معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی برآورد اولیه ی خسارت سیل اخیر استان را 323 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: 37.7 درصد خسارات سیل مربوط به سازه های غیرفنی، 60 درصد به دلیل تصرف حریم‌های سیل است و تنها چهار درصد عوامل طبیعی موجب خسارت شده است.     به گزارش ایسنا منطقه ی آذربایجان‌شرقی، محمدصادق پورمهدی در جلسه‌ی کارگروه برنامه‌ریزی و توسعه ی استان، اظهار کرد: کشور ما جزو مناطقی است که با بخش عمده‌ای از بلایای طبیعی مواجه است و هر چند میزان بارندگی در استان ما کم می‌باشد؛ اما با توجه به تغییر اقلیم، شدت بارندگی در کوتاه مدت موجب وقوع سیل در آذربایجان‌شرقی شد و این حوادث خسارات مالی و جانی برای شهروندان به بار داشت. 
وی افزود: 70 درصد کشور ما در معرض زلزله و 50 درصد در معرض سیل است و حدود 90  درصد جمعیت کشور ما در معرض سیل و زلزله قرار دارد؛ اگر ما در مسیر سیلاب‌ها دست اندازی نکنیم، خسارات کم‌تری وارد می‌شود؛ پس ضروری است در پیشگیری سیل جدی‌تر وارد عمل شویم.
پورمهدی تصریح کرد: با توجه به تغییرات اقلیمی، بارندگی‌ها لحظه‌ای و نقطه‌ای شده‌اند، به همین دلیل برای پیش بینی‌ها  لازم است از تکنولوژی‌های پیشرفته استفاده شود تا از تکرار حوادث ناگوار سیل اخیر استان جلوگیری کنیم.
وی خاطر نشان کرد: 52 میلی متر بارش در تبریز انجام گرفته بود که با لایروبی آجی چای، تبریز در امان ماند؛ با این حال متاسفانه برخی از مسیل های جنوب‌شرقی تبریز، مسیل شادباد در محل پل اتوبان شهید کسایی، ساخت و سازهای غیر مجاز در مسیل کرجان آخمقیه، زیرگذر لاله – منظریه، مسیر مارالان، فتح‌آباد و شهرک خاوران در معرض سیل قرار دارند.      وی ادامه داد: ضروری است تمامی دستگاه‌ها با جدیدت برای رفع این مشکلات تلاش کرده و همواره آماده و مجهز برای مقابله با بلایای طبیعی از قبیل سیل و زلزله و ... باشند.   

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.