کریم مهری روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به افزایش سه برابری خرید تضمینی گندم در این استان در سال گذشته نسبت به ابتدای فعالیت دولت یازدهم، گفت: این موفقیت به همت فعالان عرضه کشاورزی و در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی حاصل شده است.
وی با اشاره به اینکه خرید تضمنی گندم استان از 180هزارتن در سال 92 به 597 هزار تن در سال95 افزایش یافت، خاطرنشان کرد: خودکفایی در تولید محصولات اساسی از برنامه های راهبردی جهاد کشاورزی است.
وی همچنین از پیشرفت 33.5 درصدی در اجرای سامانه های نوین آبیاری در چهار سال فعالت دولت تدبیر و امید در استان خبرداد و گفت: وسعت تحت پوشش سامانه های نوین آبیاری از 67 هزار و 948 هکتار در سال 92 به 90 هزار و 763 هکتار در سال 95 افزایش یافت.
مهری با اعلام اینکه وسعت فضاهای گلخانه ای در استان آذربایجان شرقی از 64.5 هکتار در سال92 به 120 هکتار در سال 95 افزایش یافت، این افزایش 86 درصدی مساحت گلخانه های استان با ایجاد 93 واحد جدی گلخانه ای را نشانه توجه به کشاورزی مدرن و تولید با بهره وری بالا دانست.
وی خاطرنشان کرد: یکی از بزرگترین و مدرنترین واحدهای گلخانه ای کشور در منطقه آزاد ارس ایجاد شده که بخش مهمی از محصولات آن صادر می شود.
مهری با اشاره به جذب و بکارگیری 597 نفر کارشناس کشاورزی در مراکز جهاد کشاورزی شهرستان های استان اجرای طرح پهنه بندی اراضی کشاورزی را از برنامه های بنیادی و تاثیرگذار در تولید بخش کشاورزی در سایه نگاه علمی دولت یازدهم به توسعه
پایدار این بخش دانست.
وی با بیان اینکه بهبود فضای کسب و کار از دغدغه های دولت در بخش های مختلف اقتصادی و تولیدی است، گفت: در بخش کشاورزی استان از محل اعتبار طرح آب های مرزی 5 هزار و 350 هکتار از اراضی حاشیه رودخانه ارس در شهرستان جلفا به شیوه های نوین آبیاری مجهز شده و برای بیش از هشت هزار نفر فرصت شغلی ایجاد شده است.
مهری
مهری به اعلام اینکه ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در استان از 1.59 اسب بخار در هکتار در سال 92 به 1.73 اسب بخار در هکتار در سال95 افزایش یافته است، گفت: اظهارکرد: این رشد 12 درصدی با خرید و اضافه شدن 3 هزار و 555 دستگاه تراکتور و 203 دستگاه کمباین جدید به عرصه کشاورزی استان حاصل شده است.
وی خارطنشان کرد: جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی برای 3 سال پیاپی در جـذب اعتبـارات توسعه و نوسازی ناوگان مکانیزاسیون کشاورزی از سال های 93 الی 95 رتبه نخست کشوری را کسب کرده است.
وی با اشاره به افزایش سردخانه های مدرن استان از 57 واحد در سال92 به 78 واحد در سال 95 گفت: تعداد واحدهای لبنی به عنوان تکمیل کننده زنجیره تولید و بهره وری در یکی از زیر بخش های مهم تولیدی استان از 48 واحد به 64 واحد در چهار سال گذشته افزایش یافته است.
مهری از افزایش 10 درصدی صادرات محصولات کشاورزی استان در دولت یازدهم خبرداد و گفت: صادرات 260 میلیون دلاری محصولات کشاورزی در سال 92 به 285 میلیون دلار در سال95 افزایش یافت.
وی همچنین گفت: واردات محصولات کشاورزی به استان از 8 میلیارد ریال در سال 92 به 3 میلیارد ریال در سال 95 کاهش یافت.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اظهارکرد: تمامی اقدامات صورت گرفته در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی بوده و نشانه کارنامه موفق بخش کشاورزی استان در کنار سایر بخش های اقتصادی در مسیر تحقق این برنامه ملی است.
بر اساس نتایج سرشماری کشاورزی سال 93 وسعت اراضی زراعی استان یک میلیون و 76 هزار و 802 هکتار و وسعت اراضی باغی 226 هزار و 332 هکتار است.
تعداد کل بهره‌برداران بخش کشاورزی شامل خانوارهای ساکن و غیرساکن و شرکت‌ها و موسسه ها 238 هزار و 889 بهره‌بردار است.
به گزارش ایرنا، اعتبارات بخش کشاورزی استان آذربایجان شرقی از 5 درصد اعتبارات استان در سال 92 به 10 درصد در سال گذشته افزایش یافت.
این بخش سهم 12 درصدی در صادرات غیر نفتی، 15 درصدی در ارزش افزوده و 20 درصدی در اشتغال استان را دارد.
خبرنگار و انتشار: پرویز انصاری
3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.