به گزارش ایرنا، یعقوب نماینده روز سه شنبه در نشست کارگروه توسعه مدیریت سازمان فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی در مراغه افزود: باتوجه به کاهش تمایل دولت در زمینه تصدی گری در بخش های صنعتی و تولیدی، ایجاد تعامل بین مراکز مهارت آموزی فنی و حرفه ای و بخش های خصوصی زمینه ساز اشتغال زایی و کاهش بیکاری خواهد بود.
وی ادامه داد: با وجود فعالیت های متنوع آموزشی در زمینه ایجاد و تقویت مهارت های تولیدی و شغلی در مراکز فنی و حرفه ای، این مراکز هنوز از کمبود برخی امکانات و تجهیزات آموزشی و فنی رنج می برد و این مشکل را می توان با ایجاد تعاملات با بخش های صنعتی و تولیدی مرتفع ساخت.
وی اضافه کرد: استفاده از ظرفیت های صاحبان، تولید کنندگان و عرضه کنندگان فناوری های روز در بخش های تولیدی و صنعتی برای آموزش و مهارت آموزی در راستای تربیت نیروی انسانی کارآزموده و ماهر ضروری و حیاتی است.
نماینده با بیان اینکه تمرکز بیشتر مراکز مهارت آموزی در مرکز استان است، گفت: متاسفانه با وجود تلاش های بسیار در زمینه تمرکز زدایی، بسیاری از شهرستان های استان از امکانات آموزشی و مهارت آموزی مناسبی برخوردار نیستند.
وی با اشاره به اجرای طرح 'تکاپو' با همکاری یونیدو و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در کشور افزود: این طرح به همت دولت تدبیرو امید در راستای توسعه و هدایت تولیدات صنایع داخلی به سمت بازارهای هدف به صورت محصولاتی بازارپسند اجرا می شود.
وی ادامه داد: سازمان فنی و حرفه ای با بهره گیری از مراکز آموزش و مهارت آموزی، می تواند نقش مهمی در اجرای این طرح بزرگ ملی و در نتیجه ایجاد زمینه های مناسب اشتغال داشته باشد.
وی با اشاره به حمایت های بخش خصوصی از مراکز مهارت آموزی این سازمان اضافه کرد: هم اکنون با حمایت یکی از شرکت های تولیدی و صنعتی، چهار کارگاه مهارت آموزی تجهیز و مواد مصرفی مورد نیاز برای این کارگاه ها تامین شده است.
معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی نیز گفت: آینده توسعه اقتصادی منطقه باید بر اساس نیازهای موجود به ویژه در بخش های صنعتی و تولیدی برای ایجاد اشتغال پایدار و رونق تولید طراحی شود.
حیدر فتح زاده با اشاره به روند نزولی تولید در بخش مسکن و اشباع بازار این بخش در کشور افزود: با توجه به کاهش رونق تولید در این بخش، در سال های آینده با چالش های بسیاری روبرو خواهیم بود.
فرماندار مراغه نیز در این نشست گفت: برنامه ریزی های مناسب برای اشتغال جوانان، جذب سرمایه گذاری و رونق بخش های تولیدی و صنعتی در سایه امنیت ایجاد شده برای سرمایه در کشورمان با تدابیر دولت تدبیر و امید در سال های اخیر انجام شده است.
ظفر محمدی افزود: توجه به صنایع بومی، کشاورزی، دامی، معدنی و نیز صنایع تبدیلی با توجه به ظرفیت های موجود در منطقه موجب ایجاد زمینه های اشتغال پایدار است.
فرماندار هشترود نیز که در این در این نشست حضور داشت با اشاره به نقش مهارت آموزی در ایجاد زمینه های اشتغال برای جوانان گفت: در راستای آموزش های لازم برای ورود جوانان به بخش های تولیدی و صنعتی، مراکز مهارت آموزی باید به صورت جدی تقویت و حمایت شوند.
حسن مستفید با اشاره به ظرفیت های موجود در بخش کشاورزی هشترود افزود: این شهرستان به عنوان بزرگترین تولید کننده محصولات زراعی از جمله گندم در این استان، از استعدادهای بالقوه ای در این بخش برای توسعه تولید و صنایع تبدیلی برخوردار است.
رئیس مرکز فنی و حرفه ای مراغه نیز در این نشست با اشاره به اقدامات و فعالیت های این مرکز در مهارت آموزی گفت: اجرای دوره ها و کلاس های مهارت آموزی در مرکاز ثابت دولتی و آزاد برای اقشار مختلف دانشگاهی، کارجویان و نیز اقشار آسیب پذیر و نیز آموزش در صنایع و استاد وشاگردی نوین در این راستا در مراکز آموزش فنی و حرفه ای مراغه اجرا می شود.
بهرام کیانی افزود: در سال گذشته، در مرکز شماره 5 این سازمان 428 هزار و 561 ساعت آموزش مهارت آموزی برای 2 هزار و 102 نفر و نیز در مرکز شماره 23 این سازمان در این شهرستان، 163 هزار و 356 ساعت کلاس آموزشی برای یک هزار و 408 نفر برگزار شده است.
به گزارش ایرنا، مرکز آموزش فنی و حرفه ای مراغه با هدف مهارت آموزی به کارآموزان در 18 رشته دوره های فنی در این شهرستان برگزار می کند.
شهرستان مراغه با حدود 250 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
خبرنگار: ابراهیم مطلوبی**انتشار:عیسی عطاپور**
3077/7487
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.