داود بهبودی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر اینکه مسئولان باید به حل علمی مسائل باور داشته باشند، اظهارکرد: اداره جامعه به صورت می تواند بار اسلامی داشته باشد ولی هنوز اقتصاد علمی اسلامی اتفاق نیفتاده است.
وی با اشاره به اینکه در جامعه ما در برخی شاخه ها همچون علوم پایه و مهندسی علم پذیرفته شده است ولی در برخی موارد علم را باور نداریم، گفت: برای توسعه نیازمند اداره علمی جامعه هستیم.
بهبودی با بیان اینکه در شاخه علوم اجتماعی هنوز جامعه ما علم را باور ندارد، ادامه داد: کسانی که اقتصاد نخوانده اند در عرصه اقتصاد تصمیم می گیرند.
وی با بیان اینکه علاقمند به اداره جامعه با اقتصاد اسلامی هستیم، گفت: اقتصاد اسلامی هنوز تبدیل به مدل علمی نشده است.
بهبودی با اشاره به رویکرد اسلامی بودن بانکداری در جامعه ما، افزود: اینکه مدل 30 سال پیش را همچنان ادامه می دهیم محل چالش است و از این رو باید تلاش بیشتری برای نزدیک کردن این علم به اسلامی شدن انجام شود.
وی با بیان اینکه توسعه هیچگاه مغایر با ارزش های جامعه نیست، گفت: گفتمان توسعه حلقه مفقوده ای است که باید نهادینه شود.
بهبودی به نقش رسانه در هدایت افکار عمومی اشاره کرد و گفت: رسانه ها در تبیین این گفتمان نقش مهمی دارند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه توسعه به عنوان مقوله ای درون زا نیازمند همراهی عمومی است، گفت: این همراه سازی از وظایف رسانه هاست.
بهبودی با تاکید بر اینکه به اقتصاد مقاومتی هم باید با ادبیات توسعه نگاه شود، گفت: سند تدبیر توسعه آذربایجان شرقی به عنوان اقدام ابتکاری در کشور ظرفیت جایگزینی با برنامه 5 ساله توسعه را دارد.
وی از ویرایش مجدد سند تدبیر توسعه استان خبرداد و خاطرنشان کرد: در توزیع اعتبارات سال گذشته و امسال این سند در اولویت بوده است.
بهبودی با بیان اینکه منابع متعارف اعتباری در دولت یازدهم ته کشید و در سال های اخیر گشایش زیادی در اعتبارات عمرانی کشور اتفاق نیفتاده است، گفت: در این شرایط استفاده از اسناد خزانه به جای پول برای تسویه حساب با پیمانکاران را گرفته است.
وی با اشاره به اینکه این روش در دنیا معمول است، در عین حال اظهار کرد: این اقدام در دنیا با چارچوب ها و الزام ها انجام می شود.
بهبودی با اشاره به اینکه نرخ سود این اسناد به علت افزایش عرضه زیاد شده و به 25 درصد رسیده است، گفت: افزایش هزینه های جاری، دولت را وادار به کاهش بودجه عمرانی می کند.
وی با اشاره به اینکه در گذشته جذب مشارکت سرمایه گذاران خصوصی داخلی و خارجی به دلیل درامدهای نفتی نادیده گرفته شده است، گفت: در دولت دکتر روحانی استفاده از سرمایه خارجی به شیوه های مختلف تامین منابع از جمله BOT در دستور کار قرار گرفته و در استان آذربایجان شرقی هم تلاش هایی در این زمینه انجام شده است.

*جایگاه پنجم آذربایجان شرقی در بودجه سالانه
بهبودی با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی با 4.8 درصد جمعیت و 2.7 درصد وسعت کشور از نظر سهم بودجه ای پس از تهران، فارس، اصفهان و مازندران در ردیف پنجم قرار دارد، اظهارکرد: بزرگی اقتصاد اصفهان موجب شده سهم بیشتری از بودجه سالانه داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه استان هایی که بودجه بیشتری می گیرند مالیات بیشتری هم می دهند، گفت: سیستم توزیع اعتبارات کشور خیلی غیر متعارف نیست.
وی با مقایسه شتاب توسعه اقتصادی در استان ما و سایر استان ها، گفت: رشد اقتصادی در استان های حاشیه تهران، قم، سمنان، اراک و حتی مازندران و گیلان به واسطه محدود شدن توسعه صنعتی در تهران شاهد سوق یافتن سرمایه گذاران به این مناطق هستیم که رشد اقتصادی را در پی دارد.
بهبودی با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی با راه اندازی گمرک سهلان درصدد تبدیل شدن به بارانداز ترانزیت کشور بود، اظهارکرد: با انتقال شرکای تجاری ما از اروپا به آسیا به دنبال اعمال تحریم ها، بار ترانزیتی به استان ما کاهش یافت و می توان گفت: صنعت ترانزیت ما متوقف شده و با کاهش اشتغال در این بخش روبرو هستیم.
وی ادامه داد: برایند این اتفاق با توجه به جایگزین نشدن زمینه های دیگر اقتصادی افت شاخص های اقتصادی استان آذربایجان شرقی است.
بهبودی گفت: در صورت تقویت زیرساخت های گردشگری می توان این شاخه اقتصادی را جایگزین کرد و وضعیت استان را بهبود بخشید.
وی بودجه سالانه عمرانی استان آذربایجان شرقی را در حدود 10 هزار میلیارد ریال اعلام و خاطرنشان کرد: در زمان تحویل دولت توسط دکتر روحانی 300هزار میلیارد ریال طرح نیمه تمام داشتیم.
بهبودی اظهارکرد: در صورتی که تمام اعتبار عمرانی سالانه برای اتمام طرح های نیمه تمام اختصاص یابد 30 سال زمان خواهد برد.
وی با بیان اینکه در دولت دکتر روحانی هیچ طرحی با اعتبار دولتی در استان کلنگ زنی نشده است، گفت: تنها طرح های ضروری همچون برق رسانی به روستاها ادامه دارد.
وی با اشاره به تبعات انحلال سازمان برنامه و بودجه، گفت: هزینه کرد 600 میلیون دلار درآمد کشور بدون منطق کارشناسی از تبعات این اتفاق بود.
بهبودی با اشاره به اینکه تا امروز یکهزار و 200 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی در 120 سال گذشته نصیب کشور شده است، گفت: 600 میلیون دلار آن مربوط به سالهای مدیریت دولت نهم و دهم است.
وی با اشاره به اینکه در آن سال ها درآمدهای حاصل از فروش نفت برای تکمیل طرح ها هزینه نشد، گفت: فرصت طلایی که می توانست در مسیر افزایش تولید داخلی و کاهش بیکاری صرف شود هدر رفت، در صورتی که سازمان برنامه و بودجه فعال بود شاید این اتفاق نمی افتاد.
وی اظهارکرد: در زمان حاضر غیر از بخش مسکن و معدن که همچنان در وضعیت رکود قرار دارند، در بخش های دیگر شاهد رونق و رشد اقتصادی هستیم.
وی گفت: رشد مثبت اقتصادی نشانه خروج از رکود است ولی به علت زمان بر بودن تاثیرگذاری و فاصله ایجاد شده هنوز مردم احساس نمی کنند.
بهبودی با اشاره به اینکه سال گذشته 700 هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد شد، گفت: با توجه به اینکه سالانه یک میلیون نفر به متقاضیان شغل کشور اضافه می شود و با حجم انبوهی از بیکاران سال های گذشته هم روبرو هستیم و بیکاری انباشته داریم، تاثیر اشتغال زایی قابل توجه سال گذشته دیده نمی شود.
وی با اشاره به تاثیر تثبیت تورم در کاهش درآمد صاحبان سرمایه و کارخانه داران، خاطرنشان کرد: در گذشته با توجه به نرخ بالای تورم، ارزش کالاها و دارایی های کارخانه داران افزایش می یافت و از این راه زیان های ناشی از کاهش فروش تولیدات خود را جبران می کردند.
وی اضافه کرد: در چند سال گذشته و با تثبیت تورم این اتفاق نیفتاده و شاهد افزایش اعتراض کارخانه داران هستیم.
بهبودی دلیل اصلی تضعیف صنعت کشور را تداوم فعالیت با تفکر قدیمی عنوان کرد و گفت: صنایع نوسازی می شوند ولی نوین سازی نمی شوند.
وی با تاکید بر اینکه تولیدکننده های ما باید خود را با شرایط روز وفق دهند، اظهارکرد: واحدهایی که از فناوری روز استفاه می کنند و به بازار جهانی متصل هستند یا در بازار داخلی مشتری دارند، مشکلی برای ادامه فعالیت ندارند.
وی با اشاره به اینکه برخی واحدهای تولیدی محصول از رده خارج تولید می کنند، کمک به این واحدها را غیرمنطقی عنوان کرد و گفت: رویکرد حمایتی دولت باید بر واحدهایی که ظرفیت تحول را دارند متمرکز شود.
بهبودی گفت: واحدهایی که مشکل فروش تولیدات خود را دارند نخست باید این مشکل را حل کنند.
وی با تاکید بر اینکه تسهیلات باید به شرط تحول و ارائه برنامه اصلاح پرداخت شود، گفت: منابع هدفمند می تواند موثر واقع شود.

*با مهاجرت کارافرینان فرصت اشتغال زایی از دست می رود
رییس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی با بیان اینکه بر اساس نتایج سرشماری سال 1395 شتاب مهاجرت از این استان کاهش یافته ولی هنوز مثبت است، گفت: با مهاجرت نخبگان و کارآفرینان فرصت اشتغال زایی از دست می رود.
بهبودی با اشاره به اینکه فرار نخبگان و صاحبان سرمایه از این استان ریشه تاریخی دارد، افزود: عوامل فرهنگی و اجتماعی همچون ظرفیت پایین جامعه برای پذیرش سرمایه گذار سبب خروج سرمایه انسانی شده است.
وی با این وجود دلیل پایین بودن نرخ بیکاری در این استان را در مقایسه با میانگین کشوری، جهان وطنی بودن و ننگ دانستن بیکاری مردم آذربایجان شرقی دانست و گفت: مردم این خطه هر کجا فرصت کار و رشد باشد حضور دارند.
بهبودی با اشاره به کارگاه (پایلوت) شدن استان آذربایجان شرقی به عنوان اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی، گفت: این انتخاب به واسطه تحول مناسب استان در زمینه اقتصادی و فضای مناسب به وجود آمده به خاطر تدوین سند تدبیر توسعه است.
وی با اشاره به انتقادهای موجود مبنی بر اینکه وضعیت اقتصادی استان مطابق با ظرفیت های موجود نیست، گفت: این موضوع چالش کشوری است و منحصر به استان ما نیست.
وی با بیان اینکه از تهدیدهای بیرونی همچون کاهش قیمت نفت برای تقویت اقتصاد درون زای غیرنفتی استفاده نشد، اظهارکرد: ملاحظات مصلحتی مقطعی هر چند در ادبیات علمی مبنا دارد ولی آسیب زاست و بی اعتمادی ایجاد می کند.
بهبودی ملاحظاتی همچون اجرای فلان طرح با فشار فلان نماینده مجلس یا مسئول فلان دستگاه اجرایی را ناشی از ناهماهنگی در بین سه قوه دانست و خاطرنشان کرد: طرحی که با فشار و ضابطه تولید می شود معیوب است و به انجام نمی رسد.
وی با بیان اینکه فرایند توسعه هزینه بر است و همگان باید این هزینه را بپردازند، گفت: نحوه تامین منابع مالی در زمان زایش طرح های عمرانی و خدماتی باید مشخص شود.

*تبریز 2018 می تواند نقطه عطف باشد
رییس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی گفت: رویداد تبریز 2018 تنها یک نقطه است، نه پایان و نه آغاز ولی همین اتفاق می تواند نقطه عطفی برای ایجاد تحول و تقویت اقتصاد گردشگری استان باشد.
وی با بیان اینکه نباید انتظار معجزه از این رویداد داشته باشیم، اظهارکرد: نکته مهم و کلیدی برای استفاده از این فرصت، مشارکت و مسئولیت پذیری آحاد مردم است.
بهبودی با اشاره به اینکه گردشگران خارجی علاقه ای به خیابان ها و هتل های ما ندارند، گفت: ما از طریق تدارک برنامه های فرهنگی و هنری می توانیم سطح میزبانی خود را ارتقا دهیم.
وی با تاکید بر ضرورت آمادگی عمومی برای برخورد با گردشگران خارجی، گفت: بسیاری از رفتارهایمان را به این بهانه می توانیم اصلاح کرده و سرمایه اجتماعی مان را تقویت کنیم.
بهبودی با اشاره به مصوبه دولت مبنی بر اینکه دستگاه های اداری می توانند 10 درصد از منابع خود را به این موضوع اختصاص دهند، اعلام کرد: سال آینده بودجه تکلیفی برای رویداد تبریز 2018 وجود خواهد داشت.
خبرنگار: پرویز انصاری ** انتشار دهنده: محمد رستگار
3071/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.