نمایشگاه پوستر مکتب لهستان به مناسبت روز گرافیک در تبریز برپا شد.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، لادن رضایی، عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک درآیین افتتاح نمایشگاه پوستر مکتب لهستان در خصوص سابقه پوسترهای نمایشی گفت: مجموعه پوسترهای مکتب لهستان برای نخستین بار در سال 1392 در موزه امام علی (ع) تهران به نمایش در آمد.
وی تاثیر مکتب پوستر لهستان بر تمامی اساتید و طراحان ایرانی و سراسر دنیا قابل توجه دانست و اظهار داشت: چالش های سیاسی و فرهنگی کشور لهستان در ادوار مختلف همچون در جنگ جهانی اول و دوم، در زمان استالین و استعمارگری شوروی، باعث تکامل هنر این کشور شد.
وی در ادامه افزود: در زمان قدرت استالین هنر پوستر لهستان به اوج زبان استعاری رسید و با زبان استعاری مخاطب را با خود همراه کرده و رابطه پرسش و پاسخ بین اثر و مخاطب برقرار می‌شد.
به گفته رضایی پس از گذر لهستان از دوره‌های مختلف سیاسی وضعیت مکتب پوستر آن در دنیای حاضر در تقابل و رقابت با پوسترهای تبلیغاتی آمریکا و اروپا قرار گرفت و از سوی دیگر با ظهور نرم افزارهای کامپیوتری این مکتب هم متاثر شد.
عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران تاکید کرد: اعتقاد هنرمندان لهستانی بر این است که پوستر باید داد بزند؛ در واقع پوستر به دلیل اینکه در خیابان بوده و مخاطبان در کسری از ثانیه از کنار آن عبور می کنند ممکن است که توجهی به پوستر نکنند از این رو پوستر باید پیام خود را فریاد بزند تا مخاطب را میخکوب کند.
وی با اشاره به خاطره خود در آخرین دوسالانه نمایشگاه پوستر ورشو گفت: در بازدید از این نمایشگاه و دیدن پوسترهای نمایشی احساس کردم صدا و فریاد بسیاری در فضا حاکم است که برای شنیدن تمامی آن صداها مجبور به خروج و استراحت کوتاه و ورود دوباره به این نمایشگاه شدم.
وی ادامه داد: اما نمایشگاه های پوستر ایران در تقابل با نمایشگاه پوستر لهستان بودند و سکوت مطلق بر آثار حاکم است و هیچ فریادی از پوسترها به گوش نمی‌رسد که امیدوارم طرح‌های ایرانی هم تاثیر خود را نادیده نگرفته و با بهره گیری از قدرت بی بدیل تصویر روزی صدای فریاد از پوسترهای ایرانی بلند شود.
گفتنی است؛ نمایشگاه پوستر مکتب لهستان از شنبه تا چهارشنبه در محل گالری هنرمندان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز از ساعت 10 تا 14 پیش از ظهر و از ساعت 16 تا 18 بعد از ظهر برپاست.
این پوسترها به همت لادن رضائی گردآوری و با همکاری سفارت لهستان به ایران رسیده و در نمایشگاه ها به نمایش درآمده است
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.