به گزارش ایرنا، فریبرز غیبی روز یکشنبه در پنجمین جشنواره گیاهان دارویی با محوریت سماق در روستای آقبراز هوراند اظهارکرد: سیاست دولت ترویج کشت گیاهان دارویی است.
وی با اشاره به اینکه 753 هکتار از کشت گیاهان دارویی در قالب طرح صیانت از خاک انجام می شود، گفت: از این میزان 85 هکتار در جنگل های آذربایجان شرقی کشت شده است.
غیبی توسعه کاشت گیاهان دارویی در منطقه ارسباران را جزو اولویت های دولت و نیز اهداف برنامه ششم توسعه برشمرد و افزود: قرار است 260 هکتار کشت سماق توسط جهاد کشاورزی انجام شود.
فرماندار شهرستان هوراند هم گفت: از مجموع مساحت جنگل‌های شهرستان ۵۰۰ هکتار مربوط به اراضی سماق است که به جهت اقدامات ترویجی که در چند سال گذشته برای معرفی این محصول انجام شده، بازار مصرف آن بهتر و رعبت مردم منطقه برای توسعه کشت این‌ گونه با ارزش گیاهی بیشتر شده است.
زین العابدین مردانیان خاطرنشان کرد: این محصول قبل از برگزاری جشنواره و ورود اداره کل منابع طبیعی به توسعه آن به عنوان گیاه دارویی و ادویه‌ای در منطقه محصول ناشناخته‌ای بود و به هیچ عنوان بازار مصرف خوبی نداشت.
وی اظهارکرد: هوراند قطب تولید سماق در آذربایجان‌شرقی بوده و در کشور نیز از نظر تولید محصول باکیفیت و‌ مرغوب جایگاه خوبی دارد.
مردانیان با اشاره به اینکه از هر هکتار سماق ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلو خوشه و از هر دو کیلو خوشه یک کیلو محصول خالص فرآوری شده به دست می‌آید، افزود: قیمت هر کیلو سماق فرآوری شده 450 هزار ریال است.
وی با اشاره به اینکه در زمان حاضر فرآوری سماق در محل به صورت سنتی و نیمه‌ صنعتی انجام می شود، بر ضرورت ایجاد کارگاه صنعتی و بسته‌بندی این محصول تاکید کرد.
کشورمان ایران با مساحت 164 میلیون و 819 هزار و 500 هکتار دارای 134،307،839 هکتار منابع طبیعی (82.8 درصد مساحت کشور) شامل 3.14 میلیون هکتار جنگل (8/8 درصد مساحت کشور)، 2،665،067 هکتار بیشه‌زار و درختچه‌زار (6/1 درصد)، 7/84 میلیون هکتار مرتع (3/52 درصد)، 6/32 میلیون هکتار بیابان (1/20 درصد) است و 2/33 میلیون هکتار دیگر را زمین‌های کشاورزی و شهرها و غیره تشکیل می‌دهد.
شهرستان هوراند در منطقه ارسباران واقع شده و تا تبریز 170 کیلومتر فاصله دارد.
خبرنگار: نعمت مرادپور** انتشار: پرویز انصاری
6132/3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.