صنعت فرش آذربایجان‌شرقی شهرت جهانی دارد و از این رو به سراغ یکی از فروشندگان با سابقه فرش و تابلو فرش در بازار مظفریه تبریز رفتیم.
 
محمد نقی برازنده مطلق در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، در خصوص بازار هدف تابلو فرش و فرش آذربایحان، بیان کرد: بیشتر تولیدات تابلو مصرف داخلی و در بعضی مواقع برای صادرات به خارج از کشور صادر می‌شود که کشورهای حاشیه خلیج فارس و عربی خواهان تابلو‌هایی با طرح آیه قرآن، مکه و مدینه و کشورهای اروپایی بیشتر طرفدار مناظر و تابلوهای دستباف گل و طبیعت هستند.

وی برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها، تبلیغات در سطح بین المللی، اعطای وام، حمایت بافندگان برای خرید ملزومات، معافیت‌های مالیاتی، اجرای سیاست‌های تشویقی و نبز دادن سوبسید به فعالان این حوزه از قبیل پشم ریسی، نخ ریسی، رنگرزی، چله کشی را از جمله اقدامات اثرگذار در حوزه فرش دانست.

این فروشنده فرش در بخشی از سخنان خود، نبود بیمه و درآمد ناکافی بافندگان فرش با وجود دشواری بیش از حد و درگیر بودن اعضای بدن به خصوص چشم و دست در ساعات طولانی مدت را از مشکلات اساسی حوزه فرش دانست.

وی ادامه داد: عوامل متعددی مثل بالابودن قیمت تمام شده نسبت به قدرت خرید مردم و نبز وجود دستفروشان در بازار قدیمی تبریز که موجب پایین آوردن ارزش و جایگاه واقعی این اثر نفیس شده‌اند از جمله مسائلی است که در صنف فروشنگان فرش دیده می‌شود.
 
وی با اشاره به تاریخچه فرش و تابلو فرش اذربایجان، گفت: بر اساس اسناد تاریخی این هنر از قاره ی آسیا شروع شده است و ایرانیان از نخستین کسانی بوده‌اند که به قالی‌بافی پرداختند و در این زمینه سرآمد جهانیان شدند؛ به طوری که قدیمی ترین قالی  شناخته‌شده موجود در جهان یعنی قالیچه پازیریک است.     
 
این فروشنده با تاکید بر اینکه تابلو فرش بیشتر جنبه تزیینی دارد، گفت: فرش‌ها به صورت قاب شده، بر روی دیوار نصب می‌شوند که اندازه‌های این گونه تابلو فرش‌ها معمولا در سایزهای 50 در 70 ،120 در 80 و هم چنین 100 در 150 بافته می‌شوند.
   
 وی ادامه داد: خاستگاه این نوع فرش‌ها سردرود از شهرهای آذربایجان‌شرقی است که به پایتخت تابلوفرش جهان شهرت دارد، البته در شهرستان‌های اطراف تبریز نیز بافته می‌شود.
 
برازنده مطلق در خصوص طریقه‌ی تولید و تهیه تابلو فرش، گفت: پس از انتخاب یک تصویر برای بافت، تصویر مورد نظر به تناسب اندازه تابلو توسط نقاش یا با استفاده از دستگاه‌های چاپ تصاویر بر روی کاغذ چاپ می شود و با تقسیم‌بندی شطرنجی کاغذ چاپ شده، توسط بافنده، بافته می‌شود ولی با پیشرفت تکنولوژی نقشه های کامپیوتری امروزه رواج دارد.
 
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.