فرمانده پلیس فرودگاه‌های آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه فضای تیره و ایران ستیزی در عربستان حاکم است، گفت: زائران باید قوانین این کشور را جدی گرفته و رعایت کنند، در غیر اینصورت مجازات سنگینی از سوی دولت عربستان اعمال می‌شود. 
به گزارش ایسنا، منطقه‌ی آذربایجان شرقی، سرهنگ الهوردی خضرلو در جمع خبرنگاران با ابراز تاسف از فاجعه اسفبار مناء که منجر به کشته شدن هموطنان شد، اظهار کرد: به دلیل تنش‌های سیاسی پس از یک سال وقفه زائران از 16 مرداد سال جاری به سرزمین وحی اعزام می‌شوند. 
وی افزود: پلیس فرودگاه همانند سنوات دیگر نهایت سعی و تلاش خود را در راستای برگزاری این مراسم به کار می‌بندد و برنامه‌هایی برای مناسک حج تمتع تدوین کرده است. 
وی با اشاره به اینکه امسال 3100 نفر از استان عازم حج تمتع می‌شوند، تأکید کرد: از این تعداد حدود 1628 نفر شامل مرد و 1422 نفر زن هستند و حج تمتع در قالب 22 کاروان با 12 سورت پرواز توسط 320 شرکت هواپیمایی از مسیر تبریز به مدینه انجام می‌شود. 
فرماندهی پلیس فرودگاه‌های استان با تاکید براینکه در حال حاضر درکشور عربستان کنسول‌گری ایران وجود ندارد، اعلام کرد: باتوجه به اینکه ایران ستیزی و شیعه‌ستیزی در عربستان حاکم است، حمل هرگونه مواد مخدر سنتی و روانگردان (تریاک، شیشه، هروئین، گل، ماری جوانا و ...) ممنوع بوده و پلیس عربستان مجازات سنگینی حتی اعدام برای حمل کنندگان مواد مخدر اعمال می‌کند. 
وی با بیان اینکه پلیس مبارزه با مواد مخدر در تمامی فرودگاه‌های کشور به طور فعال در حال آماده باش است، اعلام کرد: پلیس با استفاده از دستگاه «بادی اسکنر» به رصد و بازرسی محموله‌های زائران می‌پردازد و از خروج مواد مخدر جلوگیری می‌کند. 
خضرلو با اشاره به اینکه زائران از حمل کردن داروهای گیاهی و مواد خشکبار خودداری کنند، اظهار کرد: داروی گیاهی شیرین بیان به دلیل شباهت زیاد به مواد مخدرمی‌تواند برای زائران دردسرساز و مجازاتی به بارآورد. زائران داروهایی از قبیل متادون، ترامادون را حمل نکنند؛ چرا که جرم محسوب می شود.    وی افزود: بیماران کلیوی، دیابت، قلبی و عروقی و کسانی که دارای بیماری خاص هستند، می‌توانند داروهای خود را به همراه داشته باشند.از این لحاظ با مشکلی مواجه نمی‌شوند. 
به گفته‌ی وی، هر زائر می‌تواند 10 هزار یورو با خود حمل کنند و مجاز به حمل بیش از 150 گرم زعفران نیستند.
خضرلو ادامه داد: همراه داشتن مواد اسیدی مانند ترشیجات، آبلیمو و آبغوزه، انواع اسپری، کپسول گاز، مواد محترقه و آتش‌زا، اشیای برنده و اسباب بازی ها به شکل سلاح به داخل هواپیما ممنوع است.  
فرماندهی پلیس فرودگاه‌های استان تاکید کرد:از لحاظ امنیتی آذربایجان‌شرقی بعد از کیش، دومین استان امن کشور شمرده می شود. 
وی با بیان اینکه سال 94 حدود سه هزار و 600 نفر زائر در مراسم حج تمتع شرکت کردند، خاطرنشان کرد: طبق آمار امسال این تعداد نسبت به سال 94 به 500 نفر کاهش یافته است. 
وی افزود: هر زائر ایرانی سفیر شیعه‌ای است که واجب است قوانین کشور عربستان را رعایت کند.   
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.