تقی کرمی روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه قبل از دولت یازدهم 92 درصد روستاها از نعمت تلفن بهره مندبودند، افزود: در دولت تدبیر و امید با بهره مندی تمامی روستاهای صعب العبور از نعمت تلفن این رقم به 99 درصد افزایش یافت.
وی با اشاره به اینکه دو هزار و 517 روستا در آذربایجان شرقی از نعمت برق بهره مند شده اند، ادامه داد: قبل از دولت یازدهم دو هزار و 400 روستا از نعمت برق بهر مند بودند که در این دولت 117 روستای بسیار صعب العبور وو دور افتاده برق رسانی شدند.
کرمی گفت: در دولت تدبیر و امید 100 درصد روستاهای بالای 10 خانوار در استان از نعمت برق بهره مند شدند و برای نخستین بار در مناطقی که امکان برق رسانی از طریق تیرگذاری نبود از فناوری های نو استفاده شد.
وی با بیان اینکه یکی از دغدغه های روستاییان مطالعه طرح هادی بود، گفت: در آذربایجان شرقی یک هزار و 912 دهیار وجو دارد و در این دولت برای یک هزار و 958 روستا طرح هادی مطالعه شده و 100 درصد روستاهای دارای دهیاری اکنون دارای طرح هادی مطالعه شده هستند که این رقم در دولت قبل یک هزار و 477 روستا بود.
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه دو هزار و 261 روستا در استان از نعمت آب آشامیدنی بهره مند هستند، گفت: بیش از دولت یازدهم برای دو هزا رو 22 روستا آبرسانی شده بود ولی نکته قابل توجه این است که شبکه آبرسانی بسیاری از روستاها فرسوه بودند و منابع هدر می رفت و یا در برخی روستاها شبکه آبرسانی وجود داشت، ولی آب نداشتیم.
وی ادامه داد: در دولت قبل بسیار شاهد بودیم که به روستاها با تانکر آب رسانی می شد و این مشکل در دولت تدبیر و امید حل شد و در سال گذشته دولت برای تامین آب شرب روستایی 700 میلیارد ریال تزریق کرد.
کرمی با اشاره به اینکه تا شهریور ماه سال 1392 شمسی یک هزار و 54 روستا از نعمت گاز بهره مند بود، گفت: اکنون یک هزار و 697 روستا در استان از این نعمت بهره مند هستند.
وی اظهار کرد: یکی از افتخارات دولت یازدهم رساندن رسانه ها به خانه ها بود؛ قبل از دولت تدبیرو امید 157روستا از شبکه اینترنت بهره مند بود که اکنون به یک هزار و 213 روستا افزایش یافته که رشد یکهزار درصدی داشته است.
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی اضافه کرد: یکی دیگر از افتخارات دولت تدبیر وامید استفاده بهینه از منابع آب است که برای نخستین بار منابعی که تخصیص یافت تا آبهای مرزی مهار و در حوزه کشاورزی و صنعت استفاده شود.
وی با اشاره به اینکه در دولت قبل 25 هکتار کشت گلخانه ای در استان انجام می شد، گفت: در دولت یازدهم با توسعه کشت گلخانه ای به 322 هکتار به مهار آب های سطحی و ممانعت از مصرف آب های زیر زمینی توجه ویژه شده است.
کرمی اضافه کرد: دولت تدبیر وامید با اعطای تسهیلات بلاعوض 85 درصد هزینه های آبیاری قطره ای و بارانی را پرداخت و 18 درصد مابقی هزینه را تهسیلات ارزان قیمت به کشاورزان ارائه کرده است.
وی اظهار کرد: در دولت یازدهم برای اولین بار قیررایگان در اختیار بنیاد مسکن قرار گرفت تا معابر روستاییان آسفالت شود و در سال 1394 شمسی 10 هزا تن و در سال گذشته 16 هزار تن قیر برای این منظور ارائه شد.
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی گفت: برای نخستین بار دولت یازدهم در طول سی و هشت سال گذشته نسبت به نرخ بهره تسهیلات ارائه شده در شهرها و روستا تفاوت قائل شد بطوری که تسهیلات شهری با نرخ بهره 18 درصد و روستایی با نرخ بهره چهار تا 12 درصد به متقاضیان پرداخت شد.
وی ادامه داد: در سال گذشته برای اولین بار به اشتغال روستاییان توجه ویژه شد و 102 میلیارد تومان تسهیلات در اختیار دستگاه های اجرایی قرار گرفت و بر اساس آمار این دستگاه ها، برای هشت هزار و 776 نفر در مناطق روستایی شغل ایجاد شده است.
کرمی با اشاره به اینکه نهاد دهیاری در روستاها از سال 1382 شکل گرفته است، گفت: تا زمان دولت یازدهم میزان منابع در اختیار دهیاری ها 117 میلیارد تومان بود ولی این رقم در دولت روحانی به 302 میلیارد تومان افزایش یافته است.
وی اظهار کرد: میزان ماشین آلاتی که در اختیار دهیاران از زمان بدو تاسیس قرار گرفته 20 درصد بود و 73 درصد ماشین آلات در دولت یازدهم بین دهیاران برای جمع آوری زباله ها، کارهای عرمانی و ارائه خدمت به روستاییان توزیع شد.
خبرنگار: مینا بازگشا**انتشاردهنده: محمد عزیزی راد
6120/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.