به گزارش ایرنا، تقی غفاری ساعی روز شنبه در جلسه حفاظت منابع آبی ملکان افزود: استفاده بی رویه از آب های زیرزمینی موجب شده تا این وضعیت در استان بوجود بیاید.
وی اظهار کرد: 13 هزار و 490 حلقه چاه مشمول تعیین تکلیف و غیرمجاز در استان وجود دارد که این چاه ها سهم عمده ای در کاهش آب های زیرزمینی دارد.
مدیر دفتر آب های زیر زمینی آب منطقه ای آذربایجان شرقی یادآوری کرد: 88 درصد چاه های غیر مجاز استان در سه شهر مراغه، بناب و ملکان قرار دارد که از این تعداد چهار هزار و 20 چاه مربوط به ملکان است.
غفاری با بیان اینکه تا تابستان سال آینده همه چاه های غیر مجاز تعیین تکلیف خواهد شد، ادامه داد: به یک چهارم از آن ها که برق دار بوده، برای سیستم تحت فشار از آب چاه استفاده می شود و الگوی کشت براساس نظر کارشناسان جهاد کشاورزی باشد پروانه صادر می شود و بقیه نیز بصورت تجمعی خواهد بود.
فرماندار ملکان نیز در این جلسه با اشاره به لزوم سرعت بخشی در لایروبی رودخانه مردق چای در مسیر روستاهای قلعه جوق، میدانجوق، شرازول و آغجه دیزج گفت: در جریان سیل اخیر که این شهرستان نیز خسارت زیادی را متحمل شد یکی از عوامل افزایش خسارت آماده نبودن بستر رودخانه برای هدایت آب های جاری بود.
محمدباقر خانی بر استاندارد سازی پل ها تاکید کرد و افزود: 2 پلی که در این شهرستان در زمان صفویه و پیش از آن با بیش از 500 سال قدمت احداث شده در مواقع بحرانی و سیلاب ها به راحتی جریان آب را عبور می دهد و مشکلی ایجاد نمی کند اما پل های جدید همیشه مشکل ساز بوده و باید برای گرفته نشدن دهنه آن ها همیشه دو دستگاه بیل مکانیکی در محل حاضر باشد.
وی با اشاره به اینکه دیواره رودخانه مردق چای در داخل شهر نیز کم ارتفاع است، یاداوری کرد: اگر سیلاب امسال تنها 5 سانتی متر بالا می آمد خسارات جبران ناپذیر انسانی و مالی متوجه این شهرستان می شد.
خانی ادامه داد: این دیواره ها برای 25 سال گذشته احداث شده بود و باید حداقل نیم متر مرتفع شود.
شهرستان ملکان با 110هزار نفر جمعیت در 155کیلومتری تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی واقع است.
خبرنگار: قادر منجمی ** انتشار دهنده:محمد رستگار
7228/8023/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.