به گزارش ایرنا، صابر تقویمی روز دوشنبه در جلسه کارگروه کشاورزی شهرستان هریس، خروج کشاورزان از مرحله تامین معاش و گذر به مرحله توسعه همه جانبه اجتماعی ،اقتصادی و فرهنگی را در سایه گسترش فن آوری و استفاده بهینه از منابع موجود و در نتیجه افزایش تولید و درآمدزایی روزافزون دانست و از تلاش ادارات عضو کارگروه برای ارتقا سطح تولید و افزایش توان مالی روستائیان تقدیر کرد.
تقویمی، بخشودگی جرائم و دیرکرد وامهای روستائیان درامرکشاورزی، اجرای طرح های لوله کشی گاز طبیعی و آب شرب بویژه آب رسانی به بیش از 32 روستای بخش خواجه و گاز رسانی به 96 درصد روستاهای شهرستان را از جمله اقدامات انجام شده برای رفاه روستائیان عنوان و این امر را در تثبیت جمعیت روستایی و تشویق مهاجرت معکوس مهم ارزیابی کرد.
وی، ضمن ارائه گزارش جامعی از عملکرد تولیدات زراعی و باغی شهرستان، از افزایش سطح تولید و اجرای طرح های آبیاری تحت فشار در چندین روستای شهرستان خبر داد و افتتاح پروژه آبیاری بارانی 122 هکتار ازفازاول پایاب سد پارام را زمینه ساز تحول عمیق در استفاده بهینه از منابع آب عنوان کرد.
فرماندار هریس، خسارات سیل اخیر در شهرستان را بیش از 85 میلیارد ریال بیان کرد و افزود: 473 هکتار از اراضی زراعی و 138 هکتار از باغات منطقه آسیب کلی دیده و 80 کیلومتر نیز از راههای بین مزارع و قنوات و کانال ها تخریب شده اند.
وی با اشاره به تولید سالانه 37تن ماهی در شهرستان، موضوع پرورش ماهی در استخرهای دو منظوره ذخیره آب کشاورزی و توسعه گلخانه ها، خواستار آموزش بهره برداران روستایی برای افزایش راندمان تولید و درآمدزایی روستاییان ازاین طریق شد.
وی خاطرنشان کرد: استخرهای ذخیره آب کشاورزی، اکثراً مستطیل شکل بوده ودر نقاطی مشرف به زمین های زراعی احداث شده اند، آبی که جهت آبیاری از چاه خارج می شود قبل از ورود به زمین زراعی به استخر وارد شده و پس از آن خارج و به مصرف آبیاری می رسد.
وی ضمن انتقاد از ورود زودهنگام و خروج دیرهنگام دام های عشایر و تخریب مراتع از مسئولین شهرستان خواست با هماهنگی با ادارات شهرستان های همجوار در جهت مدیریت کوچ عشایر اقدام کنند.
خبرنگار: محمدطلوعیان**انتشاردهنده: محمد عزیزی راد
7227/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.