به گزارش ایرنا، با رویش اولین جوانه های درختان و رویش نخستین گیاهان در دل طبیعت بکر دامنه های زیبای سهند، این گیاهان معطر و لذیذ خوراکی میهمان سفره های مردمان این خطه می شود.
گیاهانی که با دسترنج مردم و روستائیان زحمت کش و تلاشگر این منطقه از بین صخرها، تپه ها و دامنه های گاه صعب العبور سهند آذربایجان دستچین شده و در بازارهای محلی مراغه و منطقه عرضه می شود.
این سوغات طبیعت، ارمغانی برای مسافران و گردشگرانی است که از نقاط مختلف کشورمان برای دیدن زیبایی های بکر و فرح بخش دامنه های سهند، رنج سفر بر خود هموار کرده اند.
گیاهان معطر و خوراکی دامنه های سهند، علاوه بر عطر و رایحه دلپذیرشان، زینت بخش غذاهای محلی این خطه از ایران بوده و همه ساله مشتریان و علاقه مندان به این ارمغان طبیعت، با حضور در دامنه های سهند یا با خرید از بازارهای محلی، از فواید آنها بهره مند می شوند.
*** گیاهان خوش عطر دامنه های سهند؛ مرهمی بر دردها
بخشی از گیاهان تازه روئیده در فصل بهار با خاصیتی داروئی، شفابخش و تسکین دهنده دردهایی است که مردمان مان سال ها برای علاج آن هزینه های گزاف داروهای شیمیایی و عوارض آن را به جان خریده اند.
بیشتر این گیاهان علاوه بر کاربردهای داروئی، در غذاهای سنتی و محلی این منطقه که سرشار از خواص شفابخش بوده کاربرد داشته و به آن لذتی صدچندان بخشیده است.
استفاده در چای، دم نوش ها و نوشیدنی های گیاهی با استفاده از این گیاهان و عرقیات حاصل از آنها، علاوه بر خاصیت داروئی، حلاوت و گوارایی دیگری دارد.
کهلیک اوتی (کاکوتی)،اوشقون (ریواس)، توکلیجه (چای کوهی)، خوجا باشی(خار مریم)، کنگر، شیرین بیان، اروانا گلی(اسطوخودوس)، پونه و بید مشک از جمله گیاهان داروئی است که در این منطقه برای استفاده خوراکی نیز عرضه می شود.
بیشتر این گیاهان با خاصیت و طبیعتی گرم، درمان کننده بیماری های تنفسی، گوارشی، حساسیت های پوستی و فصلی و نیز موثر در درمان بیماری های قلبی و عروقی است.
در سال های اخیر نیز، این گیاهان داروئی، عرقیات و مشتقات حاصل از آنها توسط کارگاه های کوچک خانگی و کارخانه های تولیدی داروئی در فروشگاه های کوچک و بزرگ کشور به فروش می رسد.
*** گیاهان خوراکی دامنه های سهند؛ لذتی به زیبایی طبیعت
گیاهان روئیده در دامنه های سهند و حاشیه شهر مراغه، با خواص داروئی و درمانی زینت بخش و حلاوت بخش سفره های پربرکت مردمان این خطه است.
قار ترسی، کنگر، گزنه، ریواس، قازی ‌یاغی، شینگ، سورولو، گل ‌آقا، بزگوش و پونه کوهی، داغ مرزه سی، شوربا تره سی، اولیک، یونجه، بولاغ اوتی، آغجه باش، مرزن جوش، خارشتر، یمنیک و ده ها گیاه خوراکی دیگر، ارمغان هایی از دل طبیعت این منطقه هستند که در بازارهای مختلف مراغه عرضه شده به صورت خوراکی و در تهیه غذاهای سنتی استفاده می شوند.
این گیاهان با خاصیت ‌های درمانی فراوان در بهار به صورت تازه‌ خو‌ری برای تهیه آبگوشت مخصوص، خورشت، کوکو و غذاهای محلی استفاده می‌‌ شود.
آبگوشت تره کوهی، آش سورولو، کوکوهای سبزی و خورشت کنگر از جمله غذاهای سنتی و چای کاکوتی(کهلیک اوتی) و علفی (توکلیجه) نیز از آشامیدنی ها و دم نوش های تهیه شده از این نوع گیاهان از سوی مردم منطقه است.
این گیاهان مرتعی و خوش خوراک در این موقع سال به صورت تازه خوری مصرف و در دیگر فصول سال به صورت خشک شده یا به صورت فریز و یخ زده مورد استفاده مردم منطقه قرار می ‌گیرد.
با فرارسیدن فصل برداشت گیاهان داروئی، بازار عرضه این محصولات خوش عطر در نقاط مختلف شهر مراغه به عنوان مهم ترین مرکز عرضه این گیاهان در خطه آذربایجان، رونقی چشمگیر یافته و شاهد حضور مسافران و گردشگران بهاری در مراکز عرضه این محصولات طبیعت بکر این خطه هستیم.
به همین منظور بهار هر سال بازارچه ‌ای با بیش از 50 غرفه در مراغه دایر و تا سه ماه فعالیت می ‌کند.
در این بازار که از 15 فروردین تا اواخر خرداد فعال است روزانه بیش از سه تن انواع گیاه خوراکی با خاصیت‌ های غذایی و دارویی به فروش می ‌رسد.
بازارهای سنتی و جدید در کنار دستفروشانی که گاه و بیگاه در میادین و نقاط مختلف شهر، حاصل دسترنج خود که همان گیاهان داروئی و خوراکی است با قیمت هایی نازل به خریداران و علاقه مندان طبیعت عرضه می کنند.
امری که می توان با توسعه بخش های تولیدی، تبدیلی و داروئی این گیاهان را نه به صورت خام بلکه به صورت محصولاتی ارزشمند به نقاط مختلف کشور و نیز کشورهای خارجی صادر کرد.
ایجاد پژوهشکده گیاهان داروئی در دانشگاه مراغه با همکاری دانشکده علوم پزشکی این شهرستان در آینده نزدیک می تواند گامی مناسب در توسعه فرآوری و تولید در این بخش و اشتغال زایی برای این منطقه باشد.
به گزارش ایرنا، از یک هزار گونه گیاهی شناخته شده در مراتع سهند در شهرستان مراغه، 50 گونه آن خوراکی بوده و بیش از 400 نوع آن خاصیت داروئی و درمانی دارد.
شهرستان مراغه با حدود 250 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
این شهرستان در مشرق دریاچه ارومیه و بر دامنه جنوبی کوه سهند قرار گرفته و از شمال به تبریز، از شرق به هشترود، از جنوب به میاندوآب و از غرب به دریاچه ارومیه محدود است.
گزارش از: ابراهیم مطلوبی**انتشار:عیسی عطاپور**
3077/7487
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.