یک نماینده اصولگری مجلس شورای اسلامی خواستار آسیب شناسی انتخابات و بداخلاقی‌های صورت گرفته در آن شد.

به گزارش ایسنا، محمد حسین فرهنگی در نطق میان دستور خود در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) ضمن تبریک به مناسبت سالروز فتح خرمشهر و روز مقاومت، ایثار و پیروزی گفت: حضور گسترده ملت بزرگوار ایران را در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا ارج نهاده و اشخاص موفق در این رقابت های گسترده تبریک عرض می کنم.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه آسیب شناسی انتخابات ریاست جمهوری نکات قابل تاملی را یادآور می شود، افزود: فضای پرالتهاب آن هم در موضوعات غیر اولویت دار کشور، حضور گسترده مسئولان دولتی در موافقت ها و مخالفت ها با نامزدها بر خلاف نص صریح قانون به ویژه ماده ۶۸ قانون انتخابات ریاست جمهوری و تبصره ۲ آن، پول پاشی در انتخابات، انواع بداخلاقی توسط نامزدها و هواداران آن ها ایجاد فضاهای روانی کاذب، طرح ادعاهای خلاف قانون اساسی و خلاف قوانین و بعضا خارج از اختیارات قانونی رئیس جمهور از جمله آسیب های جدی وارد بر انتخابات ریاست جمهوری است.

این نماینده مردم در مجلس ادامه داد: همگام و هماهنگ نبودن دولت‌ها با مجالس چه از نظر زمان مسئولیت و چه از نظر ترکیب نیز بر مشکلات می‌افزاید.

وی با اشاره به دیگر معضل پیش روی انتخابات در کشور تصریح کرد: ثبت نام گسترده داوطلبانی که فاقد حداقل‌های صلاحیت‌ها می باشند از صحنه‌های نامطلوبی است که در هر انتخابات تکرار می‌شود؛ همه ناراحت می شویم و کاری هم نمی کنیم.

فرهنگی افزود: توصیه می‌کنم نمایندگان و همه دست‌اندرکاران جریانات سیاسی در خصوص نظام پارلمانی جدی‌تر بیندیشند.

وی با بیان اینکه رهبرمعظم انقلاب نیز چند سال پیش بررسی مجدد صلاحیت‌های لازم افراد برای حضور در انتخابات را بلامانع اعلام کردند، گفت: بهترین زمان مطرح شدن و بررسی آن در شورای بازنگری قانون اساسی موضوع اصل ۱۷۷ آن در ابتدای دوره دوم هر رئیس جمهور است که شائبه حذف آن دولت به نظر نرسد.

فرهنگی گفت: در نظام پارلمانی مردم نمایندگان خود را انتخاب می کنند و آن ها نسبت به انتخاب رئیس جمهور اقدام می کنند.

وی ادامه داد: در شرایطی که مجلس دارای ترکیب گرایش های مختلف باشد دولت ائتلافی تشکیل می شود؛مجلس از دولت منتخب خود حمایت می کند و ناهماهنگی بین سه قوه به طور اساسی از بین می رود،رئیس جمهوری هم وظایف خود را تحریف نکرده و به دنبال وظایف دیگران نمی رود.

این نماینده مردم تبریز در مجلس ، تصریح کرد: می توان در بازنگری پیش بینی کرد که هر رئیس جمهور حداکثر ۷ یا ۸ سال مسئولیت داشته باشد که این مدت قابل تکرار نباشد و تنها مجلس است که می تواند در تغییر او دخالت کند، انتظار دارم صاحبنظران این مهم را خارج از چارچوب های تنگ نظرانه مورد بررسی قرار دهند.

فرهنگی با اشاره به ایرادات وارده به روند برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، گفت: در جریان نظارت مجلس بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز ایرادات جدی وجود دارد فقدان سازوکارهای مناسب، بی توجهی به مستندات شهرستان ها و استان ها در ردها و تاییدها و بعضا تایید کسانی که محرومیت موثر کیفری و حوزه های جزایی و اخلاقی و مالی داشته و در گذشته از شورا کنار گذاشته اند از آسیب های جاری در این انتخابات بود.

وی ادامه داد: پیشنهاد می کنم در وهله اول نظارت به عهده شورای نگهبان باشد و در صورت به نتیجه نرسیدن آن سازوکار بی عیب و نقصی برای این منظور پیش بینی شود تا بیش از این آبروی مجلس مخدوش نشود.

فرهنگی در پایان اظهار کرد: از دولت تشکر می کنم که برای تبریز ۲۰۱۸ تصمیمات مناسبی اتخاذ کرده و امیدواریم تمام دستگاه های اجرایی در این رابطه وظایف خود را انجام دهند.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.