غلامرضا شریفی روز سه شنبه به مناسب هفته امور مالیاتی در جمع خبرنگاران، با اشاره به اینکه در چند سال گذشته نقش مالیات در بودجه کشور پررنگ تر شده است، خاطرنشان کرد: آرزوی رهبری اداره امور کشور با درآمدهای غیرنفتی و مالیاتی است.
وی با بیان اینکه اصلی ترین رکن اقتصاد مقاومتی مالیات است، گفت: از نظام مالیاتی به عنوان شخصیت مستقل عمل می کند و شاهد رشد فرهنگ مالیاتی در کشور هستیم.
شریفی از ارتقای عملکرد الکترونیکی در امور مالیاتی استان خبرداد و گفت: سال گذشته 160 هزار فقره اظهارنامه مالیاتی در استان به صورت الکترونیکی ارسال شده است.
وی از تحقق 93 درصدی درآمدهای مالیاتی استان در سال گذشته خبرداد و گفت: از 18 هزار میلیارد ریال پیش بینی درامد مالیاتی سال گذشته در حدود 17 هزار میلیارد ریال محقق شده است.
شریفی با اشاره به سهم 52 درصدی درآمدهای مالیاتی مستقیم استان، گفت: 48 درصد این درامدها از محل مالیات غیرمستقیم ( ارزش افزوده ) محقق شده است.
وی با اشاره به اینکه 3 درصد از 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری ها و دهیاری ها و یک درصد به بخش سلامت اختصاص می یابد، اعلام کرد: سال گذشته 3 هزار و 50 میلیارد ریال از این محل به حساب شهرداری ها و دهیاری های استان واریز شد.
شریفی از فراهم کردن زیرساخت های طرح جامع مالیاتی در تمامی شهرستان های استان خبرداد و اظهار امیدواری کرد: تا پایان سال جاری این طرح عملیاتی شود.
وی با اعلام اینکه اشخاص حقوقی و صاحبان املاک تجاری تا 31 تیر ماه جاری فرصت تسلیم اظهارنامه مالیاتی را دارند، خاطرنشان کرد: در این صورت از تسهیلات در نظر گرفته شده بهره مند می شوند.
شریفی با اشاره به پیش بینی 20 هزار میلیارد ریالی درآمدهای مالیاتی برای سال جاری، خاطرنشان کرد: درآمدهای استانی 29 ردیف دارد و مالیات تنها یکی از این ردیف هاست.
وی اظهارکرد: رقم اعلام شده در ابتدای سال توسط برخی نماینده های مجلس در رابطه با سهم درامدی استان از کشور مربوط به کل درآمدهای استانی بود که با درآمدهای مالیاتی اشتباه گرفته شده بود.
شریفی با بیان اینکه فرار مالیاتی به واسطه فعالیت های اقتصادی زیرزمینی و قاچاق کالا قابل کتمان نیست، خاطرنشان کرد: یکی از اهداف اصلی طرح جامع مالیاتی جلوگیری از فرار مالیاتی است.
وی با اشاره به موضوع بخشودگی جرایم مالیاتی البته جرایمی که بر اساس قانون قابل بخشش است به استان ها واگذار شده است، گفت: سال گذشته 400 میلیارد ریال بخشودگی مالیاتی در استان اتفاق افتاد.
وی با بیان اینکه 20 درصد درامدهای مالیاتی مستقیم از محل حقوق بخش دولتی تامین می شود، گفت: 30 تا 40 درصد سبد کالای خانوار مشمول مالیات بر ارزش افزوده نمی شود.
شریفی با اشاره به اینکه محصولات فراوری شده کشاورزی، دام و طیور زنده، آرد خبازی، نان ، گوشت، برنج ، شکر ، حبوبات ، کتاب و مطبوعات، کالای همراه مسافر، دارو و لوازم درمانی ، خدمات بانکی , خدمات حمل و نقل عمومی ، خدمات اموزشی و فرش دستباف از جمله کالاهایی هستند که مشمول مالیات بر ارزش افزوده نیستند، گفت: هر صنفی که گواهی ارزش افزوده نداشته باشد حق دریافت این نوع مالیات را ندارد.
مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه نصب صندوق های مکانیزه در راستای تحقق عدالت مالیاتی است، اظهارکرد: هزینه سخت افزاری این صندوق ها از مالیات صنف کسر و نرم افزار مربوطه هم توسط سازمان تهیه می شود.
روز 16 تیرماه به نام روز مالیات و 16 تا 23 تیرماه هفته فرهنگ سازی مالیاتی نامگذاری شده است.
خبرنگار: پرویز انصاری ** انتشار دهنده: محمد رستگار
3071/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.