به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی، دکتر امیرحسین بهداد اظهارکرد: با توجه به اهمیت بالا و نقش کلیدی آزمایش ها در تشخیص قطعی و سریع بیماری های دامی و به خصوص بیماری های مشترک بین انسان و دام، آزمایشگاه‌های اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی و همچنین آزمایشگاه‌های بخش خصوصی تحت نظارت این اداره کل همگام با استانداردهای روز دنیا در خدمت تحقق اهداف سازمان دامپزشکی کشور در راستای حفظ و حراست از سرمایه دامی هستند.
وی با اعلام اینکه 800 مورد آزمایش مولکولی (PCR) جهت تأیید تشخیص بالینی بیماری آنفلوآنزا در استان انجام شده است، خاطرنشان کرد: سرعت و دقت این آزمایش عامل بسیار مهم و تأثیرگذاری در کنترل سریع این بیماری مشترک در استان بوده است.
وی با اشاره به سهم 20 درصدی آزمایشگاه‌های بخش خصوصی دامپزشکی در انجام این آزمایش ها گفت: در حال حاضر 14 آزمایشگاه بخش خصوصی در استان آذربایجان شرقی مشغول فعالیت هستند که عمده آزمایش های صورت گرفته توسط آنها مربوط به بخش سرولوژی طیور است.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به اینکه آزمایشگاه هاری این اداره کل نیز آزمایشگاه همکار مرجع تشخیص هاری در تبریز است، گفت: در سه ماهه اول سالجاری 16 مورد آزمایش بر روی نمونه‌های اخذ شده از دام های مشکوک به بیماری هاری انجام شده است.
وی اعلام کرد: 53 درصد آزمایش های صورت گرفته در قالب آزمایش سرولوژیکی، جهت مانیتورینگ دوره‌ای مزارع مرغ مادر از نظر بیماری هایی مانند مایکوپلاسموز، سالمونلوز، آنفلوانزا، نیوکاسل، گامبورو، برونشیت است.
ادارات کل دامپزشکی با اجرای برنامه های واکسیناسیون و غربالگری دام و طیور، شناسایی و کنترل کانون های آلوده، نظارت بر کشتار و توزیع گوشت نقش مهمی در حفظ و ارتقای سطح سلامت جامعه دارند.
آذربایجان شرقی دارای حدود 4 میلیون و 300 هزار راس دام سبک ( گوسفند و بز ) و 430 تا 450 هزار راس دام سنگین ( گاو و گاومیش) است.
6183 / خبرنگار: انصاری ** انتشار: رستگار
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.