به گزارش ایرنا، محمد محمدپور عصر دوشنبه در آیین افتتامیه چهارمین جشنواره استانی مشق مهر که در مجتمع فرهنگی هنری عبدالقادر مراغی مراغه برگزار شد افزود: مشترکات دین اسلام و هنر از جمله تعالی فرهنگی و معنوی همواره بوده و است و فرهنگ اسلامی در جامعه کنونی مان نشان داده که هر ملتی مجهز به سلاح فرهنگ و هنر باشد، برای تعالی و رشد راهکارهای مناسبی دارد.
وی با بیان اینکه فرهنگ و هنر جایگاه خاصی در اقتصاد و درآمدزایی در دنیا برای خود پیدا کرده اضافه کرد: هم اکنون آثار فاخر هنری در قالب جریانی با گردش مالی بزرگ در کشورهای پیشرفته جهان مخاطبان بسیاری دارد و این در حالی است که این میزان درآمدزایی در کشورمان برابر با صفر است.
وی با تاکید بر لزوم ارج نهادن به مقام و منزلت هنرمندان به عنوان ثروت و گنجینه و مایه قدرت و عزت هر کشور گفت: هنرمندان این مرز و بوم باید با حمایت مسئولان از معیشت مناسبی برخوردار باشند.
وی افزود: فرهنگ و هنر سد محکمی در برابر سیل هجوم هجمه های فرهنگ غرب بوده و هر گاه برگی از تاریخ این خطه از کشورمان را ورق می زنیم سهم بزرگ هنرمندان و اندیشمندان عرصه فرهنگ و هنر را به خوبی در خواهیم یافت.
وی اضافه کرد: تاریخ ارزشمند مراغه نیز نشان داده که این شهر فرهنگی و تاریخی جایگاه رفیعی در عرصه فرهنگ و هنر این مرز و بوم داشته و استاد اکبر نیکخو به عنوان هنرمند شاخص هنر خوشنویسی نمونه بارزی از هنرمندان بزرگ معاصر کشورمان است.
فرماندار مراغه نیزدر این آیین با اشاره به مبعت پیامبر اسلام (ص) گفت: هدف از بعثت این پیامبر الهی ترویج مکارم و فضائل اخلاقی در بین جامعه بوده و این امر همواره در فرهنگ و هنر اسلامی و ایرانی نمودی بارز داشته است.
ظفر محمدی افزود: اخلاق و معنویت به عنوان ابعاد پنهان در زوایای فرهنگ و هنر اسلامی توسط هنرمندان ایران زمین و این خطه همواره در بین مردم ترویج شده است.
وی ادامه داد: هنرمندان به عنوان شخصیت های بزرگ و انسان هایی که زندگی خود را وقف فرهنگ و هنر جامعه کرده اند، شایسته تجلیل و احترام هستند.
وی اضافه کرد: ارج نهادن به مقام شامخ هنرمندان و توجه به معیشت آنان وظیفه و رسالتی بر دوش مسئولان است.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مراغه نیز در این آیین با اشاره به برگزاری جشنواره مشق مهر گفت: چهارمین دوره این جشنواره هنری استانی با حضور هنرمندان خوشنویس آذربایجان شرقی برگزار شد.
احمد دادرس فیاض افزود: این جشنواره با هدف ترویج فرهنگ و هنر اسلامی خوشنویسی و نیز با رویکرد ایجاد بستر مناسب برای ارائه آثار هنری و بهره مندی آحاد مردم فرهنگ دوست برگزار می شود.
وی ادامه داد: در بخش نمایشگاه این جشنواره هنری، آثار خوشنویسی در بخش های شکسته، نستعلیق، نسخ و ثلث با مضامینی از جمله مبعث پیامبر (ص) عفاف و حجاب، آیات و روایات ‌و نیز اقتصاد مقاومتی به نمایش در آمده است.
وی اضافه کرد: از بین 70 اثر ارائه شده به این جشنواره پس از داوری توسط هیات داروان، 50 اثر در قالب آثار منتخب در نمایشگاه هنری در معرض دید عموم قرار داده شده است.
به گزارش ایرنا، در این آیین و با حضور مسئولان شهرستانی و استانی از آثار منتخب این جشنواره در چهار بخش مختلف شکسته، نستعلیق، نسخ و ثلث با اهدای جایزه تجلیل و نمایشگاه آثار منتخب این جشنواره نیز گشایش یافت.
همچنین طی آیینی با اهدای لوح و جوایزی از سوی مسئولان استانی و شهرستانی از مقام شامخ استاد اکبر نیکخو هنرمند خوشنویس مراغه ای تجلیل شد.
شهرستان فرهنگی و هنرپرور مراغه با پیشینه فرهنگی و تاریخی غنی و با داشتن چهرهای برجسنه عرصه شعر و ادب و هنر ایران زمین با حدود 250 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
خبرنگار: ابراهیم مطلوبی**انتشاردهنده:عیسی عطاپور**
3077/7487
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.