دو کتاب فیزیولوژی حواس ویژه و هزار و یک شب دریا منتشر شد.

به گزارش ایسنا منطقه اذربایجان‌شرقی، کتاب فیزیولوژی حواس ویژه توسط حمیرا حاتمی، دانشیار دانشکده علوم طبیعی دانشگاه تبریز در 418 صفحه ترجمه شده و انتشارات مرتضی دشت آن را به چاپ رسانده است.

در این کتاب فیزیولوژی حواس ویژه یعنی سیستم بینایی، سیستم شنوایی - تعادل و سیستم بویایی- چشایی به طور کامل تشریح شده است. پنج فصل از هشت فصل کتاب، به سیستم بینایی اختصاص داده شده و این موضوع به دلیل پیچیدگی مدارهای عصبی سیستم بینایی و اهمیت آن در زندگی بشر است. این کتاب ترجمه هشت فصل مربوط به حواس ویژه ازPrinciples of Neural Science، نوشته اریک کندل و همکاران است و مطالب بیشتری نیز برای تفهیم بهتر موضوعات از سایر کتب و مقالات به ترجمه حاضر اضافه شده است.

در این کتاب مکانیسم های سلولی- مولکولی درگیر در فیزیولوژی حواس ویژه با جزئیات کامل ارائه شده و از طرفی مطالعات مربوط به آسیب‌های مغزی و تأثیر هر کدام در پردازش سیگنال‌های بینایی، شنوایی، بویایی و چشایی آورده شده است.

با مطالعه این کتاب متوجه می‌شویم برای لذت بردن از یک منظره یا شنیدن موسیقی مورد نظرمان و یا خوردن غذای دلخواه مان، چه مجموعه عظیمی ازسلول‌های حسی، گیرنده‌های غشایی، انواع مولکول‌های سیگنالینگ، مسیرهای عصبی آوران، مسیرهای عصبی وابران و بخش‌های ویژه ای از مغز درگیر هستند و با چه سرعت شگفت انگیزی احساس های ما به ادراک های منسجم تبدیل می شوند و پشت این ادراک های ساده چه سلسله مراحل پیچیده ای وجود دارد.

 کتاب هزار و یک شب دریا از دیگر کتاب های منتشر شده، است.

محمد خاکپور، استادیار دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی دانشگاه تبریز به همراه گروهی از مدرسان ادبیات فارسی مطالب را گزینش کرده و   انتشارات شایسته  در 406 صفحه روانه آن را روانه بازار کرده است.

ادبیات فارسی، آینه بلند هویت ملی ماست و شاید به اعتباری بتوان« ادب فارسی» و « هویت ملی» را دو روی سکه نامید. صیانت از  هویت ملی آن هم در عصر حاضر که با بیشترین و مدرن ترین تهدیدها مواجه است، نیاز مولفه های مختلفی است که ادراکی دقیق و عمیق از چیستی این«هویت» در راس همه آنها قرار دارد.

مجموعه حاضر که با نیم نگاهی به این ضرورت تاریخی و به عنوان یک متن درسی(فارسی عمومی) برای دانشجویان رشته های غیر ادبی تهیه شده است و در نوع خود از روشمندترین و جامع ترین درس نامه هاست.

همچنین در این کتاب علاوه بر پرداختن به شعردر ایران پیش از اسلام، به معرفی بالغ بر 130 شاعر یا اثر ادبی پرداخته شده است.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.