800x600 ائتلاف چتر سفید با شعار "اقتدار، استقلال و کارآمدی"و با هدف حمایت حداکثری از حقوق بیمار وپزشک، با ترکیب آقایان دکتر شهرام دبیری،دکتر علیرضا رحیمی، دکتر سیمین تقوی، دکتر محمدرضا اهرابی، دکتر علی هاشم زاده، دکتر بهرام صمدی راد، دکتر علیرضا روحانی، دکتر همایون فهیمی، دکتر محمد رضا ریاحی و دکتر علی بهکام راد وارد عرصه انتخابات سازمان نظام پزشکی شهر تبریز شد .

 به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان شرقی اعضای این ائتلاف روز گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه در هتل کایای تبریز ضمن تبیین اهداف و برنامه های مورد نظر خود در نظام پزشکی به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

نظام پزشکی بعد از کانون وکلا بزرگترین کانون صنفی در کشور است

  دکتر علیرضا رحیمی مدیرکل سلامت و امور اجتماعی شهرداری تبریز و عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی تبریز در این نشست با بیان اینکه سازمان نظام پزشکی بعد از کانون وکلا بزرگترین کانون صنفی در کشور است، اظهارکرد: همچنین این مجموعه جزو قدیمی ترین و پرجمعیت ترین NGO های  کشور بوده  که از ترکیب پزشکان، داروسازان، ماماها، دندان پزشکان و فیزیوتراپ ها تشکیل شده است .

وی در ادامه  با اشاره به تعداد افراد شرکت کننده در انتخابات نظام پزشکی تبریز افزود:تاکنون ۶۸ نفر از شهر تبریز برای انتخابات نظام پزشکی کاندیدا شده اند که از این تعداد ۱۷ نفر به عنوان هیات مدیره انتخاب خواهند شد .

رحیمی با اشاره به اینکه در سال های اخیر از طرف صدا و سیما و برخی از رسانه ها هجمه های شدیدی علیه پزشکان صورت گرفته است، تاکید کرد: صدا و سیما با سریال ها، فیلم ها و برنامه های طنزی که تهیه کرده است به اعتماد مردم به سیستم درمان و پزشکی آسیب رسانده است و این جفا به صنف زحمت کش پزشکان است که تمام تلاش خود را برای تامین سلامت جامعه بکار می گیرند و مورد هجمه سنگین ترین انتقادات از طرف اقشار مختلف هستند.

وی افزود: همچون سایر مشاغل و اصناف شاید یک درصد پزشکان هم اخلاق کاری را رعایت نکنند و دنبال منافع خویش باشند اما این دلیل نمی شود تا بر علیه کل جامعه پزشکی اقدام کرد. واقعیت این است که شغل پزشکی یکی از سخت ترین و پراسترس ترین کارها است.

دبیری با اشاره به برخی انتقادات نسبت به جامعه پزشکی اظهارکرد: تنها ۵ درصد پزشکان درآمدهای میلیاردی دارند که پس از سال ها تلاش و مطالعه و تجربه به این جایگاه رسیده اند. به عنوان مثال  رزیدنت ها ۴ سال مسئولیت برعهده می گیرند اما حتی بیمه هم نیستند! ما باید تلاش کنیم تا از آن ها حمایت شود

 این عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی تبریز در ادامه گفت: نظام پزشکی جای مسائل سیاسی نیست واحزاب و تفکرات سیاسی هیچ جایگاهی در انتخابات نظام پزشکی ندارد و نباید این صنف آلوده به جریانهای سیاسی شود.

رحیمی همچنین اضافه کرد: در دوره گذشته با تلاش های صورت گرفته بحث زیرمیزی گرفتن پزشکان به طور کامل برطرف شده و در سه سال گذشته شاهد تعطیلی مطب هیچ پزشکی به این دلیل  نبوده ایم .

صیانت از حقوق بیماران  اولویت  ائتلاف چتر سفیداست

مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی نیز در این نشست  با اشاره به  اهداف اصلی ائتلاف چتر سفید گفت: صیانت از حقوق بیماران  و دست اندر کاران حوزه سلامت از اولویت  ائتلاف چتر سفیداست.

دکتربهرام صمدی گفت: ما باید به دنبال ایجاد رابطه خوب و اطمینان آور بین بیمار و سیستم درمانی باشیم که این ارتباط خوب در وحله اول به نفع بیمار و جامعه خواهد بود. که لازمه آن اینست که  مردم خیالشان از مراجعه به سیتم درمانی برای رفع بیماری خود مطمئن و راحت باشد و مطمئن باشد که نظام پزشکی از حقوق قانونی آنها دفاع خواهد کرد.

وی با بیان اینکه ترمیم آسیب ایجاد شده بین بیمار و سیستم درمانی از دیگر هدفهای اصلی این ائتلاف است، اظهار کرد: نظارت بر حوزه پزشکی باید در درجه اول توسط خود صنف پزشکان صورت گیرد تا کیفیت خدمت رسانی به بیماران با گذشت زمان بهبود یافته و اعتماد بین طرفین افزایش یابد .

صمدی در ادامه با اشاره به این که در سال های اخیر بنا به دلایلی اطمینان میان مردم و پزشک خدشه دار شده است، افزود: افرادی هستند که نمی خواهند این رابطه و اعتماد ترمیم شود چون از این وضعیت سوء استفاده می کنند و بهره می برند، ما باید به سمت ترمیم این بی اعتمادی و کسب اطمینان بیماران به جامعه پزشکی برویم .

مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی در پایان افزود: اکثر شکایت هایی که در سازمان نظام پزشکی مطرح است نه به دلیل قصور پزشکی بلکه به خاطر عوارض ناخواسته درمان است که به دنبال این هستیم تا با تشکیل صندوق های خاصی نسبت به جبران خسارت های وارده اقدام کنیم.

 از طرفیت ایجاد شده در توریسم سلامت استفاده مناسبی نکردیم

دکتر شهرام دبیری  دیگر عضو این ائتلاف پزشکی برای انتخابات نظام پزشکی تبریز گفت: گردشگری سلامت بزرگترین ظرفیت برای آذربایجان شرقی است ولی رفتار برخی پزشکان، دلالان و آژانس‌ها سبب فرار گردشگران سلامت شد

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز ادامه داد: بیماران جمهوری آذربایجان به دلیل اعتمادی که به تخصص و توان علمی  پزشکان ، داشتن زبان مشترک  و از همه مهمتر تعرفه های پایین پزشکی نسبت به کشور خود  به تبریز سراززیر شده بودند اما برخی پزشکان، بیش از دو تا سه برابر بیماران ایرانی تعرفه ویزیت دریافت می‌کردند که علی رغم مصوب شدن این دریافت، من به شدت با این نوع رفتار مخالف بودم که بالاخره منجر به فرار توریسم سلامت شد .

دکتر دبیری اظهارکرد: بنده بارها تذکر و هشدار دادم که اگر در زمینه توریسم سلامت و بیمارانی که از کشورهای همجوار بخصوص جمهوری آذربایجان وارد تبریز می شود درست پیش نرویم همه این دستاوردها از دست می‌رود و ورود توریسم سلامت قطع می‌شود.

وی با بیان اینکه تعدادی دلال و راننده آژانس هم با برخی اقدامات این گردشگران سلامت را فراری دادند گفت: سومین صنعت بزرگ کشور توریسم است که باید تلاش کنیم ارتقا دهیم و دوباره گردشگران سلامت را به این استان بازگردانیم.

متخصص طب هسته ای ادامه داد: جامعه پزشکی جزو محروم ترین و مظلوم ترین اقشار و صنوف جامعه هستند به طوریکه رفاه و آسایش فوق العاده پزشکان، بیشتر در حد حرف است، امروزه خیلی از پزشکان عمومی ما به رغم تحصیلات بالا و زحمت زیاد، هنوز بیکارند .

وی با بیان اینکه اصلاح امور پزشکی و ارتقای اطلاعات علمی پزشکان از طرق مختلف اصلی ترین هدف سازمان نظام پزشکی است، گفت حمایت و دفاع از حقوق بیماران، ارتقای سطح کیفیت خدمات پزشکی و مسائل صنفی پزشکان از دیگر اهداف مورد نظر ائتلاف چتر سفید است که بنده و سایر همکاران  تمام تلاش خود را  در این راستا بکار خواهیم بست.

وی پزشکان را جزو مظلوم ترین اقشار و صنوف جامعه قلمداد نمود و افزود: پزشکان از جمله اقشاری هستند که همواره مجبور هستند خودشان را با  اطلاعات علمی روز دنیا بروز نگه دارند که این امر مستلزم تلاش زیاد این قشر هست؛ امامتاسفانه گاهاً نگاه برخی از مردم به جامعه پزشکی نگاه منصفانه نیست و تلاشهای این قشر برای کاهش درد جامعه را زیر سوال می برند.

این عضو هیات مدیره سازمان نظام پزشکی تبریز از احداث مجتمع رفاهی پزشکان به عنوان یکی از برنامه های آتی سازمان نظام پزشکی تبریز خبر داد و اضافه کرد:سالهاست قول داده ایم تا یک مرکز فرهنگی و رفاهی قابل قبول در تبریز احداث نماییم اما تاکنون موفق به اجرای آن نشده ایم؛ امیدواریم با این ائتلاف  در آینده نزدیک نسبت به عملی کردن آن تلاش کنیم.

تامین امنیت حرفه ای پزشکان اولویت است

عضو انجمن اینترونشنال رادیولوژی اروپا نیز در این نشست خبری گفت: شاهد یک تحرک اساسی در آستانه انتخابات هیات مدیره سازمان نظام پزشکی تبریز هستیم زیرا پزشکان نیز مطالباتی دارند که باید به آنها رسیدگی گردد و تامین امنیت حرفه ای آنها یکی از این موارد است.

دکتر ریاحی دیگر عضو ائتلاف ادامه داد: سعی می کنیم تا پژواک بلند مطالبات این قشر از جامعه باشیم به طوری که آموزش پزشکی و فعال سازی انجمن های مرتبط با این حوزه برای اداره مجموعه نظام پزشکی ضروری است.

وی افزود: نظام پزشکی را باید یک تشکل صنفی  و پل ارتباطی بین جامعه پزشکی و جامعه در نظر بگیریم که هر چه این پل ارتباطی قوی تر باشد به نفع هردو خواهد بود و ما در ائتلاف چتر سفید به دنبال تقویت این ارتباط دو سویه خواهیم بود.

 ریاحی توسعه جوانگرایی در سازمان، تشکیل اتاق فکر، دفاع از حقوق پزشکان عمومی را دیگر اهداف این ائتلاف برشمرد.

مالیات واقعی برای قشر پزشک باید در نظر گرفته شود

متخصص ارتوپدی نیز در این نشست خبری گفت: مالیات واقعی برای قشر پزشک کشور باید در نظر گرفته شود.

علی بهکام راد افزود: مالیاتی که باید از بعد درآمد پزشکان در نظر گرفته شود فعلا اعمال نمی گردد لذا باید مالیات واقعی برای قشر پزشک کشور در نظر گرفته شود که البته در این خصوص اتاق فکری پیش بینی شده است تا در سازمان نظام پزشکی تبریز به تجزیه و تحلیل آن پرداخته شود

ائتلاف چتر سفید با شعار اقتدار، استقلال و کارآمدی دنبال  پاسخگویی به  مشکلات صنف پزشکان است

دکترمحمدرضا اهرابی فوق تخصص اینترونشنال نرو رادیولوژی نیز در این نشست خبری با بیان اینکه شاهد تحرک در بدنه جامعه پزشکی هستیم، گفت: در این دوره شاهد شرکت و حضور فعال پزشکان تبریزی در انتخابات خواهیم بود .

وی ادامه داد: نگرش جامعه به این قشر اینگونه است که مشکلات مالی و معیشتی برای پزشکان معنی ندارد اما شاهد مشکلات مالی و دوران رزیدنتی همکاران جوان ما نیستند .

وی با اشاره به اینکه ترکیب ائتلاف چتر سفید سعی کرده است با بهره گیری از ظرفیت های علمی و عملی موجود در جامعه پزشکی، پژواک صدای مطالبات باشد، اذعان داشت: با شعار اقتدار، استقلال و کارآمدی بتواند پاسخگوی مشکلات این صنف باشد .

وی گفت: قطعا در طی این مسیر تجربه بزرگان پیشکسوت راهنمای سرمایه های جوان جامعه پزشکی خواهد بود .

اهرابی یکی از اهداف این حزب را  فعال سازی انجمن های تخصصی پزشکی و صنفی برای اداره و مدیریت نظام سلامت کشور خواند و ادامه داد: راه اندازی این انجمن ها روشی برای پایه ریزی جامعه پزشکی خواهد بود .

وی با اشاره به اینکه امروزه شاهد این موضوع هستیم که دانش و تکنولوژی جدید در حیطه پزشکی ظاهر می شود، افزود : متناسب با این پیشرفت پزشکی سازمان نظام پزشکی هم باید قابلیت های خود را افزایش دهد تا پاسخگوی نیاز جامعه پزشکی باشد .

  در پایان این نشست هر یک از اعضای اعتلاف به سوالات خبرنگاران حاضر در موضوعات مختلف پاسخ دادند.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-bidi-font-family:Arial;}
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.