به گزارش ایرنا، محمد کلامی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه توانمندسازی و استقلال مالی مددجویان از رویکردهای اصلی کمیته امداد است، اظهارکرد: افزایش یارانه پرداختی به مددجویان موجب کاهش تمایل آنان به اشتغال و کسب درآمد می شود.
وی با اشاره به برنامه های حمایتی کمیته امداد از خانواده های مددجو در راستای خودکفایی همچون پرداخت تسهیلات و کاریابی، خاطرنشان کرد: فرزندان مددجو در اولویت استخدام این نهاد حمایتی هستند.
کلامی با اشاره به شیوع پدیده فقر از نوع مدرن در جامعه بواسطه رواج اعتیاد بر ضرورت جلوگیری از موروثی شدن فقر تاکید کرد و گفت: زمینه حضور فرزندان مددجویان در فعالیت های اجتماعی باید فراهم شود.
وی با اشاره به برنامه های کمیته امداد در ماه مبارک رمضان، برپایی بازارچه خودکفایی در ائل گلی تبریز همزمان با این ماه پربرکت را در راستای توانمندسازی مددجویان عنوان کرد و گفت: امسال 5 هزار خانواده مددجوی استان خودکفا می شوند.
کلامی با اعلام اینکه سال گذشته 20 درصد مشاغل کوچک استان توسط کمیته امداد ایجاد شده است، گفت: به نظر می رسد خیران در کنار مدرسه سازی باید به وضعیت دانش آموزان نیز توجه کنند.
وی با اشاره به اینکه کمیته امداد طرح محسنین را به منظور جذب حمایت های مردمی از خانواده هایی که دارای سرپرست ازکارافتاده هستند اجرا می کند، گفت: در زمان حاضر 10 هزار دانش آموز از 13 هزار دانش آموز دارای سرپرست از کارافتاده استان بدون حامی هستند و چشم امیدشان به دست های مهربان نیکوکاران است تا به فقر موروثی گرفتار نشوند.
وی با اشاره به برپایی سفره های افطاری ماه مبارک رمضان که از جلوه های دیدنی و لذت بخش آن همسفره شدن نیکوکاران با نیازمندان است، گفت: کمیته امداد در چند سال گذشته در کنار این سفره ها اقدام به اجرای طرح همیاران مولا با هدف تهیه و توزیع جیره خشک به نیازمندان کرده است.
وی با دعوت از خیران برای مشارکت در این طرح خاطرنشان کرد: در این صورت خانواده های نیازمند بیشتری و برای دفعه های بیشتر از سفره های اطعام بهره مند خواهند شد.
کلامی با اشاره به برنامه های فرهنگی و آموزشی کمیته امداد گفت: امسال برای یکهزار خانوار تحت پوشش استان برنامه مذهبی خانگی اجرا می شود.
وی با اشاره به فعالیت کانون های فرهنگی و ورزشی کمیته امداد به ویژه در فصل تابستان و به منظور پرکردن اوقات فراغت دانش آموزان مددجو، گفت: در این کانون ها دوره های عمومی و تخصصی در زمینه های آموزش قرآن، نقاشی، طراحی، صنایع دستی و یارانه برگزار می شود.
کلامی با اشاره به تشکیل گروه های سرود و نمایش در استان از برگزار مسابقه های کتاب خوانی و برپایی اردوهای دانش آموزی در فصل تابستان خبر داد.
وی با بیان اینکه مبارزه با پدیده فقر مختص کمیته امداد نیست و نیازمند کمک سایر نهادها هستیم، خاطرنشان کرد: تبعات فقر و ناهنجاری های اجتماعی کل جامعه را در برمی گیرد.
کلامی با اشاره ازدواج پیس از موعد دختران خانواده های مددجو گفت: با توجه به اینکه بیشتر این دختران هم با خانواده هایی در سطح خود وصلت می کنند شاهد گسترش دامنه فقر هستیم .
وی با اشاره به اینکه تعدد موسسه های خیریه یکی از دغدغه های کمیته امداد است، خاطرنشان کرد: این موسسه ها هزینه های جاری و ثابت دارند و به ناچار بخشی از کمک های مردمی را در این زمینه صرف می کنند در صورتی که هزینه های جاری کمیته امداد همچون حقوق کارکنان از اعتبار دولتی تامین می شود.
وی با اعلام اینکه اعتبار سال گذشته کمیته امداد استان یکهزار و 540 میلیارد ریال بود، گفت: 560 میلیارد ریال هم کمک های مردمی بود.
کلامی نگاه بحشی به فقر را و مسئول دانستن کمیته امداد را به تنهایی از دغدغه های این نهاد حمایتی دانست.
وی با اشاره به 60 درصد از حاشیه نشینان کلانشهر تبریز به صورت مستقیم یا غیرمستقیم زیرپوشش کمیته امداد هستنداز مسئولان این شهر خواست با توجه به نزدیک شدن به رویداد تبریز 2018 برنامه خود را برای ساماندهی حاشیه نشینان ارائه دهند.
کلامی با اعلام اینکه 220 هزار نفر در قالب 75 هزار خانوار استان آذربایجان شرقی از کمک های حمایتی کمیته امداد بهره مند می شوند، گفت: 25 هزار خانوار مدجوی این نهاد حمایتی در تبریز ساکن هستند.
مدیر کل کمیته امداد آذربایجان شرقی با اعلام اینکه 63 هزار خانوار زیرپوشش این نهاد در استان مستمری بگیر هستند و ماهانه 40 میلیارد ریال مستمری دریافت می کنند، گفت: در حدود 13 هزار دانش آموز و 3 هزار دانشجو از کمک های حمایتی کمیته امداد بهره مند می شوند.
کلامی با اشاره به اینکه کمیته امداد در تبریز و بستان آباد به نسبت جمعیت کمترین و در کلیبر و هوراند بیشترین مددجو را دارد، تعداد حامیان ایتام در این استان را 10 هزار نفر و تعداد حامیان طرح محسنین را 3 هزار نفر اعلام کرد.
خبرنگار: پرویز انصاری
3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.