به گزارش ایرنا، علی جنتی روز یکشنبه در نشست خبری مشترک دانشکده علوم پزشکی و شبکه دامپزشکی مراغه در زمینه پیشگیری از تب کریمه کنگو افزود: پرهیز از خرید آلایش ها و فرآورده های گوشتی از مراکز غیرمجاز عرضه و توزیع، برای پیشگیری از ابتلا به هرگونه بیماری مشترک بین انسان و دام ضروری است.
وی ادامه داد: متاسفانه در این شهرستان استقبال شهروندان از خرید آلایش های دامی به ویژه جگر در مراکز غیرمجاز و دستفروشی ها زیاد بوده و با توجه به عدم رعایت برخی موازین بهداشتی این امر نگران کننده است.
وی اضافه کرد: ساماندهی دستفروشان و مرکز عرضه آلایش های دامی با نظارت دامپزشکی و بهداشت محیط و همکاری شهرداری و سایر نهادهای خدمات رسان شهری و نیز با ایجاد مکان مناسب برای این منظور، می تواند مانع از بروز یا شیوع احتمالی بیماری های خطرناکی چون تب کریمه شود.
وی با بیان اینکه پیشگری از ابتلا به بیماری هایی نظر تب کریمه نیازمند ایجاد فرهنگ صحیح تغذیه و رعایت موازین بهداشتی در جامعه است گفت: شهروندان برای این منظور از خرید محصولاتی که از سلامت آن مطمئن نیستند، خودداری کنند.
وی با اشاره به اینکه تاکنون هیچ موردی از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در مراغه مشاهده نشده است افزود: خرید از مراکز مورد تایید دامپزشکی و بهداشت از جمله قصابی ها و فروشگاه های معتبر و پرهیز از ذبح خارج از کشتارگاه و نیز رعایت بهداشت محیط در مناطق روستایی به ویژه در محل های پرورش دام از شیوع و ابتلای به این بمیاری جلوگیری می کند.
رئیس شبکه دامپزشکی مراغه نیز در این نشست با اشاره به نظارت گروه های نظارتی بر مراکز تهیه، توزیع و عرضه گوشت و محصولات دامی گفت: هم اکنون به صورت مستمر بر ذبح در کشتارگاه و نیز عرضه محصولات و آلایش های دامی در مراکز مجاز نظارت می شود.
علی پاشائی افزود: برگزاری کلاس های ویژه برای کارکنان کشتارگاه ها، قصابی ها و پرورش دهندگان دام در مناطق مختلف شهری و روستایی از جمله اقدامات انجام شده برای آگاه سازی در راستای پیشگیری از شیوع تب کریمه در این شهرستان انجام می شود.
وی ادامه داد: نگهداری 24 ساعت گوشت و آلایش های دامی در سردخانه ها کشتارگاه ها و نیز سمپاشی و توزیع سموم مورد نیاز برای محل های نگهداری دام ها از دیگر اقدامات این شبکه برای پیشگیری از ابتلای دام و انسان به این بیماری بوده که در مناطق روستایی و شهری انجام می شود.
معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مراغه نیز در این نشست گفت: هم اکنون در 71 خانه بهداشت روستایی و 14 مرکز جامع سلامت، آموزش های همگانی لازم برای آگاه سازی مردم برای پیشگیری از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو انجام می شود.
احمد مجتهدی با تاکید بر لزوم رعایت بهداشت عمومی به ویژه در مناطق روستایی افزود: این مناطق مستعد شیوع بمیاری بوده و از این رو عدم رعایت موازین بهداشتی، مراکز تجمع زباله و فضولات حیوانی در این مناطق به محل مناسبی برای تکثیر و شیوع این بیماری تبدیل خواهد شد.
وی اضافه کرد: ذبح های غیرکشتارگاهی در اماکن عمومی و خصوصی بدون رعایت موازیت بهداشتی می تواند موجب ابتلای احتمالی به بیماری تب کریمه کنگو شود.
تب کریمه کنگو یک بیماری حاد تب‌ دار و خونریزی دهنده است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می ‌شود.
این بیماری نخستین بار در سال 1944 در کریمه اوکراین مشاهده و نام تب خونریزی دهنده برای آن اعلام شد؛ در سال 1969 معلوم شد عامل ایجاد کننده تب خونریزی دهنده در کریمه مشابه همان بیماری است که در سال 1956 در جمهوری دموکراتیک کنگو مشاهده شده است از این رو با توجه به مشابهت نشانه‌ ها در هر 2 مکان، به تب کریمه کنگو شهرت یافت.
تب خونریزی ‌دهنده کریمه کنگو در انسان، بیماری شدیدی همراه با مرگ و میر حدود 30 درصد ایجاد می‌ کند و شیوع بیمارستانی آن نیز بسیار بالا است.
شهرستان مراغه با داشتن حدود 912 هزار واحد دامی از قطب های مهم تولید دام و فرآورده های دامی در شمال غرب کشور محسوب می شود.
شهرستان مراغه با حدود 250 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
خبرنگار: ابراهیم مطلوبی**انتشار:عیسی عطاپور**
3077/7487
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.