تبریز شهر اولین ها چگونه می خواهد خود را به عنوان جهان شــهر و شــهر نمونه گردشــگری اسلامی و در نهایت شــهر جهانــی در حوزه های مختلف مطرح سازد.
تبریز 2018؛ بهتریــن فرصت برای معرفی ظرفیت های گردشـگری استان آذربایجان شرقی و بــه عبــارت دیگر کشــور ایران است و از ســویی با توجه به ماموریت هایی که برای تبریز 2018 در نظــر گرفته شــده به نظر می رسد، دستگاه های ذیربط و متولیان این بخش هر چند با برگزاری نشست ها، جلسات و برنامه های مختلف درصدد رســیدن به اهداف تعیین شده هستند، ولی با این حال به نظر می آید در حــد کلی گویی بوده و برنامه های عملیاتی آن چنانی قابل توجهی در سطح محلی، منطقه ای و حتی بین المللی انجام نشده و متولیان این حوزه در این زمینه دچار سردرگمی هستند.
در ماه آوریل 2017 به ســر می بریم و در همین راسـتا واقعیت این است که تا تبریز 2018 حدود هشت ماه باقی مانده، ولــی با این وجود به نظر می آید، متولیان این حوزه با توجه به مأموریتی که در این زمینه تعیین شده، فاصله گرفته اند.
تبریز 2018؛ از طرح تا اجرا نکته حائز اهمیت در این زمینه اینکه دســتگاه های ذیربط و به ویژه مسؤولان عالی استانی و کشوری در این خصوص در جریان باشند، انتخاب تبریز به عنوان شــهر نمونه گردشــگری جهان اسلام در ســال 2018 ، به نوعی یک شانس و فرصت استثنائی برای معرفی جاذبه های گردشگری کل ایران بوده و از این رو ضروری است همه دست اندرکاران با تمام قدرت با بهره مندی از ظرفیت های موجود، برای تحقق این امر تلاش کنند.
با این اوصاف؛ مقام عالی اســتان در این ارتباط گفتــه تبریز 2018 محدود به تبریــز و آذربایجان نبوده، بلکه متعلق به تمام اســتان های ایران اسلامی است و همچنین تأکید بر این داشــته که طبق مصوبه تشکیل ســتاد ملی تبریز 2018 ، دســتگاه های اجرایی ملی مکلف هستند که در اجرای برنامه هــای مرتبط با این رویداد مشارکت کنند و برنامه های مذکور را در اولویت کاری خود قرار دهند.
در کنار تحقــق اهداف اقتصادی، باید به بخــش خدماتی که عمــده متن آن گردشگری است، بپردازیم و تبیین کنیم.
اسماعیل جبارزاده، استاندار آذربایجان شــرقی با بیان اینکه لازمه این رویکرد، عزم ملی و باور مشــترک و مشــارکت تمام دســت اندرکاران بــه ویــژه ســازمان ها و نهادهــای مرتبط اســت، می گوید: با توجه بــه ضرورت میزبانی شایســته از این رویداد مهم بین المللی و اهمیت برنامه ریزی های کلان و موثر در راستای توسعه گردشگری، تأمین نیازها و زیرساخت های گردشگری، آثار و ابنیه تاریخی، توانمندی هــا و غنای فرهنگی شهر تبریز، ایجاب می کند که این رویداد را به بازتابی روشـن از سیاست های نظام و دولت تدبیر و امید در عرصه بین الملل تبدیل کنیم.
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه در ماه های اخیر تمام دستگاه های استان درگیر موضوع اقتصاد مقاومتی بودند و از میزبانی تبریز 2018 تا حدودی غافل شده بودند، بر این باور اســت که امروز در کنار تحقق اهداف اقتصــادی، باید به بخش خدماتی که عمده متن آن گردشــگری اســت، بپردازیم و تبییــن کنیم که چه اهدافی در تبریز 2018 دنبال می کنیم و باید مشخص شود که در تبریز 2018 به دنبال چه اهدافی هستیم.
برای تبریز 2018؛ چه باید کرد؟
در این ارتباط بســیاری از ناظران بر این باورند؛ انتخاب تبریز به عنوان شــهر نمونه گردشــگری جهان اسلام در سال 2018 فرصت استثنایی برای کل کشور بوده اســت؛ از این رو نباید مورد غفلت و فراموشی دستگاه های ذیربط و متولیان این بخش قرار گیرد.
این انتخــاب باید به نوعی برای همه ملت ایران افتخارانگیز باشــد که یکی از شــهرهای تاریخی و کهن ایران به آن دست یافته اســت. بنابراین متولیان این عرصه و به ویژه دســتگاه های ذیربط در جریان باشــند، که با انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اســامی در ســال 2018 ،این شهر به نوعی می خواهد در مســیر احیای هویت تاریخــی و متمدن خود گام بــردارد، از این رو ضروری اســت ضمــن توجه به شاخص های فرهنگی، تاریخی، زیباسازی و چشم اندازهای توسعه گردشگری شهر تبریز، در آینده نزدیک این شهر به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی انتخاب شود.
تبریز 2018 و فرصت هایی که از دست می رود!
با این حال، معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این ارتباط معتقد است که برخی دستگاه ها توجیه نیستند، که ماجرای تبریز 2018 از چه قرار است!
محمد صادق پور مهــدی، می گوید: تبریــز 2018 یــک فرصــت اســت تا گردشــگران زیادی را بــه دامان زیبای شهرمان بکشــانیم، جذب گردشگر نیز بســته به همت ما دارد، انجام یک سری زیرساخت ها، روساخت ها، زمینه ذهنی و.. الزم است تا شهر تبریز برای این میزبانی بزرگ آماده شود.
وی می افزاید: برای تبریز 2018، تنها در دو سال اخیر مجوز احداث بیش از 20 هتل صادر شــده و بر اســاس مطالعات انجام شده برای جذب دو میلیون گردشگر و مســافر خارجی برنامه ریزی کرده ایم و برای تحقق این امر نیازمند یک عزم ملی هســتیم و همه قوای کشور باید پای کار بیایند.
در کنار موارد بیان شده، نباید فراموش کرد، شــهر تبریز با قدمت کهن و تمدنی غنی به علت واقع شــدن در مسیر جاده ابریشــم (ایپک یولــو)، بزرگترین بازار سرپوشیده جهان، مهد ســرمایه گذاری و تجــارت داخلی و بین المللــی، دروازه تجارت ایران، قطب صنعت خودروسازی و قطعه ســازی ایران، کسب مقام اول در بخش جذب ســرمایه گذاری خصوصی، ســاخت ســاختمان های مــدرن و زیبا، برج ســازی، زیباترین و مدرن ترین شهر ایران، انتخاب بهترین شهر برای زندگی، امن ترین و پاک ترین شهر، خواهرخواندگی با چندین شهر خارجی، نخستین پایتخت تشیع در جهان اسـلام، شهر بدون گدا، وجود نویســندگان و شــعرای مشــهور جهانی، آب و هــوای خوب، آثار تاریخی و گردشــگری فراوان، صنایع دستی و ... زیرساخت ها و بســترهای اولیه را برای ورود شــهر تبریز به عنــوان زیباترین و توسعه یافته ترین شهر جهان اسلام فراهم کرده باشد.
دو روی سکه تبریز 2018 معاون سیاســی و امنیتی اســتاندار آذربایجان شــرقی هم در این خصوص با تاکید بر اینکه تاکنون حرکت جهشـی و انقلابی درخور شهر تبریز، برای میزبانی تبریز 2018 ،ملاحظه نشــده است، می گوید: شهرداری و میراث فرهنگی استان و همچنین بقیه دستگاه ها باید جدی تر به تبریز 2018 توجه کنند، دستگاه ها کارها و اقدامات روتین خود را به حســاب تبریز 2018 نگذارند.
در هــر صورت وجــود مناطق نمونه گردشگری، زیرساخت های مناسب، تعداد موزه ها، طبیعت، تعداد رویدادهای برگزار شــده، تعداد اماکن تاریخی، رشد پایدار در زمینــه تعداد گردشــگران ورودی به شهر در یک بازه زمانی مشخص، درآمد گردشگری شــهر، تعداد موزه ها، مراکز هنری، فرهنگی، آخرین نمایشــگاه های گردشگری و جشــنواره های مختلف از جمله محصــولات کشــاورزی، صنایع دستی و تولیدات عشــایری، رویدادهای گردشگری شهر که در طول سال معرفی شــده، تعداد هتل ها و مراکز تفریحی، در دسترس بودن زیرساخت های پایه، سهل بودن سیســتم حمل و نقل و دسترسی روادیــد، فرایند صــدور روادیــد، قابل دســترس بودن اطلاعاتی در مورد شهر در ســطح منطقــه و بین المللی از جمله فاکتورهــای مدنظر برای انتخاب شــهر نمونه گردشگری اســامی اعلام شده است.
تبریز 2018؛ رویا یا واقعیت؟
شهردار تبریز نیز در این زمینه معتقد اســت که تبریز 2018 یک موضوع ملی است که ظرفیت ها و قابلیت های آن، در صورت حمایت های لازم، می تواند محور توسعه ملی باشد.
صادق نجفــی این را هــم گفته که تبریز 2018 فرصــت طلایی برای پاسداشت تمدن، فرهنگ، صلح و دوستی و به ویژه تبیین جایگاه پیشتاز شهر تبریز در حوزه های مهــم اجتماعی، اولین های پرافتخــار آن و نقــش راهبــردی این کهن شهر در تحوالت تاریخی ایران است.
احمد حمیدی، رئیس کمیته تبلیغات و امور بین الملــل تبریز 2018 هم در این راستا می گوید: برای تبریز 2018 برنامه های خیلی خوبی تدوین شده و شهروندان نگران این موضوع نباشند، چرا که تبریز 2018 یــک رویــداد ملی اســت و باید همگان در این راستا آماده باشند.
مرتضــی آبــدار مدیــرکل میــراث فرهنگی، صنایع دســتی و گردشــگری آذربایجان شرقی نیز در این ارتباط معتقد اســت: تبریز 2018 بهانــه ای برای آغاز جهــش در صنعت گردشــگری و تبادل گردشگر اســتان با کشــورهای منطقه اســت و می تواند زمینه ســاز اســتقبال عمومی گردشگران خارجی برای سفر به آذربایجان شرقی باشد.
تبریز 2018 و سردرگمی مسوولان
این پرســش مطرح می شود که تبریز شهر اولین ها چگونه می خواهد خود را به عنوان »جهان شــهر و شهر نمونه گردشگری اسلامی« و در نهایت »شهر جهانــی« در حوزه هــای مختلف مطرح سازد.
آیا زیرساخت های لازم شهری، زیبایی و جذابیــت در ســیمای شــهر و در این میان بســترهای لازم رشــد و توسعه در بخش های اقتصادی، فرهنگی، امکانات زیربنایی و ارتباطات برای شــهر اولین ها فراهم شده و یا اینکه باید منتظر این زیرساخت ها شد.
برای تبریز 2018 چه باید کرد؟
فرصت هایی که از دست می رود!
6183/ انتشار دهنده:محمد رستگار
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.