ظیم قیچی ساز که برای صعود به آخرین قله بالای هشت هزاری به نپال سفر کرده بود امروز (دوشنبه) در مراسم پوجا حضور دارد.

به‌ گزارش ‌ایسنا، عظیم قیچی که از نوزدهم فروردین ماه سال جاری برای صعود به آخرین قله هشت هزاری‌ها " لوتسه" عازم نپال شده بود، بعد از گذشت از روستاهای لوکلا، پاکدینگ، نامچه بازار، تنگبوچه، پریچه و لوبوچه به بیس کمپ رسیده بود، با بارش برف روبرو شد و یک روز را در کمپ گذرانده و امروز در مراسم "پوجا" شرکت می‌کند.

"پوجا" مراسمی است که پیش از شروع برنامه صعود در کمپ‌های اصلی قلل هیمالیا به نیت سلامتی و محافظت کوهنوردان از سوی راهبران بودایی برگزار می‌شود. این مراسم حول بنای چهار گوش سنگ چین که پرچم‌های دعا بر فراز آن قرار گرفته‌اند برگزار می‌شود.

عظیم قیچی ساز در مراسم پوجا

از آیین های رایج مراسم پوجا خواندن دعا، نواختن سنج ، پاشیدن گندم و آرد و دادن پیش کش‌های مذهبی مانند میوه و شکلات است. همچنین کوهنوردان وسایل خود همچون کفش ، کلنگ و کرامپون و... را که برای صعود استفاده می‌کنند به نیت یمن در مراسم پوجا شرکت می‌دهند. مواد غذاییِ این مراسم را زیر برج سنگی می‌گذارند و بعد از اجرای مراسم به کوهنوردان داده می‌شود.

عظیم قیچی ساز بعد از رسیدن به کمپ اصلی هیمالیا، اظهار کرد: سوم اردیبهشت ماه تصمیم داشتیم برای هم هوایی تا کمپ یک قله پوموری که ارتفاع آن حدود شش هزار متر است، بالا رویم، اما بارش برف باعث شد تا برنامه ما لغو شود. هوای امروزِ ‌کمپ اصلی، مثل بیشتر روزها خوب است و عصرها ابری می‌شود. امروز مراسم پوجا در کمپ اصلی برگزار می‌شود و فردا با توجه به شرایط آب و هوایی برنامه خود را باید تنظیم کنیم.

عظیم قیچی ساز با فتح قله لوتسه، جزو ۱۵ رکورددار جهان می‌شود. او تاکنون بدون استفاده از کپسول اکسیژن و شرپا، تمام ۱۳ قله بالای هشت متری برودپیک، دائولاگیری٬ نانگاپاربات٬ کانچن چونگا٬ گاشربروم۱ و ۲٬ آناپورما٬ کی۲ ٬ ماناسلو٬ ماکالو٬ چو آیو٬ شیشاپانگما و اورست بالای را فتح کرده‌ است و تنها لوتسه را باید بپیماید.
او سال گذشته برای صعود این قله تلاش کرد اما موفق به صعود نشد.

بزرگترین مراسم پوجا در بیس‌کمپ با حضور بیش از ۲۵۰ نفر برگزار شد

عظیم قیچی ساز در مراسم پوجادر پایان مراسم پوجا، کوهنوردان شال ابریشمی و بند مقدس را از دستان لاما گرفتند.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.