به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد محمد پور در جلسه شورای سیاست گذاری این جشنواره، اظهار کرد: جشنواره فیلم تبریز با توجه به جایگاه، هویت و سابقه تاریخی این شهر به مانند جشنواره های مختلف و معتبر دنیا مثل جشنواره کن، برگرفته از نام آن است.
وی ادامه داد: برپایی جشنواره فیلم تبریز نخستین تجربه برای ما به شمار می رود که در آن تکیه ما بر توانمندی و سابقه اعضای شورای سیاست گذاری جشنواره است تا شاهد غنای هر چه بیشتر در برپایی آن باشیم.
وی اظهارکرد: با موفقیت چشمگیر فیلم «ائو» و «حیوان»، اعتماد به نفس به جامعه فیلم استان بازگشته است و امیدوارم جشنواره فیلم تبریز فرصتی باشد تا خود را محک بزنیم.
محمدپور با اظهار امیدواری به اینکه روزی جشنواره فیلم تبریز برند اعتباری برای این شهر باشد، گفت: برپایی هر چه بهتر این جشنواره سبب می شود تا همه برای مشارکت در برگزاری آن احساس مسئولیت کنند و جرقه ای برای حضور بخش های مختلف در برپایی آن باشد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با بیان اینکه باید خوداتکایی را در این جشنواره تقویت کنیم، خاطرنشان کرد: یکی از عمده اهداف برپایی جشنواره فیلم تبریز، تربیت شخصیت های مطرح استانی در سایه این جشنواره است.
وی احیای جایگاه تاریخی تبریز، خلاقیت و نوآوری را از دیگر اهداف این جشنواره دانست و افزود: در این مسیر می توان با کشف استعدادهای درخشان زمینه ای برای ورود این افراد به کار حرفه ای فراهم کرد.
رئیس هیئت مدیره انجمن سینماگران آذربایجان شرقی هم برگزاری این جشنواره را اتفاقی خوب برای سینمای تبریز عنوان کرد و گفت: در موضوع سینما تا زمانی که صحبت های تئوری منجر به تولید فیلم نشود، شاهد اتفاق ویژه ای نخواهیم بود.
علی اکبر افتخار ادامه داد: نخستین جشنواره فیلم تبریز می تواند موجب تشویق و ترغیب فیلم سازان برای تولید فیلم و دیده شدن این فیلم ها شود.
وی گفت: نمایش فیلم ها، بحث، بررسی و نقد و... موجب ارتقای کیفی مباحث فیلم ها می شود که نمود و اثرگذاری آن را می توان در سطح استان، کشور و حتی دنیا مشاهده کرد.
این فعال سینمایی با اشاره به موفقیت های اخیر سینماگران استان در عرصه های بین المللی ، اظهارکرد: موفقیت فیلم ائو در جشنواره جهانی فیلم فجر و موفقیت فیلم حیوان در جشنواره کن همه و همه نشانگر این است که سینمای استان در حال طی کردن پله های رشد و موفقیت است.
افتخار با تاکید بر اینکه جشنواره فیلم تبریز محفلی متفاوت از دیگر رویدادهای سینمایی در استان است، گفت: پیش از این چندین دوره جشنواره سیب برگزار شده ولی تمام آنها در قالب همایش فیلم محسوب می شد و جشنواره فیلم تبریز تجربه ای متفاوت تر از گذشته است.
دبیر جشنواره فیلم تبریز نیز گفت: حال که استارت برگزاری یک جشنواره فیلم در استان زده شده، این جشنواره باید در سطحی بالا و بهترین شکل ممکن برگزار شود.
امیر مرتضوی، نخستین جشنواره فیلم تبریز را اتفاقی مهم برای سینمای تبریز عنوان کرد و افزود: هر چند در ابتدا این جشنواره در سطح استان برپا می شود ولی چشم انداز ما برای برپایی آن در سطح منطقه ای و ملی در سال های آتی است.
وی گفت: جشنواره فیلم تبریز طی روزهای 10 تا13 مرداد سال جاری برگزار می شود.
دبیر جشنواره فیلم تبریز همچنین به برنامه های جنبی این جشنواره نیز اشاره کرد و گفت: میزبانی از اساتید و سینماگران برجسته در تبریز، برپایی جلسات نقد و بررسی فیلم ها و کارگاه های متعدد آموزشی از جمله این برنامه های پیش بینی شده است.
موضوع فیلم‌ها «آزاد» بوده و فیلم‌های کوتاه در قالب‌های:«داستانی»، «مستند»، «تجربی»، «پویانمایی» و «نماهنگ»و فیلم‌های بلند در قالب «داستانی»مورد پذیرش دبیرخانه جشنواره است.
بر اساس این گزارش، جشنواره یاد شده در سه بخش شامل بخش اصلی؛ مسابقه فیلم‌های کوتاه و فیلم‌های بلند به همراه مسابقه پوستر فیلم، بخش جنبی؛ شامل برگزاری نشست‌ های تخصصی، نقد و بررسی فیلم‌ها و کارگاه‌های آموزشی سینما و بخش ویژه برگزار می شود که در بخش ویژه به بهترین فیلم کوتاه و بلند جشنواره که به هر کدام از زمینه‌های : «اقتصاد مقاومتی»، «زن و تعالی انسانی»، «تبریز در گذرتاریخ و فرهنگ/ تبریز٢٠١٨» و « جلوه‌های گردشگری در منطقه آزاد ارس» نگاهی مؤثر و هنرمندانه داشته باشند، جوایزی اهدا خواهد شد.
برای تمامی فیلم‌های راه‌یافته به بخش مسابقه، گواهی شرکت در جشنواره صادر خواهد شد و حداکثر مدت زمان فیلم‌‌های کوتاه «٣٠» دقیقه و حداقل مدت زمان فیلم‌های بلند«٦٠» دقیقه است.
آثار شرکت‌کننده بایستی پس از فروردین ١٣٩٣ تولید شده باشند و محدودیتی در تعداد آثار ارسالی وجود ندارد.
همه آثار ارسالی بایستی به‌صورت فایل Data بر روی DVD به دبیرخانه جشنواره ارائه شوند.
علاقمندان می توانند آثار خود را تا دهم خردادماه جاری به دبیرخانه نخستین جشنواره فیلم 'تبریز' به آدرس تبریز- اول سربالایی ولی‌عصر- جنب پارک باغلارباغی- مجتمع سینمایی ٢٢ بهمن- کدپستی ٥١٥٦٩٨٧٤١٧ – دفتر انجمن سینماگران استان آذربایجان‌شرقی ارسال نمایند و اعلام فیلم‌های بخش مسابقه ٣١ خرداد ١٣٩٦ و زمان برگزاری جشنواره نیز ١٠ تا ١٣ مرداد ١٣٩٦ خواهد بود.
خبرنگار: پرویز انصاری** انتشار دهنده:محمد رستگار
3071/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.