به گزارش ایرنا، چاغلار فاحری چاکر آلپ روز چهارشنبه در نشست با خبرنگاران به مناسبت سالروز کودتای نافرجام در ترکیه با بیان اینکه دوستی ایران و ترکیه به صدها سال می رسد، اظهار کرد: ترکیه و ایران با هم برادرند و در مواقع سختی دو کشور در کنار هم قرار گرفته اند.
وی با بیان اینکه ترکیه تحریم های اعمال شده علیه ایران را راه درستی ندانسته و صراحتا این موضوع را به افکار بین المللی اعلام کرده است، افزود: در زمان تحریم ها ترکیه مخالف این موضوع بود و همواره در کنار ایران ایستاده بود.
سرکنسول ترکیه در تبریز اختلاف بین ایران و ترکیه در مورد موضوع سوریه را امری طبیعی دانست که در بین اعضای خانواده هم ممکن است پیش آید، خاطر نشان کرد: ایران و ترکیه در مورد موضوعات مورد مناقشه می توانند بنشینند و با هم صحبت کنند، همچنان که در مورد داعش مواضع ایران و ترکیه یکی است و قدم هایی را برای مبارزه با گروه های تروریستی با هم برداشته اند.
چاکر آلپ همکاری ایران و ترکیه را برای برقراری صلح و آرامش در منطقه ضروری دانست و گفت: مبارزه با تروریسم به تنهایی مقدور نیست و نیازمند همکاری های بین المللی بوده و دو کشور کاملا به این موضوع واقف اند و طبق آن عمل می کنند.
وی در مورد تاثیر کودتا بر روند دموکراسی در این کشور گفت: بین آزادی ها و امنیت یک خط حساسی وجود دارد و ترکیه می خواهد این تعادل را حفظ کند و از لحاظ حقوق بشر ترکیه مسئولیت خود را در زمینه بین المللی رعایت می کند.
چاکر آلپ با بیان اینکه جهت تامین تعادل صحیح بین آزادی ها و نیازهای امنیتی حداکثر اهتمام به خرج داده شد،افزود: اگر چه صدها هزار نفر از کارمندان دولتی درگیر موضوع شدند اما راه های قضایی در ترکیه باز است و حدود 30 هزار نفر از کارمندان به شغل شان بازگشتند.

** آماده همکاری در زمینه گردشگری هستیم
سرکنسول ترکیه در تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه موضوع گردشگری اهمیت زیادی برای ترکیه دارد، خاطرنشان کرد: این به معنای آن نیست که فقط گردشگران ایرانی به ترکیه سفر کنند بلکه چون هر دو کشور بناهای فرهنگی و تاریخی زیادی دارند، باید تبادل توریست دو جانبه باشد.
چاکر آلپ با بیان اینکه اگر توریست ها بطور دو جانبه از دو کشور ایران و ترکیه دیدار کنند، پیوندهای محکمی بین دو کشور تحقق می یابد، خاطر نشان کرد: برای افزایش و تبادل گردشگر بین دو کشور ما آماده هر گونه کمک هستیم.
وی همچنین موضوع تبریز 2018 را مهم تلقی کرد و گفت: من خود را به عنوان تبعه تبریزی می دانم و می خواهم تعداد زیادی از هم وطنانم از این شهر بازدید کنند و دوستان و خویشان خود را برای دیدار از تبریز دعوت کرده ام.
چاکر آلپ از تصمیم خود برای برگزاری کنفرانس گردشگری تحت عنوان ' روابط ایران و ترکیه' خبر داد و افزود: اگر در زمینه گردشگری این کنفرانس را برگزار کنیم، از نظر معرفی تبریز بسیار موثر خواهد بود.
خبرنگار: نعمت مرادپور**انتشاردهنده: محمد عزیزی راد
6132/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.