زن جوان کنار خیابان منتظر تاکسی ایستاده است. ماشین ها بوق می زنند و با بوق های ممتد خود، او را کلافه تر از هر روز می کنند. البته برخی از خودروها نیز ازدورچراغ خود را روشن و خاموش می کنند. برخی ازخودروها کاملاُ می ایستند و منتظر می مانند. بعضی به یک نیش ترمز بسنده می کنند. بیشتر آنها دنبال مسافر نیستنداما برای هر زنی که کنار خیابان ایستاده باشد بوق می زنند فرقی نمی کند چه کسی باشد
مزاحمت خیابانی بخشی از تجربه اجتماعی بسیاری از دختران و زنان جامعه ما شده است، موضوعی که مربوط به زمان، مکان و افراد خاصی هم نمی شود و تا دلتان بخواهد، انواع و اقسام مختلف دارد. از متلک پرانی های کوچه بازاری و تنه زنی گرفته، تا ترمز زدن با ماشین جلوی پای دختران، بوق زدن، تعقیب و گریز و حتی قمه کشیدن در خیابان و... که هر کدام با شدت و ضعفی در زمره مجموعه مزاحمت ها جای می گیرد.
مطمئنا دیدن چنین صحنه هایی در کلان شهرها به یکی از صحنه های عادی تبدیل شده است .ایجاد مزاحمت های خیابانی برای زنان و متلک پرانی برای دختران جوان از جمله ناهنجاری های اجتماعی است که آثار و پیامد این گونه رفتارها در جامعه امنیت روانی جامعه را زیر سوال می برد و ترس، فشارهای روانی ، مخدوش شدن شخصیت و کاهش مشارکت اجتماعی از سوی زنان را به دنبال دارد.
به واقع 100 درصد معلوم نیست که چرا مردان به ایجاد مزاحمت های خیابانی برای زنان اقدام می کنند و آنها چه لذتی از این کار می برند ولی مطمئنا طرز برخورد برخی از مردان در جامعه که چنین رفتارهای ناهنجاری را ترویج می دهند باعث به وجود آمدن مشکلات عدیده ای برای بخش مهمی از جامعه می شود و در نتیجه کاهش اعتماد به نفس و مشارکت اجتماعی زنان را در پی دارد .
آسیب های روحی و جسمی وارد شده بر زنان به لحاظ محتوا و عمق مسئله به یکی از دغدغه های جدی کارشناسان و جامعه شناسان حوزه زنان و آسیب های اجتماعی تبدیل شده است و آنها با استفاده از روش های ممکن این آسیب ها را تحلیل، بازشناسی و آسیب شناسی می کنند .
از سویی دیگر چون زنان و دختران در خانواده رکن مهمی در درون آن خانواده به حساب می آیند بنابراین آسیب هایی که به این قشر وارد می شود غیر قابل جبران بوده و مستلزم هزینه های زیادی است.
سیده محبوبه موسوی ، جامعه شناس فرهنگی در گفتگو با خبرنگار ما در این خصوص می گوید: به نظر می رسد متلک پرانی و ایجاد مزاحمت های خیابانی برای زنان نوعی اثبات قدرت مردانه است که به نوعی یک رفتار خشن اجتماعی محسوب می شود .
وی افزود : البته این پدیده را در برخی نوجوانان و جوانان که سر پرشوری دارند و با این کارها احساس بزرگی به آنها دست می دهد مشاهده می کنیم.
این جامعه شناس فرهنگی خاطرنشان کرد: از سویی دیگر وقتی مردان به این کار مبادرت می کنند جنس زن را به نوعی تحقیر و خوار می پندارند و آنها را به لحاظ جنسیتشان شایسته توهین و تحقیر می دانند.
موسوی تشریح کرد: متاسفانه انواع مزاحمت های خیایانی از جمله کیف قاپی ، متلک پرانی ، فحش های زننده ، عربده کشی و حتی آزار و اذیت های جنسی و جسمی در ردیف خشونت هایی است که زنان را در جامعه تهدید می کند.
سکینه ساعدی، پژوهشگر اجتماعی نیز معتقد است: بروز انواع ناهنجاری های اجتماعی در جامعه از جمله مزاحمت های خیابانی و رفتارهای نامناسب حیثیت زنان را خدشه دار کرده و نوعی بی احترامی به آنهاست که تبعات بسیار بدی نیز به دنبال دارد.
وی افزود : البته در برخی موارد نیز رفتارهای زننده و زشت زنان و دختران نوجوان و جوان نیز این حس مردان را تشدید کرده و باعث بروز چنین رفتارهایی می شود .
ساعدی تصریح کرد: در فرهنگ سنتی و دینی ما بر مسئله پوشش زنان و دختران تاکید و تصریح شده است تا از هر گونه سوء برداشت توسط مردان جلوگیری شود اما متاسفانه در جامعه کنونی ما شاهد هستیم که پوشش نامناسب زنان و دختران باعث بروز چنین رفتارها و آسیب های اجتماعی در جامعه می شود.
وی تصریح کرد : در کنار پوشش های نامناسب ، برخی از زنان که با آرایش های غلیظ و زننده در ملاء عام ظاهر می شوند باعث ناامنی و بروز رفتارهای محرک از طرف مردان شده و بدین ترتیب آرامش روانی جامعه زنان خدشه دار می شود.
به گفته این پژوهشگر حوزه آسیب های اجتماعی، زنان و خانواده ، این موضوع از تردد زنان در جامعه و مشارکت اجتماعی آنان می کاهد و آنها سعی می کنند وقتی در جامعه حضور می یابند با یک نفر همراه در جامعه حاضر شوند و به نوعی ترس همه وجود زنان را گرفته و در واقع چنین نگاهی زنان را تحت الشعاع خود قرار می دهد
طبق ماده619قانون مجازات اسلامی هر کس در اماکن یا معابر، متعرض یا مزاحم اطفال یا زنان شود یا با الفاظ و حرکات مخالف شئون و حیثیت به آنان توهین نماید، به حبس از2تا6ماه و74ضربه شلاق محکوم خواهد شد.
هر چند زنان با استناد به این مواد قانونی می توانند مزاحمان را به مراجع قضایی معرفی کرده و خواستار پیگیری قانونی شوند، اما کمتر زنی تا پای معرفی افراد خاطی و به مجازات رساندن آنها پیش می رود. شاید فراوانی چنین برخوردها و مزاحمت هایی در زندگی زنان و از سویی دشوار بودن مراحل طرح دعوی در محاکم، زنان را از صرافت پیگرد قانونی می اندازد.
انتشاردهنده: م حمد عزیزی راد
3038/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.