عین اله شجاعی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه 264 واحد صنعتی در معرض ریسک استان در مرحله اول اجرای این طرح شناسایی شده است، افزود: در مرحله دوم اجرای این طرح برای ارزیابی ریسک بهداشتی مواد شیمیایی، تاکنون ماموران این اداره به 30 واحد صنعتی استان مراجعه کرده و فرم های مربوط به میزان ریسک پذیری این واحدها را تکمیل کرده اند.
وی اظهار کرد: ارزیابی ریسک بهداشتی مواد شیمیایی، فرایندی است که به منظور تخمین ریسک آسیب وارده به جامعه هدف و شاغلان انجام و پس از مشخص شدن خطرات ناشی از مواد شیمیایی و تعیین میزان ریسک پذیری آنان در برابر این مواد، اقدام های اصلاحی و کنترلی لازم برای محافظت و ایمنی آن ها برابر دستورالعمل های مربوطه و اولویت بندی های انجام شده، اجرا می شود.
وی گفت: در این ارزیابی ها از جمله نوع مواد شیمیایی، میزان تاثیر ماده شیمیایی بر روی کارگران و پرسنل این واحدها، درجه ریسک ماده شیمیایی براساس دستورالعمل استانداردها و افرادی که به صورت مستقیم با مواد شیمیایی در ارتباط هستند، تکمیل می شود.
رئیس اداره بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجاشرقی یادآوری کرد: در بررسی این تعداد واحد صنعتی مشخص شد که 382 نفر به صورت مستقیم متاثر از مواد شیمیایی بوده و درجه ریسک مواد شیمیایی آنها ضعیف تا متوسط است.
شجاعی ادامه داد: در این راستا واحدهای صنعتی ملزم به اجرای اقدام های اصلاحی برای افزایش حفاظت های شخصی از جمله استفاده کارگران از ماسک فیلتردار، لباس و کفش ایمنی، تجهیز تمامی کارگاه ها به کپسول آتش نشانی و تمیز کردن کارگاه ها پس از پایان کار شد.
وی با بیان اینکه اجرای این طرح از اول تیر آغاز و تا پایان شهریور ادامه می یابد، گفت: واحدهای صنعتی استان برای کاهش ریسک مواجهه با مواد شیمیایی و افزایش ایمنی کارگران، مشتاقانه در این طرح با این اداره همکاری می کنند.
رئیس اداره بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجاشرقی یادآوری کرد: در مرحله اول اجرای این طرح از بین 264 واحد صنعتی شناسایی شده 80 واحد صنعتی در معرض ریسک مربوط به شهرستان تبریز و بقیه واحدها در سایر شهرستان های استان مستقر است.
شجاعی، افزود: در مرحله اول بانک اطلاعاتی واحدهای مذکور با استخراج دقیق عناوین موادشیمیایی مورد استفاده و کد محصول تهیه شد.
وی از واحدهای صنعتی و معدنی خواست برای کسب اطلاع و آگاهی بیشتر از فرایند دستورالعمل های مربوطه به حوزه HSEE سازمان و یا به پورتال اینترنتی سازمان به نشانی aze.mimt.gov.ir مراجعه کنند.
در استان 3.8 میلیون نفری آذربایجان شرقی افزون بر چهار هزار واحد تولیدی و صنعتی فعال وجود دارد.
خبرنگار: پرویز بابائی ** انتشار دهنده: محمد عزیزی راد
8023/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.