به گزارش روز دوشنبه ایرنا، جلال رحیم زاده خاطرنشان کرد: با اجرای طرح آبیاری نوین تحت فشار در مزارع لوبیا میزان مصرف آب کشاورزی در هر هکتار از 10 هزار و 540 هزار مترمکعب به 6 هزار و 200 هزار مترمکعب و در گندم در هر هکتار از 6 هزار و 450 هزار مترمکعب به 4 هزار و 300 هزار متر مکعب کاهش می یابد.
وی با اشاره به کشت ارقام جدیدی به نام کوشا در شهرستان میانه، گفت: پیش بینی می شود در هر هکتار 3 تن و 350 کیلوگرم محصول برداشت شود.
رحیم زاده گفت: علاوه بر افزایش عملکرد، صرفه جویی 70 درصدی آب کشاورزی در لوبیا و 50 درصدی در گندم، کاهش مصرف کود شیمیایی و بهره وری بالا از مزایای کشت نواری است.
به گزارش ایرنا، در زمان حاضر روش آبیاری مورد استفاده برای محصولات گندم و جو انواع روش های سطحی است که نسبت به روش های نوین آبیاری، بازده آبیاری کمتر و حجم آب مصرفی بیشتری دارند.
در صورت استفاده از سیستم های نوین آبیاری تحت فشار نواری(تیپ)، حداقل 30درصد مصرف آب کاهش یافته و افزایش حداقل 40 درصد کارآیی مصرف آب را به همراه خواهد داشت.
شهرستان میانه واقع در 180 کیلومتری شرق تبریز یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی در استان آذربایجان شرقی به شمار می رود.
خبرنگار: غلامی ** انتشار: رستگار
7231/3071/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.