به گزارش ایرنا، علیرضا ایمانلو روز دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه سالانه 4 تا 6 درصد مشترکان استان افزایش می یابد، گفت: این در حالی است که تجدیدپذیری منابع آبی رو به کاهش بوده و شاهد افت ذخایر هستیم.
وی با اشاره به اینکه آب مصرفی تبریز از سه منبع زرینه رود، نهند و قنات ها تامین می شود، گفت: سیل روز جمعه گذشته برای مدتی موجب خروج نهند از چرخه توزیع شد که تامین آب مصرفی شهر را با مشکل مواجه کرد.
ایمانلو متوسط تولید آب این منابع آبی برای شهر تبریز را سالانه 141 میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: نیاز آبی این کلانشهر در افق 1415 یعنی 20 سال دیگر 206 میلیون مترمکعب خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه تکمیل ایستگاه های پمپاژ باغمیشه و یوسف آباد همچنین تکمیل مخازن ذخیره اندیشه 2 ، شمال و جنوب غرب تبریز به ظرفیت 27 هزار و 500 مترمکعب در دست اجراست، گفت: برای بهره برداری از طرح های توسعه تاسیسات آب کلانشهر تبریز شامل خطوط انتقال، احداث مخازن تلمبه خانه و توسعه شبکه توزیع تا سال 1400 افزون به 518 میلیارد تومان نیاز است.
ایمانلو با بیان اینکه اهتمام اصلی آب و فاضلاب استان توزیع مناسب و جلوگیری از کمبود آب است، بر مدیریت مصرف در کنار تامین منابع جدید تاکید کرد.
وی همچنین با اشاره به برنامه های این شرکت برای توسعه شبکه فاضلاب گفت: سالانه 100 تا 150 کیلومتر شبکه فاضلاب اجرا می شود و تا کنون 81 هزار خط انتقال فاضلاب در طرح های مسکن مهر استان واگذار شده است .
وی با اعلام اینکه مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب کلانشهر تبریز در صورت تامین اعتبار 2 هزار میلیارد ریالی این طرح سه ساله بهره برداری می شود، گفت: تا کنون 400 میلیارد ریال برای این طرح هزینه شده و 360 میلیارد ریال هم برابی سال جاری اختصاص یافته است.
وی افزود: تصفیه خانه شهرستان های ملکان، هریس، آذرشهر و هشترود هم در دست اجراست.
ایمانلو با اشاره به اینکه تا پایان سال جاری بهره مندی جمعیت استان از شبکه فاضلاب به 60 درصد می رسد، گفت: تا زمان حاضر یک هزار و 500 کیلومتر شبکه فاضلاب در تبریز اجرا شده است.
مدیرعامل شرکت آبفای آذربایجان شرقی با بیان اینکه تولید و مصرف آب 15 شهر استان سر به سر است، در پیش بینی وضعیت آبی تابستان گفت: چنانچه اتفاق غیرمترقبه ای نیفتد قطعی آب نخواهیم داشت .
ایمانلو با اشاره به برنامه های فرهنگی این شرکت در زمینه مدیریت مصرف آب، گفت: استفاده از کاهنده ها یکی از شیوه هایی است که پی گیری می شود و به مدارس و مساجد در تامین این تجهیزات در صورت نگهداری مناسب مساعدت می کنیم.
وی با اشاره به اینکه ادارات برای آبیاری فضای سبز ملزم به استفاده از آب چاه شده اند، گفت: استفاده از کاهنده ها را برای مشترکان پرمصرف اجباری کرده ایم.
ایمانلو در پایان اعلام کرد: سیل روز 25 فروردین آذربایجان شرقی 100 میلیارد ریال به تاسیسات و شبکه آب و فاضلاب 10 شهرستان خسارت زد.
خبرنگار: پرویز انصاری ** انتشار: محمد عزیزی راد
3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.