٣٦٧ خورشیدی سالروز وفات آن شاعر عاشق و عارف بزرگ است.
خبرنگار: پرویز بابائی ** انتشار دهنده:رستگار
8023/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.