به گزارش ایرنا، پروین اشراقی روز پنجشنبه در دیدار بانوان نخبه استان با نماینده ولی فقیه در استان، با بیان این که حضور زنان در هیات علمی دانشگاه‌های دولتی 18.39 درصد و در دانشگاه‌های آزاد 21.1 درصد است، افزود: در سال 94 حدود 40 درصد دانشجویان استان دختران بوده‌اند که این موضوع نشان‌دهنده افزایش آگاهی در بین زنان دارد.
وی گفت: براساس آمار سرشماری نفوس و مسکن در سال 95 از مجموع جمعیت سه میلیون و 900 هزار نفر استان حدود یک میلیون و 900 هزار نفر از جمعیت را زنان هستند که بیش از 49 درصد جمعیت استان را زنان تشکیل می‌دهد.
اشراقی با بیان این که مشارکت زنان در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا چشم‌گیر بود، افزود: حدود 985 هزار نفر یعنی 49 درصد از مشارکت‌کنندگان در انتخابات استان زنان بودند.
وی اظهار کرد: براساس تاکیدات مقام معظم رهبری بر تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در سال‌های اخیر مشارکت زنان در تمام حوزه‌ها به ویژه حوزه اقتصادی رشد داشته است به طوری که در آمار اشتغال و بیکاری سال 94 نقش مشارکت زنان استان در بخش اقتصادی 14.6 درصد بوده که نسبت به نرخ مشارکت زنان در کشور رقم بالایی است.
اشراقی با بیان این که نرخ اشتغال زنان استان 91.1 درصد است که نسبت به نرخ اشتغال زنان در کشور که 80 درصد است تفاوت چشم‌گیری دارد، گفت: آذربایجان شرقی در نرخ اشتغال زنان روستایی از 15 تا 29 ساله با مشارکت اقتصادی زنان در نقاط شهری دارای رتبه اول در کشور دارد.
وی افزود: در زمینه مشارکت زنان استان در بخش صنعت رتبه دوم را داریم و تعداد زنان کارآفرین استان حدود 726 نفر است که 24 واحد صنعتی استان با مدیریت زنان اداره می‌شود.
اشراقی تصریح کرد: 37 صندوق خرد زنان روستایی و عشایری در روستاهای استان وجود دارد که این موضوع موجب اشتغال زنان روستایی و عشایری شده است.
به گفته وی 123 سازمان مردم نهاد درحوزه زنان و خانواده در استان در موضوع های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی فعالیت می‌کنند.
مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: زنان در عرصه‌های اجتماعی در طول تاریخ به صورت مستقیم و غیرمستقیم جایگاه خاص خود را داشته‌اند به طوری که یکی از برجستگی‌های انقلاب اسلامی ایران، نقش فوق‌العاده زنان در به ثمر رسیدن و تداوم انقلاب اسلامی ایران است.
اشراقی افزود: زنان در جامعه امروزی ایران از تحرک و مشارکت اجتماعی، فرهنگی، هنری، علمی، سیاسی و حتی مشارکت اقتصادی بالایی بهره‌مند شده‌اند.
وی ادامه داد: در طول سال‌های گذشته مجموعه‌ای از تحولات داخلی فراملی موقعیت زنان ایران را دگرگون کرده که در این زمینه وقوع انقلاب اسلامی و رشد ارزش‌های عدالت خواهانه، افزایش تحصیلات دانشگاهی و بهره‌مندی از رسانه های جمعی میزان سرمایه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی زنان را ارتقا داده است.
اشرقی با بیان این که وضعیت موجود به تدریج جایگاه زنان را در سلسه مراتب جامعه و نقش زنان را در اداره امور کشور محتول کرده است، افزود: البته در کنار این موارد نباید فراموش کرد که نهاد خانواده که بنیادی‌ترین نهاد جامعه است، زنان در کنار تمام مسئولیت‌ها در جامعه به عنوان مدیر، زن و مادر نقش اساسی در بنیان خانواده برعهده دارند.
اشراقی افزود: در طول سال 95 و 3 ماهه نخست امسال اداره کل امور بانوان و خانواده در حوزه های مختلفی فعالیت کرده است که از جمله مهمترین برنامه های اداره کل می‌توان به اجرای طرح توان افزایی و تاب آوری اجتماعی زنان و خانواده های استان اشاره کرد.
وی ادامه داد: با توجه به موفقیت این طرح در فاز اول، مقرر شد این طرح در فاز دوم نیز اجرا شود که در این زمینه کارگاه‌های اولیه برگزار شده و همچنین گارگاه‌های تاب آوری اجتماعی که در زمینه اقتصادمقاومتی و مسائل اجتماعی برگزار خواهد شد.
مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: برگزاری طرح‌های آموزشی زوج درمانی از دیگر طرح‌های اجرا شده در استان است.
اشراقی با بیان این که در حوزه اقتصادی طرح تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین معاونت امور زنان ریاست جمهوری و صندوق کارآفرینی امید منعقد شده است، افزود: در این طرح کارآفرینانی که ایده‌ای برای اشتغال داشته باشند می‌توانند از تسهیلات استفاده کنند. در حال حاضر بیش از 100 طرح ارسال شده که پس از بررسی از طریق صندوق کارآفرینی امید اعتباراتی برای اشتغالزایی زنان استان پرداخت خواهد شد.
وی گفت: نبود بانک اطلاعاتی زنان وخانواده خلائی برای استان است بنابراین شروع به تکمیل بانک اطلاعاتی استان کرده‌ایم تا از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های زنان استفاده کنیم.
مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان‌شرقی افزود: سند توسعه زنان و خانواده استان را در دست اجرا داریم که با محوریت آسیب‌های اجتماعی و توانمندسازی و کارآفرینی سلامت و آموزش و پژوهش در حال اجرا است.
خبرنگار: مینا بازگشا **انتشاردهنده: محمد عزیزی راد
6120/3038/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.