فرامرز افشانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به استقبال کشاورزان شهرستان از کشت کلزا اظهار کرد: این میزان سطح زیر کشت کلزا در این شهرستان نسبت به سال‌های گذشته رشد چشمگیری داشته است.
وی بیان کرد: میانگین برداشت کلزا در هر هکتار 2.5 تن است، که پیش بینی می شود بیش از 100 تن کلزا از سطح مزارع شهرستان عجب شیر برداشت شود.
وی افزود: کلزا با توجه به تولید روغن از ان به عنوان یک کشت استراتژیک در کشور محسوب می شود زیرا افزون بر 90 درصد روغن موردنیاز کشور از خارج وارد می شود.
وی تاکید کرد: کلزای به عمل آمده در این شهرستان از کیفیت و استاندارد بسیار بالایی برخوردار است و امیدواریم در سال ‌های آینده نیز کشت این محصول از لحاظ میزان سطح و برداشت افزایش یابد.
افشانی یادآور شد: روغن کلزا به دلیل داشتن اسیدهای چرب اشباع نشده و نداشتن کلسترول از کیفیت تغذیه ‌ای بالایی برخوردار است و تنوع زیادی در ترکیب اسیدهای چرب آن وجود دارد.
کلزا از گیاهان دانه روغنی مهم در مناطق معتدل بوده و دارای طیف نسبتا وسیعی از سازگاری اقلیمی است، دانه کلزا دارای 25 تا 55 درصد روغن، 18 تا 24 درصد پروتئین و 12 تا 20 درصد پوست است.
شهرستان عجب شیر دارای حدود 30 هزار هکتار اراضی کشاورزی بوده که از این میزان حدود پنج هزار هکتار به باغات اختصاص دارد.
این شهرستان با حدود 85 هزار نفر جمعیت در 98 کیلومتری جنوب غربی تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
خبرنگار:شهرام ناعم وند**انتشار:عیسی عطاپور**
3077/7485
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.