مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان‌شرقی گفت: به جرأت می‌توانم بگویم که هیچ بیمه نشده‌‌ی درمانی در سطح استان نداریم و هر فرد می‌تواند با پرداخت فقط 1000 تومن خود را بیمه کند.
 
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، وحید مجیدی در نشست مطبوعاتی به مناسبت سالروز تاسیس سازمان بیمه سلامت و گرامیداشت روز خبرنگار، اظهار کرد: بیمه سلامت در سال 73 با عنوان سازمان بیمه خدمات درمانی شروع به کار کرد که در سال 91 با تغییر ماهیت و افزایش اختیارات، با عنوان بیمه سلامت فعالیت خود را ادامه داد؛ این مجموعه، از سال 91 تا 95 و تا پایان برنامه پنجم توسعه، تحت عنوان سازمان بیمه سلامت فعالیت می‌کرد و از سال 96 و با توجه به مصوبه مجلس و برنامه ششم توسعه، این سازمان از وزارت رفاه منفک و به وزارت بهداشت ملحق شده است.
 
وی با بیان این‌که بیمه سلامت همگانی، یکی از افتخارات بزرگ دولت تدبیر و امید است، افزود: سازمان بیمه سلامت، بزرگترین سازمان بیمه‌ای کشور است که در کل کشور، نزدیک به 42 میلیون بیمه شده دارد که از این بین، حدود 23 میلیون، مربوط به بیمه‌شدگان روستایی و شهرهای زیر 20 هزار نفر است؛ 10 میلیون نفر نیز مربوط به بیمه سلامت همگانی است و مابقی، بیمه‌شدگان کارمندی و سایر اقشار شامل مددجویان بهزیستی، خانواده‌های شهدا، ایثارگران، دانشجویان و طلاب هستند.
 
مدیرکل بیمه سلامت استان خاطرنشان کرد: در آذربایجان‌شرقی نیز، نزدیک به دو میلیون 300 هزار نفر بیمه شده در سطح استان داریم که حدود یک میلیون و 300 هزار نفر آن، مربوط به بیمه‌شدگان روستایی بوده و حدوداً نزدیک به 600 هزار نفر آن‌ها، مربوط به بیمه سلامت همگانی هستند و 260 هزار نفر آن‌ها را نیز بیمه‌شدگان کارمندی تشکیل می‌دهند و نزدیک به 70 هزار نفر نیز از سایر اقشار بیمه شده‌اند.
 
وی گفت: در کل استان، 270 موسسه طرف قرارداد داریم و می‌توانم بگویم که بالای 95 درصد موسسات، طرف قرارداد ما هستند و هیچ محدودیتی برای عقد قرارداد با آن‌ها داریم.
 
مجیدی با بیان این‌که در طول سال 95، حدود 10 میلیون بار مراجعه داشتیم، اظهار کرد: تعداد کل پرسنل ما، نزدیک به 220 نفر است و می‌توان گفت که به ازای هر 10 هزار بیمه‌شده، یک پرسنل داریم؛ همچنین تعداد دفاتر پیشخوان، در سال 92، 41 دفتر بود که اکنون به 65 دفتر افزایش یافته و این دفاتر را در مکان‌هایی در نظر گرفته‌ایم که دسترسی مردم به آن‌ها راحت باشد و مشکلی بابت رفت‌وآمد نداشته باشند.
 
وی بیان کرد: در ابتدای سال 92، 2736 نفر بیمار خاص تحت شامل بیماری‌های ام.اس، هموفیلی، دیالیزی، تالاسمی و پیوند کلیوی تحت پوشش داشتیم که اکنون به 3228 نفر افزایش یافته است.
 
وی با بیان ایم‌که دولت تدبیر و امید عنایت ویژه‌ای به موضوع سلامت داشته و کل هزینه‌هایی که برای بیمه‌شدگان پرداخت شده بود، در طول سه سال گذشته، بیش از 3.5 برابر شده است، گفت: بخش بزرگی از بیمه شدگان ما، مربوط به روستاها و شهرهایی با کمتر از 20 هزار نفر جمعیت هستند که پرداختی‌های ما برای آن‌ها، در سال 92، 20 میلیارد تومان بوده و در سال 95، 125 میلیارد شده است که این، رقم بسیار بزرگی است و می‌توان گفت در 217 مرکز بهداشتی که در روستاها ایجاد کرده‌ایم، نزدیک به 1000 نفر پرسنل در آن‌ها مشغول به کار هستند و یک دستاورد بزرگی به حساب می‌آید.
 
مجیدی در خصوص معوقه پرداختی‌های این اداره کل، خاطرنشان کرد: پرداختی‌های ما به داروخانه‌ها، در دی ماه سال گذشته انجام شده و حدود هفت ماه در پرداختی‌هایمان عقب افتاده‌ایم؛ اما در مورد بیمارستان‌ها، وضعیت‌مان بد نیست و 10 ماه معوقه در پرداخت‌هایمان داریم و این روند خوبی نیست که یکی از دلایل این تأخیر، حدود سه برابر شدن هزینه‌هایمان نسبت به سه سال گذشته است.
 
وی افزود: همچنین تعرفه‌های درمانی بالا رفته است و با وضع موجود، اگر منابع ثابتی را در نظر نگیریم، به مشکل خواهیم خورد و این موضوع، می‌تواند به یکی از چالش‌های بزرگ پیش روی دولت تبدیل شود و این روند باید تغییر یابد.
 
مدیرکل بیمه سلامت استان در خصوص هزینه چاپ دفترچه‌های بیمه سلامت نیز گفت: سیاست سازمان بیمه سلامت، در راستای حذف دفترچه است و سعی می‌کنیم پس از پایان مدت اعتبار دفترچه‌ها، چاپ مجدد را در روند کاری‌مان حذف کنیم.
 
مجیدی همچنین با بیان اینکه اکثر بیماران در حوزه سلامت و درمان سردرگم بوده و نمی دانند باید به کدام پزشک مراجعه کنند، تاکید کرد: باید یک پزشک بیمار را هدایت کند و پزشکان از نوشتن دارو و تصویربرداری های غیر ضروری اجتناب کنند.
 
وی از رشد سه برابری هزینه‌های سازمان به دلیل تخلف پزشکان و نیز نوشتن غیرضروری داروی IVIG (هموگلوبین داخل وریدی) برای افراد غیرنیازمند خبر داد و گفت: در سال گذشته 25 میلیارد ریال برای این دارو پرداخت کردیم که با کنترل هوشمند و مداخله، مصرف آن را از 1450 واحد در سه ماهه آخر سال گذشته به 380 واحد در سه ماهه اول امسال کاهش دادیم و با نظارتی که انجام داده‌ایم، مقابل بسیاری از قاچاق‌ها را گرفته‌ایم تا نیازمندهای واقعی، دچار مشکل نشوند. Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.