به گزارش روز چهارشنبه روابط‌ عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، محمد‌حسن طالبیان افزود: با پذیرش مرحله نخست پرونده نامزد ثبت‌ جهانی منطقه حفاظت ‌شده ارسباران از سوی یونسکو و ارسال آن به اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN)، این پایگاه ها در خانه‌های تاریخی 'وینق' در روستای وینق کلیبر و 'آینالو' در خداآفرین ایجاد می‌شود.
وی یادآوری کرد: این 2 بنای تاریخی به ‌منظور اجرای مدیریت یکپارچه و ضرورت ایجاد پایگاه در این منطقه انتخاب شده‌اند.
معاون میراث ‌فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور اظهار کرد: این 2 خانه پس از تملک و مرمت به پایگاه‌هایی برای انجام مطالعات پژوهشی، استقرار گروه‌های پایش و نمایندگان دستگاه‌های مرتبط، معرفی بهینه منطقه و جز آن تبدیل می شود.
طالبیان ادامه داد: منطقه حفاظت ‌شده ارسباران دومین پرونده میراث طبیعی ایران است که به‌ دلیل اهمیت ویژه این منطقه به ‌لحاظ تنوع گیاهی و جانوری بی‌نظیر در جهان و رویشگاه و اکوسیستم جنگلی کشور، برای ثبت در فهرست میراث‌ جهانی انتخاب شده است.
وی گفت: پس از 2 سال پیگیری کارشناسان و نمایندگان سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، سازمان حفاظت محیط ‌زیست و سازمان جنگل‌ها و مراتع و با تلاش کارشناسان و حمایت مسئولان ملی، استانی و محلی، این پرونده پیش از فوریه2017 به یونسکو ارسال شد.
معاون میراث ‌فرهنگی سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری، با اشاره به اینکه پرونده ارسالی در مرحله نخست پذیرفته شده و به اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) ارسال شده است، گفت: ارزیابان این اتحادیه پس از مکاتبه هماهنگی و با در نظر گرفتن وضعیت آب‌ و هوایی برای پرواز بر فراز بخش‌های دور از دسترس این منطقه، در مرداد یا شهریور سالجاری به ایران سفر خواهند کرد.
طالبیان بر موضوع حفاظت و مدیریت یکپارچه این منطقه تاکید کرد و افزود: این منطقه به‌دلیل حضور گردشگران، وجود آثار تاریخی و شهر‌های واقع در این منطقه مانند خداآفرین و کلیبر، جدا از مدیریت تحت‌نظارت سازمان محیط‌ زیست به مدیریت خاصی نیاز دارد.
وی گفت: موضوع اصلی سامان‌دهی بازدید گردشگران زیادی است که به‌دلیل وجود جاذبه‌های بی‌شمار طبیعی و تاریخی همچون قلعه بابک به این منطقه می‌آیند.
معاون میراث ‌فرهنگی سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، هدف اصلی را اجرایی کردن مدیریت یکپارچه مورد نظر یونسکو عنوان و اظهار کرد: در دراز مدت با حفاظت از محیط ‌زیست می‌توان به ‌واسطه حضور گردشگران نقش اساسی در معیشت مردم منطقه ایفا کرد.
طالبیان با تاکید بر اینکه همگی به‌ دنبال توسعه پایدار هستیم، ادامه داد: ثبت‌ جهانی این منطقه، نه ‌تنها از منظر حفاظتی بسیار اهمیت دارد بلکه این فرصت را هم فراهم می‌کند تا حضور گردشگران داخلی و خارجی به شکوفایی اقتصادی جوامع بومی و محلی و ایجاد توسعه پایدار منجر شود.
منطقه حفاظت‌ شده ارسباران که در 29 مرداد 1393 به ‌شماره 204 در فهرست میراث طبیعی کشور ثبت شده، نگین تنوع زیستی ایران است و از برجسته ترین نقاط تنوع زیستی کشور محسوب می‌شود.
با وجود اینکه مساحت این منطقه کمتر از پنج ‌صدم مساحت کل کشور است، بیش از 13درصد پوشش گیاهی ایران را در خود جای داده و 29 درصد از پستانداران، 44 درصد از پرندگان ایران، 32 درصد از دوزیستان، 9درصد از آبزیان و 20 درصد از خزندگان کل کشور در آن زندگی می‌کنند.
این منطقه در سال 1977 با پیگیری سازمان محیط‌ زیست به‌عنوان ' ذخیره‌ گاه زیست‌ کره' در برنامه انسان و کره مسکون یونسکو ثبت شد.
خبرنگار: پرویز بابائی ** انتشار دهنده:محمد رستگار
8023/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.