مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه بیماری تب خونریزی دهنده‌ی کریمه‌ی کونگو ( CCHF ) در استان ما تاکنون مشاهده نشده است، گفت: با رعایت نکات بهداشتی پیش‌بینی می‌شود که این بیماری در استان ما همانند سال‌های اخیر مشاهده نشود.
 
امیرحسین بهداد در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، با ارائه‌ی توضیحاتی در مورد تب خونریزی دهنده‌ی کریمه‌ی کنگو، اظهار کرد: بیماری CCHF ویروسی بوده و عامل این بیماری، ویروسی از جنس نایرو ویروس است؛ میزان شیوع آن به ویژه در فصل تابستان زیاد می‌باشد چرا که عوامل انتقال دهنده (کنه و به ویژه کنه هیالوما) در این فصل وجود دارند.
 
وی با تاکید بر اینکه این بیماری مشترک بین انسان و دام است، تشریح کرد: دامداران، قصاب‌ها، کارگران کشتارگاه‌ها، بازرسان، صاحبان کشتارگاه‌ها و همچنین مردم عادی در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی در معرض ابتلا به این بیماری بوده و باید به نکات بهداشتی توجه کنند.
 
وی با اشاره به راه‌‌های انتقال بیماری CCHF ، افزود: اگر فردی گوشت مبتلا به این ویروس را با دست زخمی خود برش دهد در نتیجه احتمال انتقال وجود داشته و همچنین این ویروس از طریق آب دهان نیز منتقل می‌شود.
 
مدیرکل دامپزشکی استان با بیان توصیه‌هایی در راستای پیشگیری از ابتلا به تب خونریزی دهنده‌ی کریمه‌ی کنگو، تاکید کرد: مردم سعی کنند در فرآیند برش گوشت از دستکش استفاده کرده و به طور مستقیم با گوشت تماس نداشته باشند و همچنین در تهیه‌ی گوشت نیز مواردی را خریداری کنند که دارای مهر اداره کل دامپزشکی استان باشد.
 
وی در توصیه‌ای به دامداران، اضافه کرد: دام‌هایی مثل گاو و... کنه‌هایی بر روی پوست خود دارند که در برخی از موارد دامداران مستقیما با دست خود این کنه را برداشته و فشار می‌دهد، این مورد یکی از عوامل انتقال دهنده‌ی بیماری بوده و احتمال ابتلا وجود دارد، از این رو بهتر است کنه را با پنبه و الکل از پوست دام جدا کرده و در آتش بسوزانند.
 
وی با اشاره به اقدام شاخص اداره کل دامپزشکی استان در مقابله با این بیماری و همچنین عرضه‌ی گوشت سالم به مردم، خاطرنشان کرد: تجهیز کشتارگاه‌های استان به سیستم پیش‌سردی یکی از اقدامات شاخص دامپزشکی استان در این زمینه بوده و در این راستا نیز در کل کشور پیشگام است.
 
بهداد افزود: با توجه به اینکه در پوست دام علایم بالینی بیماری به سختی دیده می‌شود و حتی گاهی بعد از کشتار، علایم بیماری مشخص می‌شود، از این رو باید به مسائل بهداشتی سخت گیرانه توجه کنیم که سیستم پیش‌سرد در این راستا نقش برجسته‌ای دارد.
 
وی با اشاره به عملکرد سیستم پیش سرد، بیان کرد: ظرف مدت 24 ساعت بعد از قرار دادن گوشت در این سیستم، ویروس تب کریمه کنگو در داخل گوشت نابود شده و گوشت عرضه شده کاملا بهداشتی و سالم خواهد بود؛ از این رو تمامی گوشت‌های عرضه شده‌ی دارای مهر دامپزشکی سالم و بهداشتی هستند.
 
مدیرکل دامپزشکی استان اضافه کرد: مردم حتماً گوشت مورد نیاز خود را از مراکز عرضه‌ی معتبر تهیه کرده و حتماً نیز دقت کنند که گوشت دارای مهر دامپزشکی باشد، در صورت مشاهده‌ی موارد غیربهداشتی و بدون مهر نیز به عنوان شهروندان ناظر بهداشتی، مراتب را به اداره کل دامپزشکی استان گزارش کنند تا رسیدگی‌های لازم انجام شود.
 
وی بیان کرد: در برخی از موارد مشاهده می‌شود که افراد خودشان اقدام به قربانی کردن دام کرده و بدون اطلاع از سالم بودن دام آن را مصرف می‌کنند، در حالی که این اقدام کاملا غیربهداشتی و غیرعلمی بوده و امری خطرناک است؛ تمامی کشتارگاه‌های ما دارای ناظر بهداشتی و همچنین ناظر ذبح شرعی است و فرآیند ذبح دام به درستی و در شرایط بهداشتی انجام می‌گیرد.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.