با گذشت بیش از 30 سال از جانفشانی‌های غیور مردان در هشت سال دفاع مقدس، هنوز هم عطر و بوی شهدا و مجاهدان از سرزمین ما رخت بر نبسته است، گاهی شهدایی بانام و نشان و گاهی بی‌نام و نشان میهمان شهرهایمان شده و هوای دوران دفاع مقدس را در شهر می پراکنند، گاهی نیز دلشیفتگان حریم شهادت عازم مناطق جنگی شده و پای در سرزمین‌هایی می‌گذارند که روح و حضور شهدا هنوز هم در جای جای آن قابل احساس است.

 

به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، به تبع تاسیس ستاد مرکزی راهیان‌نور در سال 1384 عاشقان حریم شهادت با نظم و انسجام بیشتری پای در این طریق گذاردند، هرچند که تا چندین سال قبل از تاسیس این ستاد نیز گروه‌های مختلف برای زیارت مناطق جنگی عازم می‌شدند اما این ستاد با هدف ساماندهی به وضعیت راهیان نور تاسیس شد؛ امروز نیز با گذشت قریب به 20 سال از این حرکت انسان‌ساز، هنوز هم این مسیر پر رونق بوده و جوانان بسیاری را به دامان پر مهر خود می‌کشاند.

 

بسیارند آنانی که سراسر سال را به انتظار می‌نشینند تا در کنار دیگر عاشقان، عازم مناطق جنگی شده و سفره‌ی دلهایشان را برای شهدا بگشایند، این مناطق جنگی که هنوز هم پیام دفاع و استقامت را فریاد می‌کشند چون کارخانه‌ی انسان سازی هستند که تاثیرات مثبت فراوانی بر روح و روان زائران گذاشته و در حقیقت تاثیری کم از کلاس‌های درس نداشته و گاهی بیشتر از کلاس‌های درسی و تربیتی روح انسان را پرورش می‌دهند.

 

در این روزها نیز بنابر رسم هر ساله، 350 نفر از خواهران بسیجی سپاه ناحیه‌ی غدیر تبریز، در قالب هشت اتوبوس، کوله بار سفر بسته و عازم مناطق جنگی شمالغرب کشور شدند، این اردوی زیارتی به مدت دو روز با برنامه‌های مختلف میزبان شیفتگان حریم شهادت خواهد بود.

 

مناطق جنگی، روح و روان انسان را پرورش می‌دهند

فرمانده سپاه ناحیه‌ی غدیر در حاشیه‌ی رهسپاری کاروان‌ها در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در سال‌جاری اولین کاروان راهیان نور 350 خواهر بسیجی به مناطق جنگی شمالغرب کشور عازم می‌شوند، این گروه‌ها در قالب هشت اتوبوس بوده و در ابتدا از یادمان شهدا بازدید کرده و سپس در برنامه‌ی رزمایش سپاه آذربایجان‌غربی شرکت خواهند کرد.

 

سرهنگ داود عباسی ادامه داد: این کاروان‌ صبح روز چهارشنبه هشتم شهریور ماه به یادمان‌های تمرچین عازم می‌شوند و سپس به ترتیب یادمان‌های شهید بروجردی و یادمان‌های مهاباد را زیارت کرده و عصر همین روز نیز بازمی‌گردند.

 

وی خاطرنشان کرد: آشنایی خانواده‌ها، بسیجیان، خانواده‌ها و آحاد مردم با روحیه‌ی ایثار، شجاعت و شهادت‌طلبی و همچنین شهامت‌ها و جان‌نثاری‌هایی که مجاهدان و شهدا طی هشت سال دفاع مقدس در راه دفاع از میهن اسلامی کرده‌اند، از جمله اهداف راهیان‌نور است.

 

وی گفت: در این اردوی زیارتی، بسیجیان و افراد قدم‌گاه‌های شهدا را زیارت کرده و تفکر بسیجی، شهادت طلبی، ایثار و شجاعت را یاد می‌گیرند، این مناطق روح و روان انسان را پرورش می‌دهند.

 

وی با تاکید بر اینکه این 350 زائر در قالب هشت اتوبوس صرفا ویژه‌ی خواهران است، تشریح کرد: برای اعزام برادران نیز در حال برنامه‌ریزی بوده و در ایام آتی اقدام به اعزام خواهیم کرد.

 

اردوی راهیان‌نور، روح شهادت‌طلبی، ایثار، صبر و استقامت را در وجود زائران پرورش می‌دهد

صدیقه صارمی، یکی از امدادگران هشت سال دفاع مقدس که از راویان این کاروان‌های زیارتی است، بیان کرد: بنده توفیق آن را یافته‌ام که قریب به هفت بار در اردوی راهیان نور شمالغرب کشور به عنوان راوی جنگ حضور داشته باشم، اما همواره از سال 72 تا کنون در اردوی راهیان نور جنوب حضور داشته‌ام.

 

وی با بیان اینکه در راهیان نور شمالغرب کشور عملیات های نصر 7 و کربلای دو برای زائران روایت می‌‌شود، افزود: اگر راویان همت کنند می‌توانند تمامی عملیات‌های کردستان را در این دو روز روایت کنند.

 

وی با تاکید بر اینکه اردوی راهیان نور بر روی زائران بسیار اثربخش است و بسیار نیز شاهد تاثیرگذاری این اردو بر روی افراد بوده‌ایم، یادآور شد: حرکت انسان‌ساز راهیان نور نه تنها تجدید میثاقی با مقام شهداست بلکه روح شهادت‌طلبی، ایثار، صبر و استقامت را در وجود زائران پرورش می‌دهد.

 

این امدادگر دوران جنگ که از سال 61 تا پایان جنگ در شش عملیات(بیت المقدس تا کربلای5) در جبهه‌های دوران دفاع مقدس حور داشته است، خاطرنشان کرد: بعد از اتمام این اردوی زیارتی نیز باید برنامه‌های تربیتی تداوم داشته و زائران پرورش شوند، چرا که در غیر این صورت تاثیرگذاری به تدریج کم‌رنگ تر شده و به فراموشی سپرده می‌شود.

 

وی با بیان داستانی از تاثیرگذاری مناطق جنگی در بر روی زائران، افزود: سال 87 بود که کاروانی از دانشگاه تبریز عازم مناطق جنگی بود؛ در این کراوان دو نفر از زائران با گروه سازگار نبوده و صرفا برای گذراندن اوقات، عازم راهیان نور شده بودند، وقتی که غروب به شلمچه رسیدیم این دو زائر بسیار تحت تاثیر قرار گرفته بودند به قدری که به سختی از خاک جدایشان کردیم.

 

وی با تاکید بر اینکه افراد متاثر شده در مناطق جنگی حتی می‌توانند در یک مدرسه، دانشگاه و فامیل تاثیرگذار باشند، افزود: وقتی شهدا تشییع می‌شوند، برخی افراد می‌گویند که این شهدا دیگر کجا بودند! در حالی که این شهدا بعد از گذشت بیش از 30 سال از جنگ تحمیلی، از گورهای دسته جمعی و مناطق مختلف عراق بعد از جستجوی فراوان پیدا می‌شوند، از این رو باید مردم در این مناطق حضور پیدا کرده و جان‌نثاری و حضور شهدا را از نزدیک حس کنند.

 

در بازدید از این مناطق است که نسل جوان هویت خود را پیدا می‌کند

فاطمه روحی نیز خواهر بسیجی 22 ساله‌ای است که برای دومین بار عازم راهیان نور شمالغرب کشور می‌شود، وی در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: بار اولی که عازم زیارت مناطق جنگی شمالغرب کشور شدم برای من بسیار جالب بود و حضور شهدا برای من کاملا قابل احساس بود، این اردو علاوه بر زیارت شهدا و مناطق جنگی، درس بزرگی نیز به نسل جوان می‌دهد و در بازدید از این مناطق است که نسل جوان می‌تواند هویت خود را پیدا کند.

 

وی ادامه داد: ما جوانان در دوران دفاع مقدس حضور نداشتیم، اما حضور در مناطق جنگی باعث می‌شود که با عملیات‌ها و حس و حال دوران دفاع مقدس آشنا شد، از این رو برای جوانانی که به مناطق جنگی نرفته‌اند توصیه می‌کنم که حتی برای یکبار هم شده و این مناطق مقدس را زیارت کنند.

 

خانم کریمی نیز زائر دیگری است که برای دومین بار عازم این سفر زیارتی می‌شود، وی در این رابطه اظهار کرد: ما در زمان دوران دفاع مقدس نبودیم، اما هنوز هم یادگاری‌های شهدا در مناطق جنگی برجای مانده و می‌تواند به عنوان چراغ راهی برای جوانان، مسیر درست را ترسیم کند، ما در اینجا درس مقاومت و ایستادگی را از شهدا می‌آموزیم، آنان جان خود را فدا کردند تا ما امروز در امنیت و آرامش در کشورمان زندگی کنیم، از این رو زیارت مناطق جنگی کم‌ترین کاری است که جوانان ما می‌توانند انجام دهند.

 

زیارت از مناطق جنگی روح مرا با شهدا پیوند زد

زهرا حسینی یکی دیگر از زائران، در رابطه با انگیزه‌ی خود از عزیمت به مناطق جنگی شمالغرب کشور، بیان کرد: زیارت مناطق جنگی شمالغرب کشور روح مرا با شهدا پیوند زد و به تبع همین ارتباط قلبی نیز تحولات بزرگی را در زندگی خود شاهد بودم؛ شهدا چون چراغی روشن مسیر را در مقابل ما گشوده و ما را از گمراهی نجات می‌دهند.

 

وی اضافه کرد: بنده سومین دوره است که در کاروان راهیان نور شمالغرب کشور توفیق حضور یافته‌ام، در این اردو عملیات‌ها و روایت‌ها شبیه سازی و به گونه‌ای اجرا می‌شوند که گویی در خود دوران دفاع مقدس قرار داریم، این موارد باعث شده که زائران بیشتر شرایط شهدا و مجاهدان دفاع مقدس را درک کرده و احساس قرابت بیشتری با دفاع مقدس داشته باشند.

 

گفتنی است ، 350 تن از خواهران بسیجی سپاه غدیر تبریز در قالب هشت اتوبوس، از روز سه شنبه هفتم تا روز چهارشنبه هشتم شهریور ماه  عازم مناطق عملیاتی شمالغرب کشور شده و با شهدای هشت سال دفاع مقدس تجدید میثاق می‌کنند.

گزارش از: مهری هاشم زاده


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.