به گزارش ایرنا، صادق نجفی روز سه شنبه در نشست مشترک با منتخبان پنجمین دوره شورای اسلامی این شهر افزود: با آغاز پروژه مترو از سال 82 تا 92، دولت حدود 6 هزار میلیارد ریال و شهرداری نیز حدود 2 هزار و 180 میلیارد ریال صرف پروژه قطار شهری تبریز کرده‌ است.
وی با اشاره به مشکلات پیش ‌روی خط 1 مترو تبریز یادآوری کرد: چالشی که از همان دوران در این خط وجود داشت، عدم تملک واقعی در مسیر ایستگاه‌ها بود که تکمیل و پیشرفت این پروژه را در فازهای جدید با مشکلات اساسی مواجه کرد و پروژه را از حیث زمان و هزینه به تعویق انداخت.
شهردار تبریز اظهار کرد: تزریق مبالغ لازم به این پروژه باعث شد روند تامین واگن و ایجاد زیرساخت‌های لازم با سرعت بیشتری پیگیری شود.
نجفی، ادامه داد: اکنون قطار شهری تبریز با برخورداری از 60 واگن به نقطه تاثیرگذار مرکزی شهر رسیده و ساعت های فعالیت آن، طی برنامه‌های متناوب در حال افزایش است.
وی با اشاره به اینکه خط دوم، از طولانی‌ترین خطوط مترو در کشور است، گفت: از 14 هزار و 500 میلیارد ریال تزریق ‌شده به این پروژه، حدود 2 هزار میلیارد ریال صرف خط دوم شده است.
شهردار تبریز یادآوری کرد: برای تکمیل خط اول مبلغی در حدود 8 هزار میلیارد ریال مدنظر قرار گرفته که حدود نیمی از آن، برای اجرای برنامه‌های تملک تزریق شده و در مورد بقیه نیز توانایی تزریق مالی وجود دارد.
نجفی با اشاره به خرید حدود 2 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت برای توسعه خط دوم افزود: 4.5 کیلومتر از عملیات عمرانی تونل‌های خط دوم با تزریق 500 میلیارد ریال به اتمام رسیده و احداث شش ایستگاه آن به صورت همزمان و با فعالیت بیش از 1 هزار کارگر فنی ادامه دارد.
وی از اجرای خط سوم مترو به صورت فاینانس و BOT و خط چهارم به صورت تراموا خبر داد و گفت: خط چهارم، از اولین پروژه‌های تراموای شهری در کشور است که با همکاری یکی از شرکت‌های خصوصی و وزارت دفاع به صورت 40 درصد نقدی و 60 درصد غیرنقدی پیش‌بینی شده و شرکت آلمانی مراحل فنی و مطالعاتی آن را تکمیل کرده ‌است.
نجفی، نوسازی 3 هزار دستگاه تاکسی و ورود 300 دستگاه اتوبوس جدید را از دیگر اقدام سال‌های اخیر شهرداری تبریز در توسعه ناوگان حمل ‌و ‌نقل عمومی اعلام کرد.
متروی تبریز مجموعه قطارشهری و تراموا در این شهر است که مطالعات آن در سال ۱۳۸۰ و عملیات اجرایی نیز از سال ۱۳۸۴ آغاز شده و در سال ۱۳۹۴ بخشی از آن به بهره‌برداری رسید.
پیشنهاد اولیه احداث مترو در تبریز در سال ۱۳۶۹ مطرح شده بود که بنا به دلایلی تا سال ۱۳۷۹ منتفی ماند.
متروی تبریز از ۵ خط (شامل ۴ خط اصلی و ۱ خط حومه) به طول کلی ۱۰۰ کیلومتر تشکیل شده‌ است که بخشی از این مجموعه شامل تراموا به طول کلی ۵۰ کیلومتر است که مطالعات آن از سال ۱۳۹۴ آغاز شده است.
خبرنگار: پرویز بابائی ** انتشار دهنده: محمد رستگار
8023/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.